حضور کمرنگ ناشران عرب

به گزارش افکار نیوز،پایگاه خبری الجزیره در گزارشی از نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به حضور کشورهای مختلف در این نمایشگاه نسبت به حضور کمرنگ کشورهای عربی در آن انتقاد کرد و نوشت: ناشران عرب به لبنان، سوریه، مصر و عراق محدود شده بودند و دیگر کشورهای عرب تنها با غرفه‌های رایزن‌های فرهنگی خود در این نمایشگاه حاضر بودند.

این شبکه در گزارش خود آورده است: بیشتر در بخش عربی طلاب علوم دینی و اعراب داخل ایران و یا کسانی که علاقه‌مند به زبان عربی هستند حضور دارند و دیگر کسی در این بخش نیست.

الجزیره به سراغ «محمد علی الیوسفی» رئیس «موسسه نشر و چاپ بیروت» رفته و از او درباره وضعیت نمایشگاه پرسیده است؛ الیوسفی در این باره می‌گوید: سال‌های قبل استقبال بهتر بود اما انتقال بخش عربی به دور از بخش ناشران ایرانی به آنان اجازه نمی‌دهد تفقدی به کتاب‌های عربی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر حاضران در بخش عربی کسانی هستند که موضوع مهمی را دنبال می‌کنند، افزود: کتاب‌های دینی بیشترین کتاب‌هایی است که در این بخش عرضه شد اما ناشران مصری و لبنانی برخی کتاب‌های ادبی و تاریخی که برخی بازدیدکنندگان به دنبال آنها هستند را ارائه کردند.

خبرنگار شبکه الجزیره سپس به سراغ بازدیدکنندگان بخش عربی رفته و می‌گوید: بازدیدکنندگان از نبود کتاب‌های عربی از جمله رمان‌های عربی در بازار ایران گلایه دارند و خواستار فعالیت بیشتر ناشران عرب در ایران هستند.

سلیم عبدالحی از نشر «دارالافاق العربی» از مصر هر چند معتقد است مهمترین نکته کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه است نه تعداد ناشران اما می‌گوید: هزینه بالای انتقال کتاب‌ها از مصر به ایران با نبود پرواز مستقیم یکی از مشکلات ما در حضور جدی در نمایشگاه تهران است.

وی میافزاید: با توجه به وضعیت منطقه همکاری فرهنگی میتواند در بالاترین سطح بین دو کشور ایران و مصر برقرار باشد و میتوان خواننده کتاب در ایران را به آموزش زبان عربی تشویق کرد و همچنین به تقویت جنبش ترجمه از عربی به فارسی اقدام کرد.