به گزارش افکارنیوز، متابولیت‌های منحصربفرد موجود در بازدم هر فرد می‌تواند به پزشکان در تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان کمک کند.

پژوهش این دانشمندان که در مجله PLOS ONE منتشر شده، نشان می‌دهد که این متابولیت‌ها می‌توانند مانند نشانه‌های دیگر یافت شده در ادرار یا خون برای تشخیص‌های پزشکی مفید باشند.

از آنجایی‌که آزمایش تنفسی کاملا غیرتهاجمی بوده و نتایج آن نیز لحظه‌ای است، می‌توان از آن در آزمون‌های بیهوشی یا دوپینگ نیز استفاده کرد.

دانشمندان نمونه‌های تنفسی ۱۱ داوطلب را در چهار دوره زمانی در ۹ روز جمع‌آوری کرده و آنها را با یک طیف‌سنج جرمی برای سنجش تمام جرم‌های ترکیبات شیمیایی درون تنفس اندازه‌گیری کردند.

برخی ترکیبات مانند بخار آب و دی‌اکسید کربن در آزمایش تنفس همه داوطلبان وجود داشت اما انواع متفاوت دیگر برای هر شخص منحصربفرد بوده و در تمام طول این پژوهش در آنها به یک شکل باقی ماند.

در پژوهش‌های پیشین، تنفس یکی از داوطلبان نشان‌دهنده میزان زیادی از یک ترکیب بود که با افراد دیگر گروه متفاوت بود.

بعدها معلوم شد که این ترکیب به یک داروی صرع که توسط فرد مصرف می‌شده، ارتباط داشته و هنگامی که به بیماران دیگر از این دارو داده شد، نتایج مشابه در آنها نیز دیده شد.

امید است که بتوان از این آزمایش تنفس برای بررسی دوز مناسب برای بیمار تحت بیهوشی استفاده کرد. یک دوز ایمن به تحمل و سرعت سوخت‌وساز بیمار بستگی دارد. همچنین در ورزش نیز یک آزمایش در زمان آغاز مسابقه می‌تواند برای بررسی امکان دوپینگ مورد استفاده قرار بگیرد.

با ادامه داشتن آزمایشات و تائید ثبات و بدیع بودن اثر تنفسی هر فرد، امید است که این آزمایش به یک بخش ثابت در جهان تشخیص پزشکی تبدیل شود.