«سالنامه موسیقی» منتشر شد

به گزارش افکارنیوز، مراسم رونمایی از کتاب «سالنامه موسیقی» با حضور «حمیدرضا عاطفی» طراح و پژوهشگر عرصه موسیقی کشورمان صبح امروز - ۲۲ اسفندماه - در خانه هنرمندان برگزار شد.

عاطفی با تشریح بخش‌های مختلف این سالنامه گفت: از اواخر سال گذشته تصمیم گرفتیم تا سالنامه موسیقی ۹۲ را به عنوان یک مرجع موسیقی منتشر کنیم.

وی با اشاره به گرانی کاغذ برای تهیه این سالنامه گفت: تصمیم داشتیم تا ۵ هزار نسخه از این سالنامه را در بهمن‌ماه امسال منتشر کنیم ولی به دلایل گرانی کاغذ و صادر نشدن مجوز به موقع انتشار آن به این ماه موکول شد که خوشبختانه توانستیم آن‌ را منتشر و توزیع کنیم.

عاطفی با اشاره به طرح جلد این سالنامه گفت: آقای جمشید حقیقت‌شناس که طراح چند سال پوستر جشنواره موسیقی هم بوده است با استفاده از تصویری مربوط به مجسمه دوره هخامنشی که به توصیف یک اسب و سوار بر آن می‌پردازد و ساز بادی به همراه دارد، جلد این سالنامه را طراحی کرده است.

** موسیقی کشور در سال ۸۶ شکوفاتر بوده است

وی با اشاره به بخش‌های این سالنامه گفت: استفاده از واژه «مسافران» به روز تولد و درگذشت فعالان عرصه موسیقی اشاره دارد که توانستیم بخش عمده این اطلاعات را از خود اشخاص و آرشیو خانه موسیقی و فعالیت چند ساله خودم در این عرصه تهیه کنیم.

این پژوهشگر عرصه موسیقی خاطرنشان کرد: سالنامه موسیقی ۹۲ با اشاره به بخش‌های مختلف موسیقی نواحی و سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف به رخ‌دادهای مهم دهه ۸۰ پرداخته است که به نوعی شکوفایی موسیقی در سال ۸۶ را هم روایت می‌کند.

وی با تقدیر از «علیرضا میرعلینقی» پژوهشگر عرصه موسیقی که در این زمینه اثری فراهم آورده است، گفت: سالنامه‌های موسیقی درگذشته فقط به زمان تولد و یا فوت هنرمندان اختصاص می‌یافت اما ما در این سالنامه مصمم شدیم تا بخش‌های مختلف موسیقی کشور و همچنین رخداد‌ها و دیگر جشنواره‌های مختلف موسیقی را که حتی در ماه‌های رمضان و محرم هم با موضوع‌های سخرخوانی، شعرخوانی و یا منقبت خوانی را لحاظ کنیم.

** فعالان موسیقی که پس از انقلاب متولد شده‌اند سالنامه‌ای مجزا اختصاص می‌یابد

این فعال عرصه موسیقی افزود: امیدوارم با این دقت و پژوهشی که در این عرصه روی داده است اگر خللی در کار دیده ‌شد با ارسال این‌گونه موارد به ما برای چاپ نسخه‌های بعدی آن را مدنظر قرار دهیم.

عاطفی تصریح کرد: در این سالنامه افرادی که قبل از انقلاب متولد شده‌اند را لحاظ کرده‌ایم و ممیزی هم برای این کار در نظر نگرفته‌ایم و امیدوارم بتوانیم برای جوانان فعال در عرصه موسیقی که پس از انقلاب متولد شده‌اند سالنامه‌ای مجزا مد نظر قرار دهیم.

به گزارش فارس؛ این سالنامه با داشتن ۳۶۵ مطلب در سه بخش موسیقی نواحی، آموزشی و کلاسیک تدوین شده است که با پرداختن به روزهای مختلف هفته به تشریح یک نوع از موسیقی در هر روز اختصاص داده شده است. این سالنامه ۳۵ هزار تومانی، برای اهالی موسیقی با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود.

از دیگر نکات این سالنامه اختصاص صفحاتی به معرفی مراکز، آموزشگاه‌ها و گروه‌های مختلف موسیقی دارد. صفحه‌ای هم به معرفی قطعه هنرمندان بهشت‌ زهرا(س) اختصاص یافته است. «محمد بیگلری‌پور» آهنگساز و رهبر ارکستر در قطعه ۱۶ بهشت‌زهرا(س) و در جوار مادرش آرمیده است که به اشتباه در این سالنامه به قطعه ۸۸ هنرمندان اشاره شده است.

از دیگر نکات این سالنامه در گذشت حسین گلگلاب فعال عرصه هنری کشور ما در ۲۲ اسفندماه است که در این سالنامه از قلم افتاده است.