راهکار مبارزه با رواج گناهان آخرالزمانی

به گزارش افکارنیوز، مسعود دریس معاون طرح و برنامه بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره «مهارت‌های زندگی در آخرالزمان و روش‌های مقابله با فتنه‌های این دوره» ابراز داشت: یکی از مراحل زندگی مرحله دنیاست که شامل سه اتفاق عمده نظیر «تولد» ورود، «زندگی» حضور و «مرگ» خروج است که در تولد و مرگ، انسان اختیاری ندارد، ولی در «زندگی» نوع و چگونگی آن مختار است.

وی با اشاره به اینکه برای نیل به زیستن آگاهانه، خردمندانه و سعادتمندانه با نگاه به دنیا و آخرت توجه به ۵ نوع تربیت ضروری است، افزود: تربیت جسمی، عاطفی، عقلانی، دینی و اجتماعی برای نیل به حیات طیبه لازم است، زیرا نیل به سعادت واقعی در بعد فردی و خانوادگی و اجتماعی مرهون کسب توانمندی و موفقیت در این ۵ نوع تربیت است.

*چرایی ضرورت آشنایی با فتنه‌های آخرالزمانی

دریس با بیان نتایج حاصل از این ۵ نوع تربیت اظهار داشت: شکوفا سازی شخصیت خودوادار به زندگی، برقراری ارتباطات موفق جمعی تا حد تاثیرگذاری مثبت و ارتباط عمیق با خدا نتایجی است که از توجه به ۵ نوع تربیت حاصل می‌شود.

وی درباره دلایل ضرورت آشنایی با روش‌های فتنه‌ستیزی در دوره آخرالزمان، ادامه داد: حجم سنگین تبلیغات علیه مسلمانان و استیلای خبری و رسانه‌ای دشمنان، وجود شبهات و سؤال‌های بسیار و تولید مستمر شبهه‌های دینی از سوی دشمن، فروپاشی نظام خانواده و تبدیل خانه‌ها به یک استراحتگاه شبانه با توجه به روابط آزاد دختر و پسر و زن و مرد و گریز جوانان از پذیرش مسئولیت خانوادگی و تعدد و تنوع مکاتب فردی و الحادی با شعارهای دینی و ضد دینی و شیطانی می‌طلبد که بیش‌ از بیش با فتنه‌های آخر‌الزمانی آشنا شد.

*بهترین راهکار برای مبارزه با رواج گناهان آخرالزمانی

معاون طرح و برنامه بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) درباره اصلی‌ترین روش‌های مقابله‌ای، بیان داشت: در «روش نه گفتن و اجتناب»؛ نه گفتن به افراد، افکار، جریانات و محیط‌های غیر مناسب و آلوده وجود این مهارت موفقیت‌های مثبت انسان را به شدت ارتقا می‌بخشد که آثاری نظیر حذف زواید زندگی و مفید سازی آن، سلامت روح و جان از آلودگی‌ها و صیانت از حریم دینی و اخلاقی فرد را در پی ‌دارد.

وی «روش صبر و استقامت» را دومین شیوه مقابله‌ای دانست و افزود: یکی از مشخصات دوره آخرالزمان رواج گناه و تباهی و فساد و هرج و مرج فرهنگی و اخلاقی است، دوره‌ای که در آن همه ارزش‌های انسان و اسلامی به مخاطره می‌افتد و چه بسا ارزش‌ها و هنجارهایی که به ضد ارزش و ناهنجاری تبدیل شود، داشتن مهارت صبر و استقامت در مقابل گناه بسیار مفیدتر در دوره آخرالزمان می‌افتد.

* آثار صبر در انتظار / نقش «روش مراقبت» در مواجهه با اندیشه‌های ناسالم

دریس در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «صبورانه در انتظار فرج بودن، عبادت است»، درباره آثار صبر گفت: صبر نصف ایمان، سهولت بخش سختی‌ها، بهترین پشتیبان، زیباترین لباس اخلاق، عامل کمال نفس و در نهایت عامل پیروزی است.

