افکار

- فرج‌الله سلحشور یکی از حاضرین در جلسه امروز سینماگران با مقام معظم رهبری با ذکر محورهایی از جلسه امروز، جو غالب سینماگران ایرانی حاضر در جلسه را بی‌نظیر اعلام کرد.

فرج‌الله سلحشور کارگردان سینمای ایران جلسه امروز سینماگران و برگزارکنندگان جشنواره عمار با مقام معظم رهبری را یک جلسه ویژه برای سینمای ایران خواند.

به اعتقاد سلحشور جلسه امروز دو ویژگی خیلی مهم داشت. اول اینکه جو غالب هنرمندان، کسانی بودند که درد دین داشتند و بچه‌های ولایی و انقلابی سینما بودند و این خودش یک امتیاز بزرگ برای سینماگران بود.

ویژگی دوم جلسه امروز به اعتقاد سلحشور این بود که همه سینماگرانی که در این جلسه صحبت کردند دردشان درد دین بود و کسی از خودش حرف نمی‌زند.

سلحشور گفت: در جلسات پیشین سینماگران با رهبر معظم انقلاب، برخی فیلمسازان از مسائل واقعا بی‌اهمیتی در سینما مثل کمبود تجهیزات و کاهش تعداد سینماها و امکانات نمایش فیلم‌ها صحبت می‌کردند و برخی دیگر هم که به مسائل محتوایی می‌پرداختند از محدودیت در سوژه سخن می‌گفتند که به اعتقاد سلحشور بییراه بود. چون آنها سوژه‌هایی برای فیلم‌هایشان انتخاب می‌کدند که ارزشی و انقلابی نبود و در نتیجه مورد استقبال مردم قرار نمی‌گرفتند و فکر می‌کردند سوژه‌هایشان تمام شده است. در حالی که در این جلسه فیلمسازان از مسائلی مهمتری سخن گفتند.

محور اصلی صحبت‌های فیلمسازان و اهالی سینما در جلسه امروز به روایت سلحشور در این پیام خلاصه می‌شد: " با کمترین امکانات می‌شود بزرگترین کارها را در سینمای ایران انجام داد " به گفته سلشحور در این جلسه سینماگران از کارهای ارزشمندی که با امکانات محدود ساخته بودند سخن گفتند و با خوشحالی و افتخار از تاثیرشان در سینمای ایران حرف زدند.

سلحشور که در این جلسه سخنرانی کرده بود در مورد محتوای سخنرانی خود گفت: من به خدمت رهبر انقلاب عرض کردم که جشنواره‌هایی مثل جشنواره عمار روزنه‌های امید سینمای ایران هستند و عماریون عاشقانی هستند که فقط درد دین دارند. اما خطر انحراف حتی برای آنها هم وجود دارد چون جذابیت‌های دنیای سینما و تلویزیون مثل شهرت و ثروت در کمین آنهاست.

سلحشور محور دیگر سخنرانی خود را لزوم تاسیس قواعد و اصولی برای سینمای دینی معرفی کرد و گفت: برای جلوگیری از انحراف سینماگران ایرانی علاوه بر اینکه باید برای آنها کلاس‌های تربیتی خاص مذهبی گذاشت باید قواعد هنری که آنها می‌اموزند را هم تغییر داد تا امکان باقی ماندن آنها در سینمای دینی به وجود بیاید والا با این وضع آموزشی این سینماگران متعهد هم جذب حاشیه‌های سینما می‌شوند.

سلحشور تسلط سینمایی رهبر انقلاب را از همه اهالی حاضر در جلسه فراتر عنوان کرد و گفت رهبر انقلاب در این جلسه نمونههای خوبی از سینمای ایران را معرفی کردند.