يكي از زير شاخههاي تنومند و جدي شعر جوان كه گاه در حد يك جريان مستقل به آن ميپردازند شعر دانشجويي است كه مولفههاي خاصي هم دارد.

به گزارش جام جم، شاید مهم‌ترین ویژگی ادبیات دانشجویی را باید در رویکرد به مسائل اجتماعی و گاه سیاسی جستجو کرد، چراکه نام و جایگاه دانشجو در کشور ما از گذشته با نوعى اعتبار فرهنگى اجتماعی همراه بوده است. شاید از همین روست که با یک بررسی اجمالی در فعالیت‌های فرهنگی ‌ - هنری دانشگاه‌ها می‌توان دریافت که نخستین و مهم‌ترین رسانه و تریبونی که حضور فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را در خود منعکس می‌کند ادبیات است که گاه تبدیل به فرصتی برای گفتمان‌های انتقادی سیاسی هم می‌شود‌.

به بیان دیگر ادبیات دانشجویى، ادبیات پرسشگرى در حوزه نقد عمومی‌جامعه است و به هیچ عنوان سفارش‌پذیر هم نیست و شاید از همین رو است که وقتی مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها به این نتیجه می‌رسند که بعد از چند سال جشنواره‌ای ادبی در سطح ملی را در دانشگاه‌ها احیا کنند موضوع «آزاد» را برای آن بر می‌گزینند. اگرچه در راستای تلاش برای وحدت میان حوزه و دانشگاه این بار دانشجویان و طلاب سراسر کشور در رقابتی فرهنگی و ادبی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا در این جشنواره همراه آثاری که رویکرد اجتماعی و چالشی قوی دارند شاهد آثاری فاخر هم باشیم که طلبه‌های جوان با ذهنیت معنوی و رویکرد به منابع دینی سروده‌اند که گاه از پیش‌زمینه‌ای عاطفی و عاشقانه هم بهره می‌برند.

نخستین جشنواره طلاب و دانشجویان سراسر کشور امروز در شهر مقدس قم در حالی آغاز به کار می‌کند که شاید بررسی آثار این دو گروه تاثیرگذار در جامعه بتواند منظومه‌ای از تفکر، جهت‌گیری‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آنها را تبیین کند که در شرایط فعلی انجام این پژوهش محتوایی قطعا در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیران دانشگاهی نقش مثبتی می‌تواند داشته باشد. در واقع آنچه امروز در این صفحه می‌خوانیم تنها چند شعر نیست، بلکه آینه‌ای است از باورها و تفکرات ۲ گروه جوان، پر انرژی و تاثیرگذار جامعه که پیراهنی از کلمات بر تن کرده و رنگین کمانی شاعرانه از رخدادهای جامعه است.

از نظر فرم هم يك نكته قابل تامل است. اين كه گاهي شعر دانشجويي را شعري صرفا آوانگارد، پيشرو و جسور معرفي ميكنند و در مقابل آثار طلاب را بيشتر سنتي و كلاسيك ميشناسند در حالي كه خوانش كامل آثاري كه در اين جشنواره چه از سوي دانشجويان و چه طلاب ارائه شده است گواهي ميكند كه قالبهاي سنتي همراه با نوآوري و خلاقيت در كنار قالبهاي نو و مدرن دوشاودش هم حركت ميكنند و توانستهاند برآيندي متعادل از ادبيات امروز ايران در حوزه و دانشگاه را به نمايش در آورند.