۱۵اسفند در کربلا چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش افکارنیوز، ضریح جدید سالار شهیدان وضعیت کاملا متفاوتی به خود گرفته و مراحل پایانی نصب خود را پشت سر می‌گذارد و قرار است ۱۵ اسفند ماه جاری با حضور خیل عظیم عاشقان حسینی در کربلای معلی پرده‌برداری شود.

آری، خداوند متعال بار دیگر توفیق ساخت ضریح مبارک سید‌الشهدا(ع) را نصیب شیعیان اثنی‌عشری کشورمان کرد تا برگی دیگر از تاریخ آبادانی حرم مطهر حسینی را مزین به نام محبان دیرین اهل بیت(ع) کنند.

اولین ضریح امام حسین(ع) در سال ۳۷۱ ه. ق با سازه‌ای از چوب ساج که با عاج فیل تزئیین شده بود در مضجع شریف حضرت سیدالشهدا(ع) نصب شد.
امام
ساخت جدید‌ترین ضریح مطهر امام حسین(ع) نیز از چهار سال پیش در ایران اسلامی و در شهر مقدس قم آغاز شد و امروز و پس از ماه‌ها چشم‌انتظاری عملیات ساخت ضریح مطهر ابا‌عبد‌الله‌الحسین(ع) به عنوان ششمین ضریح آن حضرت به اتمام رسیده و چندی پیش پس از آنکه مدتی در معرض دید عاشقان حضرتش در شهر قم قرار گرفت با بدرقه شهر به شهر عاشقان حسینی به کربلای معلی منتقل شد.

ضریح جدید حضرت‌اباعبدالله الحسین(ع) ششمین ضریحی است که از ابتدا بر مضجع شریف و مطهر سومین امام نه تنها شیعیان بلکه تمام آزادمردان جهان آرام می‌گیرد. در ساخت این ضریح مطهر ۵ هزار و ۳۵۰ کیلوگرم چوب ساج، ۴ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم نقره، ۱۱۸.۶۵۰ کیلوگرم طلا، ۷۰۰ کیلوگرم ورق مسی، ۲۵۰ کیلوگرم پولت‌های استیل، ۲۰۰ کیلوگرم تسمه‌های استیل، ۷۰۰ کیلوگرم چوب‌های تزئینی داخل و ۱۰۰ کیلوگرم آهن‌آلات به کار برده شده و وزن نهایی این ضریح بالغ بر ۱۲ هزار کیلوگرم است.
ام
همچنین مختصات این ضریح مطهر نیز به ایند شرح است: مساحت پلان ۳۳.۸۶ مترمربع، ابعاد ۷.۳۴ در ۵.۰۴، ارتفاع ۴.۹۴ متر، مقاومت در برابر فشار عمومی ۱۲.۸ تن بار زنده و مرده، مقاومت در برابر فشارهای جانبی ۶۰۰ کیلوگرم بر مترمربع و تعداد پنجره‌ها ۲۰ عدد است.

ضریح جدید امام حسین(ع) که ششم شهریور ماه سال جاری با حضور مسئولان کشوری و مدعوینی از چند کشور اسلامی در محل ساخت کارگاه این ضریح در مدرسه علمیه معصومه قم رونمایی شده بود، بیست و چهارم آبان ماه پس از گذشتن از تعدادی از شهرهای ایران و عراق به کربلا منتقل شد و عملیات نصب ضریح جدید امام حسین(ع) از اوایل بهمن ماه سال جاری در حرم حسینی کربلا‌ی معلی آغاز شد.

قطعات اصلی ضریح حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به صورت هوایی به نجف منتقل و از آنجا به دلیل مسائل امنیتی به صورت بسته‌بندی و با تدابیر ویژه به کربلا منتقل شد اما بخش‌هایی از ضریح(حدود ۳۰ درصد آن) روز دهم ماه محرم و مصادف با شام غربیان آل‌الله از قم خارج شد تا از طریق شهرهای تهران، ساوه، اراک، بروجرد، خرم‌آباد، دزفول، اندیمشک، شوشتر، آبادان، اهواز و در نهایت از مرز شلمچه‌ به خاک عراق منتقل شود.
jk
عملیات بازگشایی ضریح فعلی از ۲۸ صفر آغاز و پس از باز کردن قطعات ضریح فعلی، عملیات نصب ضریح جدید ‌آغاز شد.

