تئاتر دانشگاهی جوایز کانون کارگردانان را درو کرد

به گزارش افکارنیوز، نشست سالیانه هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر شب گذشته(۲۵اسفندماه) با حضور اعضای کانون، هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر در سالن محراب برگزار شد.

این نشست با پخش کلیپی به مناسبت ۲۵اسفند سالروز تاسیس تماشاخانه دارالفنون، نخستین تماشاخانه تئاتر کشور آغاز شد.

در ادامه این برنامه، بیانیه کانون کارگردانان برای حاضران در سالن قرائت شد و سپس افسانه ماهیان کارگردان و بازیگر، به عنوان مجری روی صحنه آمد و در مورد عملکرد سال۹۱ این نهاد صنفی گزارشی ارائه داد.

پخش فیلمی به یاد استاد حمید سمندریان با صدای هنرمند فقید خسرو شکیبایی یکی دیگر از بخش‌های نشست سالیانه کانون کارگردانان خانه تئاتر بود که با ابراز احساسات عده‌ای از حاضران همراه شد. هنگام پخش این فیلم میهمانان در سکوت به صحبت‌های هنرمند برجسته تئاتر کشور گوش فرا دادند و پایان این تصاویر با درخواست حمید سمندریان برای تشویق پدرش مصادف بود که مدعوین با تشویق ممتد خود به آن پاسخ گفتند.

حسینی که سردبیری این مجموعه را نیز بر عهده داشته، پس از خواندن قطعه شعری با اشاره به یکی از خصلت های مثبت و آموزنده استاد سمندریان، گفت: حمید سمندریان نمونه بارزی از فروتنی بود، فروتنی که ناشی از پرباری است. این کتاب حاصل تلاش ۴۰ بزرگوار عرصه تئاتر کشور است که با تلاش بسیار و لطف نگارندگان عزیز طی مدت زمان کوتاهی گردآوری شد.

وی ضمن بیان اینکه نگارندگان مجموعه، هنرمندان و نویسندگان داخل و خارج کشور را شامل می‌شوند، ادامه داد: بنا داشتیم این ویژه نامه را هم زمان با چهلمین روز درگذشت استاد سمندریان منتشر کنیم اما متاسفانه امکان پذیر نشد. من از تمام بزرگوارانی که تلاش کردند تا این کتاب منتشر شود تشکر می کنم، قطعا اگر زمان بیشتری در اختیار داشتیم مجموعه بهتری گردآوری می شد و من پیشاپیش بابت تمام کاستی های آن عذرخواهی می‌کنم.

در ادامه این برنامه، اولین نسخه از این ویژه نامه به همراه تندیس یادمان استاد سمندریان در میان تشویق ممتد حاضران در سالن توسط اعضای هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر به هما روستا تقدیم شد.

هما روستا همسر زنده یاد سمندریان پس از دریافت کتاب و تندیس ویژه استاد سمندریان، گفت: امشب از لحظه ای که وارد سالن شدم تحت تاثیر هستم، اما سعی دارم خودم را پیدا کنم و گمان می کنم سال بعد تا همین موقع حتما خودم را پیدا خواهم کرد.

وی افزود: نه تنها من و هنرجویانش بلکه همه ما همواره به یاد حمید سمندریان هستیم و من واقعا نمی‌دانم دیگر چه باید بگویم، اما از همکارانم تشکر می کنم که با برگزاری مراسمی از این دست، یاد او را زنده نگه می‌دارند و اجازه نمی دهند از خاطر برود.

نشست سالیانه کانون کارگردانان با اجرای قطعاتی از ابراهیم منصفی توسط آقایان سرمست و سالاری ادامه پیدا کرد و پس از آن افسانه ماهیان ضمن اشاره به وضعیت نا به سامان تالار مولوی از رضا گوران، کارگردان جوان خواست تا برای قرائت بیانیه کانون درخصوص این تالار به روی صحنه بیاید. اعضای کانون در بیانیه خود نسبت به شرایط پیش آمده برای سعید اسدی مدیر مجموعه که منجر به اعلام استعفای او شد و همچنین نسبت به گمانه زنی هایی مبنی بر تغییر کاربری این سالن ابراز نگرانی کردند.

پس از اعلام موضع رسمی کانون کارگردانان نسبت به شرایط سخت تالار مولوی مجری برنامه ضمن تشکر از احسان رسول اف، مدیر گالری محسن به خاطر همکاری و همراهی خود با هنرمندان تئاتر کشور به شرایط سخت سعدی افشار، مروارید سیاه تئاتر ایران اشاره کرد و پس از پخش تصاویر آرشیوی از ایفای نقش های این هنرمند برای میهمانان، گفت: از مسئولان گالری محسن تشکر می کنیم که بخشی از منابع مالی برگزاری برنامه امروز را برای کمک به درمان سعدی افشار اختصاص دادند.

بنابر این گزارش، اسامی هنرمندان برگزیده سال۹۱ کشور از نظر اعضای کانون کارگردانان خانه تئاتر به همراه تقدیر از هنرمندان، پایان بخش مراسم شب گذشته بود که این هنرمندان عبارتند از: یوسف باپیری برای کارگردانی نمایش(ویران)، احسان شایان فر(زندگی آقای صیاد)، سوگل قلاتیان(پروانه های غمگین…)، غزل اسکندرنژاد(مرده ریگ)، سما موسوی(سفر زمستانی و یک داستان بی ربط)، جابر رمضانی(اسکیس)، مریم شوقی(دختران ننه دریا)، محمد مساوات(بازیخانه قیاس الدین مع الفارغ)، اشکان خیل نژاد(پچ پچه های پشت خط نبرد).

پس از قرائت اسامی نامزدهای این بخش از شهرام کرمی(مدیر سالن محراب) و اعضای هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر دعوت شد تا برای اهدای جوایز نفرات برتر به روی صحنه بیایند. جوایز این بخش شامل کتاب های اهدایی از سوی نشر قطره و انتشارات افراز، همراه با هدیه نقدی بود.

نفرات برگزیده سال۹۱ کانون به ترتیب عباتند از:

سما موسوی(سفر زمستانی و یک داستان بی ربط)

محمد مساوات(بازیخانه قیاس الدین مع الفارغ)

غزل اسکندرنژاد(مرده ریگ)

جابر رمضانی(اسکیس)

اشکان خیل نژاد(پچ پچه‌های پشت خط نبرد)

بنابر این گزارش، مراسم سالیانه کانون کارگردانان خانه تئاتر با اهدای تابلوی طراحی شده پرتره استاد سمندریان به خواهرزاده این هنرمند پایان یافت.