شکایت وزیری‌مقدم از چاپ دوم کتابش بدون اجازه وی

به گزارش افکارنیوز،محسن وزیری‌مقدم از پیشگامان هنر نوگرای ایران و هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران گفت: کتاب " چهارده گفتار درباره نقاشی، گرافیک و مجسمه‌سازی " یکی از تازه‌ترین آثار من است که با همکاری انتشارات موسسه نشر شهر منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی افزود: این کتاب دربرگیرنده مجموعه سخنرانی‌ها و ترجمه‌های هنری من است که در فاصله سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۳ هنگام آموزش در دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزئینی(دانشگاه هنر) قرائت شده‌اند.

این مدرس سال‌های دور دانشگاه هنر تهران خاطرنشان کرد: در این کتاب خوانندگان با گفته‌ها و ناشنیده‌هایی درباره نقاشی، طراحی، گرافیک، پیکر تراشی، حکاکی، ترکیب بندی، هنرهای بینشی، تزئینی و مکاتب مهم و مطرحی که این رشته‌ها از آن پیروی می‌کنند، آشنا می‌شوند.

اما وی در مورد گلایه خود از انتشاراتی که کتابش را به آن سپرده است، توضیح داد: قرار بود که این کتاب یک بار چاپ شود ولی نشر شهر چاپ دوم کتاب را هم انجام داده آن هم بدون اطلاع من.

وزیری مقدم در پایان گفت: این انتشارات حتی به من اطلاع نداده که قرار است کتاب چاپ دوم هم بشود و بدون در نظرگرفتن حق مولف چاپ دوم کتاب را وارد بازار کرده است. ما در قرارداد هم بندی داشتیم که ناشر برای تجدید چاپ باید رضایت مولف را کسب می‌کرده است.

محسن وزیری‌مقدم نقاش و استاد هنر مقیم ایتالیا است. وی در ۵ خرداد سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد. او از اولین دانش آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و در سال ۱۳۲۷ فارغ التحصیل شد. وی در سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۲ و همزمان با بروز جنبش نوگرایی در نقاشی ایران تحت تاثیر امپرسیونیست‌ها و ونگوگ قرار گرفت. وزیری مقدم در مرداد ماه ۱۳۳۴ راهی ایتالیا شد و در آکادمی هنرهای زیبای رم به تحصیل مشغول شد.

مجموعه‌ای از این نقاشی‌های نوگرایانه او در سال ۱۳۳۱ در انجمن ایران و امریکا به عنوان نخستین نمایشگاه انفرادیش به نمایش در آمدند. وزیری مقدم در بیست و نهمین بی ینال جهانی ونیز در سال ۱۳۳۷ با اثری به نام شهر ایرانی شرکت کرد.

او از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ ریاست دانشکده هنرهای زیبا را نیز برعهده داشت و با بهره‌گیری از نقش برجسته‌های فلزی اقدام به ساختن مجسمه‌های چوبی کرد.

كتاب "چهارده گفتار درباره نقاشي، گرافيك و مجسمهسازي" نوشته محسن وزيري مقدم با همكاري موسسه انتشارات نشر شهر در شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه و با قيمت ۲۲ هزار تومان در اختيار علاقهمندان قرار گرفته است.