وی با بیان اینکه صبر به دو قسم «صبر در هنگام مصیبت» و «صبر بر طاعت و صبر بر ترک گناه» تقسیم می‌شود، درباره سومین روش مقابله‌ای، ادامه داد: «روش مراقبت»؛ به معنای محافظت از خود در برابر شرایط بد، افراد ناباب و اندیشه‌های ناسالم و رفتارهای اشتباه است، کسب مهارت مراقبت به ویژه در دوره آخرالزمان برای سالم ماندن بسیار ضروری است، چرا که در صورت عدم مراقبت از خود، ممکن است انسان به وادی هلاکت بیافتند.

*روشی که منجر به واکسینه شدن در برابر ناملایمات فتنه می‌شود

معاون طرح و برنامه بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) با اشاره به مصادیق مراقبت از خویش، ابراز داشت: مراقبت از خویش نسبت به خدا و احساس حضور دائمی در محضر او، مراقبت از خویش نسبت به امام زمان(عج)، مراقبت از اعضا و جوارح در برابر گناهان جوارحی، مراقبت خود از حرام خواری و رزق ناپاک و همچنین مراقبت از خود در برابر آتش غضب الهی و جهنم می‌تواند ما را در برابر فتنه‌های آخرالزمانی واکسینه کند.

وی از جمله شیوه‌های لازم برای زندگی دوره آخرالزمانی را «مهارت‌های خود افزایی اخلاقی» دانست و افزود: «خود افزایی اخلاقی» به معنای تحصیل زیبایی‌های اخلاقی و زینت آرایی روح به مکارم اخلاقی و شخصیت افزایی معنوی خود است که طبق روایات رسیده از معصومین(ع) گوارا شدن زندگی، منظور شدن پاداش جهاد در راه خدا، سنگین شدن ترازوی اعمال، گشایش اقتصادی و توسعه رزق و طولانی و با برکت شدن عمر در پرتو آراسته شدن به مکارم اخلاقی اتفاق می‌افتد.

*علت گسترش یأس و ناامیدی در دوران غیبت

دریس درباره دیگر روش مقابله‌ای با عنوان «روش تلاشگری و جدیت»، گفت: یکی از آسیب‌های اخلاقی دوران آخرالزمان یأس و ناامیدی و خود ناتوان سازی است، عوامل پیدایش این حالت منفی اخلاقی در افراد، غلبه ظاهری دشمن و فرهنگ باطل، ضعف جبهه حق و طولانی شدن عصر غیبت و عدم تلاش و جدیت اهل ایمان در مقام عمل و عبادت و اصلاح‌گری فردی و اجتماعی است، بنابراین یکی از توصیه‌های مکرر قرآن و اهل بیت برای اهل این دوران، جدیت و جهاد در دو جبهه درونی - جهاد با نفس - و جبهه بیرونی - اصلاحگری اجتماعی - است.

وی با تأکید بر اینکه در دوره پر خطر آخرالزمان، برای تقویت عقیده و معنویت هر انسان نیازمند پناهگاه علمی و دژی مستحکم و معنوی است تا بتواند از خود در برابر این آسیب‌ها و آفات محافظت کند، ادامه داد: استراتژی راهبردی اهل بیت در این دوره برای نجات بخشی مؤمنین پناه بردن به قرآن و تمسک به آیات بینات آن است، این رهنمودها در ۲ بخش «عام» تمسک به قرآن در همه دوران‌ها و شرایط و «خاص» تمسک به قرآن در شرایط بحرانی و به ویژه دوره آخرالزمان قابل پیگیری است.

*چرایی تأکید بر کتابخوانی در آخرالزمان از سوی اهل بیت(ع)

معاون طرح و برنامه بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) «روش مطالعه و انس با کتاب» را به عنوان هفتمین روش بیان کرد و گفت: یکی از روش‌های لازم برای زندگی موفق و رو به رشد علم‌افزایی مداوم و توانایی ایجاد فضای علمی و پرشور در زندگی است که از مهم‌ترین و فراگیرترین راهکارهای ایجاد این فضا، داشتن مهارت خواندن و انس با کتاب و کتابخوانی است.

