حضور هنرمندان موسیقی بر بالین «فریدون حافظی»

به گزارش افکار نیوز،چند تن از هنرمندان و دانشجویان عرصه موسیقی کشور روز گذشته از «فریدون حافظی» آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار در منزلش عیادت کردند.

«پیروز ارجمند» مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در این دیدار با بررسی آثار موسیقی استاد حافظی، گفت: استاد حافظی از نوازندگان پیشکسوت عرصه موسیقی کشور است که با زخمه‌های تار خود افراد زیادی را با نوای موسیقی ایرانی آشنا کرده است.

وی با بیان اینکه حافظی آثار ماندگاری در عرصه موسیقی کشور از خود برجای گذاشته است، ‌ افزود: خلق آثاری همچون؛ آهنگ‌های محلی کردی، خانه کعبه، ‌ آتش عشق، دوازده آهنگ برای کودکان همانند قصه مادربزرگ، کلاغه میگه، ماهی‌ها، تالیف کتاب آواهای ایرانی و تجلیل از وی در بیست‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر از مهمترین افتخارات وی است که تلاش‌های این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی در ۷ دهه فعالیت‌هنریش را نشان می‌دهد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه به بررسی و چگونگی وضعیت درمانی استاد فریدون حافظی پرداخت.

در ادامه استاد حافظی که از دیدار دانشجویان و هنرمندان موسیقی خود روحیه‌ای دوباره یافته بود با بیان خاطراتی در خصوص آخرین آثارش که با آواز سالار عقیلی همراه بوده است برای دقایقی به سختی به صحبت پرداخت.



حافظی با کمک شاگردانش برای دقایقی تار و سه تار خود را که ماه‌ها به دست نگرفته بود را نواخت. حافظی با زخمه‌های سازش بار دیگر ستاره‌های آسمان پرستاره موسیقی را به ارمغان آورد.

این دیدار که رفته رفته به صمیمیت بیشتری تبدیل شد با زخمه‌های تار «پیروز ارجمند» و طنین آواز «علیرضا وکیلی‌منش» ادامه یافت.



به گزارش افکار نیوز، «فریدون حافظی» از نوازندگان موسیقی سنتی ایران است و ساز تخصصی او تار است. در ۱۳۰۱ در کرمانشاه به دنیا آمد. از نوجوانی شیفته نواختن تار بود و چندان این شیفتگی را به پشتکار و جدیت آراسته بود که هنگامی که برای آزمون ورود به هنرستان موسیقی، نزد استادان این هنرستان تار نواخت، ستایش ایشان را برانگیخت و او را به رادیو معرفی کردند. بعدها برای کامل کردن اندوخته‌های اش از موسیقی به ایتالیا رفت.

وی ۵۰ سال پیشینه تدریس تار و سه‌تار دارد. گفته می‌شود خوش صدا ترین تار ساخته شده توسط استاد یحیی تارساز به رسم هدیه از سوی استاد موسی معروفی در اختیار ایشان قرار داده شده است. او پس از مرتضی نی داوود و عبدالحسین شهنازی یکی از سه تک‌نوازی است که به رادیو راه یافت. وی پس از بازنشستگی از مدیر کلی روابط عمومی وزارت راه در سال ۵۳ همکاری‌هایش را با صدا و سیما بیشتر کرد. حافظی هم اکنون به دلیل شکستگی پا، مشکل ریوی و کهولت سن در بستر بیماری است. کتاب «ارغنون ساز فلک» به کوشش مصطفی ساکت با پرداختن به زندگی‌نامه استاد فریدون حافظی سال گذشته منتشر شده است.

کتاب آواهای ایرانی از تالیفات وی است. حافظی خالق آثار همچون اسیر غمها، شمع و گل و پروانه، خانه کعبه، عید اومد و رقص گیسو میباشد. قطعات موسیقی کیست که از دو چشم من، ای نازنین و آتش عشق از دیگر کارهای حافظی است که با آواز سالار عقیلی همراه بوده است