با خبر ورود ضریح جدید بارگاه ملکوتی سید‌الشهداء(ع) به هر کوی و برزن، عاشقان اباعبدالله(ع) برای عرض ادب و ادای احترام به ساحت مولا و مقتدایشان، به استقبال ضریح می‌شتافتند؛ استقبالی که از ساعت‌ها قبل از ورود «کاروان سفینه‌النجاه» آغاز می‌شد و فرقی هم نمی‌کرد چه ساعتی از شبانه‌روز است؛ این عشق و ارادت به سالار شهدا نه با عقل که تنها با دل قابل درک است.

این در حالی است که طبق برنامه‌های صورت گرفته ضریح جدید حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نیمه اسفند ماه رونمایی خواهد شد.

به همین منظور، حمید آزادگان مدیر گارگاه ساخت ضریح‌ مطهر امام حسین‌(ع) در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران گفت: ضریح جدید سالار شهیدان روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه مصادف با ۲۲ ربیع‌الثانی رونمای خواهد شد.

وی افزود: مراسم رونمایی از ضریح جدید امام حسین(ع) از ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

همچنین طبق گفته محمود پارچه‌باف مدیر پروژه ساخت ضریح جدید امام حسین(ع) مراسم رونمایی با تلاوت آیات قرآن توسط یکی از قاریان ممتاز کشور مصر آغاز می‌شود.

همچنین بنابر اعلام مدیر پروژه ساخت ضریح جدید امام حسین(ع)، سید صالح حیدری؛ رئیس وقف شیعه عراق، حجت‌الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی؛ تولیت حرم مطهر اباعبدالله(ع) و حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد؛ رئیس هیئت امنای ساخت ضریح جدید امام حسین(ع) در این مراسم به ایراد سخن خواهند پرداخت و دو تن از شعرای کشور عراق به شعرخوانی می‌پردازند و پس از این مراسم، با حضور میهمانان داخلی و خارجی رونمایی از ضریح مطهر امام حسین(ع) انجام می‌شود و در حین پرده‌برداری مداحان اهل بیت به مدیحه‌سرایی می‌پردازند.

محمود پارچه‌بافه این نکته را هم گوشزد کرده که نیم ساعت پس از رونمایی ضریح مطهر درب‌ها به روی زائران اباعبدالله الحسین(ع) باز می‌شود و مردم به زیارت ضریح مطهر نائل خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به دعوت از شخصیت‌های کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این مراسم افزوده از بیوت مراجع عظام، شخصیت‌های علمی و دولتی از جمله علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، سید احمد خاتمی امام جمعه تهران و آیت‌الله جنتی برای حضور در مراسم رونمایی از ضریح جدید امام حسین(ع) دعوت شده‌ است.

بنابراین پس از تقریبا ۵ سال انتظار که ساخت ضریح جدید حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) با هنرمندی هنرمندانی همچون استاد محمود فرشچیان، خوشنویس استاد سید محمدحسین موحد، قلم‌زن و زرگر استاد مصطفی خدادادزاده، نجار ضریح استاد مهدی دادیار و استاد اکبر رحیم، مهندسی ضریح، مهندس مهدی خوش‌نژاد و مهندس عبدالحمید توکلی‌بینا، برش خطوط طلا مهدی سقازاده و باقر داستان‌پور و کار سقف داخل ضریح استاد حسن ظفری‌زاده حقیقی در گوشه‌ای از بهشت منزل خواهد گزیند.

در پايان تصاويري از مراحل ساخت، انتقال و نصب ضريح جديد حضرت اباعبداللهالحسين(ع۹) را به نظاره مينشينيم تا مرحمي بر دل مشتاق و آتشينمان باشد؛ زهي خجسته روزي كه زيارت بارگاه مطهر اباعبدالله الحسين عليهالسلام نصيب ما نيز شود .