وی درباره دلایل تأکید بر کتابخوانی در آخرالزمان از سوی اهل بیت(ع) ابراز داشت: نیاز داشتن به معارف دینی در عرصه، پیچیده شدن و آشفتگی روابط اجتماعی، عدم دسترسی به امام معصوم، سختی دسترسی به علمای امین چه به خاطر کمی آنان و چه به خاطر پر مشغله بودن ایشان، وجود عالم نماهای ناسالم و منحرف و وجود فتنه‌های گوناگون اجتماعی و دشواری تشخیص حق از باطل از جمله دلایل تأکید بر کتابخوانی در آخرالزمان است.

*نقش خانواده در مصون ماندن از فتنه‌‌های آخرالزمانی / مهم‌ترین سرمایه معنوی انسان چیست؟

دریس با اشاره به یکی دیگر از روش‌های مقابله‌ای با عنوان «روش خانواده محوری»، اذعان داشت: از دیدگاه اسلام ازدواج زیباترین و دوست داشتنی بنایی است که شکل می‌گیرد، این بنای انسانی بر پایه محبت عدالت خدمت معنویت و سخاوت بنیان گذاری شده است، از جمله عوامل مهم موفقیت در زندگی کسب مهارت‌های خانه‌داری و خانواده‌داری برای زن و مرد در روابط دو سویه زناشویی و روابط چند سویه با فرزندان و سایر نزدیکان است.

وی همچنین یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های معنوی انسان را «سرمایه دین، اخلاق و ادب» بیان کرد و گفت: برای حفاظت از سرمایه دین در دوره پر خطر آخرالزمان راهکارهایی در روایات از جمله ارتباط با خدا، خواندن دعای معرفت و ثبات، تلاش برای تحصیل باور استدلالی و یقین، کسب محبت اهل بیت، عقل مداری و فقاهت دینی آمده است.

*اصلی‌ترین عامل روانی برای امیدواری به آینده

معاون طرح و برنامه بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) «روش امیدواری و انتظار» را یکی از اصلی‌ترین عوامل روانی برای زنده بودن و زندگی کردن دانست و افزود: اصل انتظار که بر اساس نوید و امید به آینده استوار است از مفاهیم دینی بوده که در مقابل واژه «یأس» قرار می‌گیرد، بر اساس این اصل یک انسان مؤمن با امید و اطمینان به آینده‌ای روشن و موفق هرگونه یأس و ترس را از خود دور می‌سازد و با نگاهی خوشبینانه به خدا و خود و سیر تکاملی تاریخ در خدمت به مردم و اصلاح طلبی و عبادت و کسب کمالات شخصی خستگی ناپذیر و مجدانه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

*چرا انتظار برترین عبادت است

وی درباره عوامل متعددی که به یأس و بدبینی نسبت به آینده در دوران انتظار دامن می‌زنند، بیان داشت: غیبت و پنهانی امام زمان(عج) و طولانی شدن آن، فعالیت مکاتب و فرقه‌های گوناگون فکری و اخلاقی با حجم تبلیغاتی سنگین دینی و ایجاد تحیر در انسان‌ها، تبلیغات ضعیف حق جویان و ناتوانی دینداران، فراوانی گناهان و خطاهایی چون رباخواری، حرام خواری، رشوه، انحرافات جنسی، قمار، شراب و قانونی شدن و فرهنگی شدن آن‌ها و وجود علمای سوء و ضد دین و کم تعدادی و ناشناخته بودن عالمان معنوی اصیل و با تقوی از جمله عوامل بدبینی به اصل انتظار است.

دریس با اشاره به نقش برجسته انتظار در روایات آخرالزمان تصریح کرد: به همین جهت انتظار به عنوان برترین عبادت، برترین اعمال امت، محبوبترین اعمال نزد خدا، پاداش روزهداری و شب زندهداری داشتن، همجواری با اهل بیت(ع) و همچنین به منزله جهاد در رکاب رسول خدا(ص) دانسته شده است.