" آرگو " به طرزی بی‌شرمانه تحریف‌شده است

به گزارش افکارنیوز، آکادمی سینمایی اسکار هفته گذشته فیلم سینمایی «آرگو» به کارگردانی «بن افلک» را به عنوان فیلم برگزیده سال انتخاب کرد.

انتخاب این فیلم با حرف و حدیث‌های زیادی همراه شده و بسیاری این فیلم را که با موضوع اشغال سفارت آمریکا در تهران ساخته شده، شایسته دریافت این جایزه ندانسته‌اند. برخی دیگر نیز می‌گویند این فیلم روایتی واقعی از آنچه در سال ۱۳۵۸ رخ داد، نبوده است. شائبه سیاسی بودن این انتخاب پس از آنکه «میشل اوباما» همسر رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی بی‌سابقه پیروزی این فیلم در اسکار را اعلام کرد، بیشتر نیز شد.

در همین راستا روزنامه «دیلی‌میل» با یکی از کسانی که در آن زمان در سفارت انگلیس در تهران مشغول به کار بوده، گفت‌وگو کرده تا صحت و سقم روایت ارائه شده در فیلم «آرگو» را مورد ارزیابی قرار دهد.

«مارتین ویلیامز» در سال ۵۸ و در زمان اشغال سفارت آمریکا، منشی اول سفارت انگلیس در تهران بوده. ویلیامز می‌گوید در این فیلم نقش او و دیگر انگلیسی‌های داستان «به طرز بی‌شرمانه‌ای تحریف شده است».

وی در روایت خود از تماشای این فیلم به همراه همسرش، گفته است که با دیدن ۱۰ دقیقه اول فیلم متوجه شده که فیلمسازان نه تنها به کلی نقش دیپلمات‌های انگلیسی را حذف کرده‌اند، بلکه حتی ادعا کرده‌اند که انگلیس در جریان اشغال سفارت به نزدیکترین متحد خود(آمریکا) پشت کرده است.

ویلیامز و همسرش



او در این مورد می‌گوید: این روایتی چرند، مسخره و کاملا غیردقیق بود. هم من و هم همسرم جوش آوردیم. شاید برای شما عجیب باشد که چرا این قضیه انقدر برای ما مهم است. شما می‌گوئید خوب، این فقط یک فیلم است. اما خوب، اینطور نیست، چونکه خیلی‌ها نمی‌دانند که واقعا آنجا چه اتفاقی افتاده. آرگو از این به بعد به عنوان «یک داستان واقعی» دست به دست می‌شود، اما در آن انقدر داستان‌سرایی هالیوودی شده که واقعا اعتبار سرویس دیپلماتیک انگلیس را زیر سوال می‌برد.

ویلیامز در ادامه صحبت‌های خود به روایت نقش خود در فرار ۵ دیپلمات آمریکایی از ایران می‌پردازد و می‌گوید با خودروی شخصی‌اش آن‌ها را از خیابان و در میان جمعیت نجات داده و به سفارت برده است. وی می‌گوید این پنج کارمند سفارت آمریکا را به ساختمان اقامتگاه سفیر انگلیس در قلهک منتقل کرده است.

او سپس با جزئیات به شرح نقش سفارت انگلیس در فراری دادن این دیپلمات‌ها می‌پردازد و می‌گوید: حالا شاید شما بتوانید تصور کنید که روایت نادرست این فیلم تا چه حد باعثناراحتی ما شد.

وی می‌افزاید «آرگو» فیلم جذابی بوده و می‌داند که احتملا شایستگی کسب اسکار را داشته، اما این فیلم تنها روایتی نیمه تخیلی بوده است.

این کارمند سابق سفارت انگلیس در تهران با اشاره به اینکه در این فیلم مأموران سازمان سیا به عنوان قهرمانان فیلم به تصویر کشیده شده‌اند، می‌گوید: این اولین بار نیست که هالیوود تلاش می‌کند موفقیت در یک رخداد را تماما نتیجه مداخله و حضور آمریکایی‌ها به تصویر بکشد.

او در پایان میگوید: واقعیت بسیار متفاوت است، و من فکر میکنم که درست این است که اطلاعات صحیح به جامعه داده شود.