«جمهوری اسلامی»؛ آری یا نه

به گزارش افکارنیوز، اصلاح اساسنامه خانه سینما در اولویت کاری سازمان سینمایی قرار گرفت و در همین راستا شش نفر هیئت اصلاح اساسنامه که سه نفر از سوی سازمان سینمایی و سه نفر نمایندگان خانه سینما برای اصلاح اساسنامه انتخاب و معرفی شدند که در این میان یک نفر نماینده رئیس جمهور نیز در این جلسه حضور داشت. در حالی قرار شد اساسنامه خانه سینما اصلاح شود که حدود یکسال از بسته شدن خانه سینما می‌گذشت و سازمان سینمایی بنا به دلایل متعدد از جمله فشار هنرمندان قصد بازگشایی مجدد خانه سینما را دارد.

در خبرها آمده بود که خانه سینما تا قبل از سال نو بازگشایی خواهد شد و همه تلاش می‌کنند تا با اصلاح اساسنامه مجمع عمومی شکل بگیرد و مسئولیت خانه سینما به هیئت مدیره جدید ارایه شود.

اساسنامه خانه سینما از ۴ تا ۳۰ بهمن ماه مورد بررسی این هیئت قرار گرفت و نقایص آن بررسی شد و بندهای مختلف آن با تفاهم و گفت و گو به آن توجه شد. پس از پایان جلسات تغییرات اساسنامه فرهاد توحیدی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: اساسنامه خانه سینما اصلاح شده، نسخه اصلاح شده اساسنامه را آقای جوزانی که نماینده رئیس جمهور در این هیئت بودند به دفتر ریاست جمهوری تقدیم می‌کنند تا ترتیب تصویب اساسنامه در مراجع ذیصلاح داده شود و بعد از آن خانه سینما بازگشایی خواهد شد.

اما گویا در همان مصاحبه توحیدی نگرانی برای تصویب اساسنامه داشته است زیرا در ادامه صحبت خود با خبرگزاری فارس درباره بازگشایی خانه سینما و امکان محقق شدن آن تا پایان سال گفت: ما امیدوار هستیم انشاءالله مشکلی پیش نیاید و ساز و کارهایی که پیش بینی شده سرعت لازم را داشته باشد تا پایان سال این اتفاق خواهد افتاد. همه چیز در اختیار ما نیست و کار مراحلی دارد که باید صبوری کنیم من خوش بین و امیدوارم تا پایان سال خانه سینما بازگشایی شود.

او در همین مصاحبه تاکید داشت که تغییرات خوبی در اساسنامه رخ داده است: اتفاقات خوبی در اساسنامه رخ داده است و تمام طرف‌های شرکت کننده در جلسات اصلاح اساسنامه تایید و امضاء کردند که امیدواریم به همان شکل تصویب شود، اما از آنجایی که سخنگوی این هئیت آقای جوزانی هستند جزئیات را هر زمان که ایشان مصلحت دیدند در مصاحبه مطبوعاتی اعلام خواهند کرد.

پس از ارایه اساسنامه بندی مد نظر سه نفر از نمایندگان سازمان سینمایی وجود دارد مبنی بر اینکه «در آرم و کلیه مکاتبات داخلی و بین‌المللی ذکر کامل نام خانه سینمای جمهوری اسلامی ایران همراه با پرچم ملی کشور الزامی است.» که گویا در تعریف خانه سینما نیامده است و همین امر باعثشده است که دو نفر از اعضا ابوالقاسم طالبی و عباس بابویهی برگ اول اساسنامه را امضاء نکنند و جمال شورجه یکی از اعضا هیئت اصلاح اساسنامه در گفت وگویی با خبرگزاری فارس اعلام کرد: مجموعه اساسنامه مشکل خاصی ندارد، این یک بند به عقیده من هم در تعریف خانه سینما بیاید. نام جمهوری اسلامی ایران به دنبال خانه سینما درکلیه آرم ها، سربرگ ها، پرچم، مراسلات خانه سینما قرار می‌گیرد و این خانه تنها تشکل قانونی صنوف سینمایی جمهوری اسلامی است. دو عزیز در این هئیت پیشنهاد دادند که به عقیده من هم لازم و ضروری است. جلسات بررسی اصلاح اساسنامه به اتمام رسید و همین یک مورد وجود دارد که مشاوره های لازم صورت گیرد تا این بند هم اضافه شده و عزیزان اساسنامه را امضاء کنند.

با توجه به صحبت های انجام شده این بند خانه سینما را ملتزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی می کند و امکان عدم سوءاستفاده عناصر ضد انقلاب از خانه سینما را غیرممکن خواهد کرد. به نظر می‌رسد بندی که توسط نمایندگان سازمان سینمایی مطرح شده است منطقی و به جاست.

فرهاد توحیدی در گفت و گو با خبرگزاری فارس و صحبت‌های شورجه مبنی بر اینکه این بند پیشنهاد خوبی است وبا آن موافق است گفت: آقای جوزانی هم بعد از شنیدن پیشنهاد طرفین و به شکلی که قبلا توافق شده بود در نهایت باید جلسه فوق‌العاده برای بررسی این پیشنهاد ترتیب دهند. پیش از این توافق کردیم که اگر احیانا به اختلاف برخوردیم نظر طرفین ذکر شود و نظر آقای جوزانی هم به عنوان نماینده رئیس جمهور ثبت شود و نهایتا تصمیم گیری را به مرجع تصویب اساسنامه سپرده شود.

اما در این میان گویا جعفری جوزانی علاقه‌ای به تشکیل جلسه فوق العاده نداشته و اعلام کرده است که کار ما تمام شده است. در حالی که اختلاف نظر میان دو طرف وجود دارد و طبق توافق صورت گرفته جلسه فوق‌العاده برای بررسی این پیشنهاد باید در نظر گرفته شود. از سوی دیگر جوزانی تاکید دارند نباید نام خانه سینما را تغییر داد.

حال این نکته حایز اهمیت است که اگرچه اضافه کردن جمهوری اسلامی به نام خانه سینما کار معقول و منطقی به نظر میرسد اما گویا تنها کسی که در این میان علاقهای به اضافه کردن این بند به اساسنامه ندارد آقای جوزانی است که قرار بوده است جلسات رامدیریت کند و از قضا گویا ایشان حق رای نیز نداشته است.