هدف جشنواره مد، حجاب نیست!

به گزارش افکارنیوز، عصر دیروز، ۲۰ اسفندماه حمیدرضا ‌شاه‌آبادی ضمن بازدید از غرفه‌های جشنواره مد و لباس در مصلای تهران، در غرفه اولین جشنواره فیلم و عکس مد و لباس به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

شاه آبادی در ابتدای این نشست با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره فیلم و عکس مد و لباس، گفت: این حوزه بیش از آن که نیازمند بودجه و سرمایه باشد، باید از یک خلاقیت‌های جدی بهره بگیرد و آن را در دستور کار خود قرار بدهد تا بتوانیم هنر و فرهنگ خود را نه‌تنها در ایران بلکه در تمام جهان به تصویر بکشیم و حرف‌ها، فضای فکری و هویت ملی را در قالب مد و هنر عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: این جشنواره در حال حاضر چراغ خود را روشن کرده و هنرمندان این عرصه به خصوص طراحانی که می‌توانند خلاقیت‌های خود را به طور هنرمندانه و پایه‌ای در طول سال نشان دهند را دعوت به همکاری کرده است. رسانه‌ها بایدفضایی را به وجود بیاورند تا کار هنرمند در دل مخاطبان بنشیند و ما شاهد آن باشیم که خریداران با استقبال به سراغ کالاهای خودمان بیایند، نه لباس‌هایی که حروف لاتین و یا اشکالی نامانوس با فرهنگ ما روی آن است. اگر به این سؤال می‌رسید که چرا مدل‌هایی به غیر از مدل‌های کشور خودمان وارد کشور شده، دلیل آن کمک کاری در این حوزه است.

معاون هنری ارشاد در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه در اولین جشنواره فیلم و عکس مد و لباس چه تدابیری اندیشیده شده که با توجه به شرایط موجود، مشکلی در زمینه ارائه صحیح فرهنگ پوشش و نوع سبک زندگی به وجود نیاید، اظهار کرد: آنچه شاهد آن هستیم بر اساس سلیقه و علایق مردم است که از یک سری شاخصه‌های هنری وام گرفته است. البته مقداری هم خلاء دارد که آن هم استفاده از نمادهای فرهنگی و اسلامی ما و بیشتر بر اساس عرف جامعه است. برخی معیارها از پوشش شرعی در این زمینه عرضه و تقاضا نشده است که باید در سال آینده بتوانیم در بخش پژوهش عمیق‌تر و در بخش تولید هم حمایت بیشتری را از تولیدکنندگان انجام بدهیم.

شاه‌آبادی افزود: هدف مدنظر ما در این جشنواره، مد و لباس است نه عفاف و حجاب؛ این عرصه برای ترویج فرهنگ صحیح مد و لباس اهمیت خاصی دارد، چراکه ما روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۹۱ از ۵۰ تن از فیلم‌نامه‌نویسان دعوت کرده‌ایم تا از نزدیک اطلاعات لازم را در حوزه پوشش دریافت کنند. اولویت اول ما در این جشنواره فیلم کوتاه و فیلم‌نامه‌های کوتاه است و پس از آن انیمیشن‌های یک دقیقه‌ای و فیلم‌های صدثانیه‌ای است.

وی در پایان با انتقاد از صدا و سیما و وزارت صنعت و معدن گفت: این دو نهاد تاکنون موفق به ایفای نقش مهم خودشان در این حوزه نشدهاند، اما از این به بعد این انتظار از آنها میرود که نگاهی مناسب و در خور توجه به این حوزه حساس داشته باشند.