" پایتخت " اولویت استان مازندران نیست

نکته جالب اینجاست برخی از مسئولان سیاسی و امنیتی استان که مسئول امنیت سیاسی و رفاهی و اجتماعی مردم استان هستند به جای این که زمینه وفاق ملی و تشکیل اطلس فرهنگی عظیم کشوری را فراهم سازند، مشکل استان را فقط در برخي ديالوگ هاي این سريال می بینند و اصل را رها کرده اند و به فرع پرداخته اند!

سایت مازندنومه نوشت:
گفته ها و ناگفته های انتقادی از سریال پایتخت، عنوان تیتر خبرها مطبوعات وسایت های خبری شمال ایران شده است.

امروز برخی با قلم فرسایی یک جانبه، نوک پیکان را به سمت این سریال گرفته اند و هر چه دل تنگ شان می خواهد می گویند؛ اما باکمی انصاف باید گفت: پایتخت سریالی است که برگرفته از بطن آداب و رسوم مردمان دیار تپوری های است، سریالی است با نگاه نو و آینه ای روشن از وجود دل های بی آلایش و قلب ها ی با صفا و با زبان شیرین مازنی های ایران زمین در پایتخت.

پایتخت را هم پایتخت نشینان دیدند و هم مردمان شمالی، جمعی می گویند پایتخت بد است اما با دیدنش می خندند و بعضاً زمان کارشان را با زمان پخش آن هماهنگ می کنند!

به هرحال با همه این حرف ها این سریال از مصادیق قابل توجه معارفی، ادبی، فرهنگی، مشهود بوده که نشان دهنده برتری فرهنگ منطقه ای و بومی مازندرانی و نزدیک بودن آداب و رسوم این خطه به صداقت، مهربانی، سادگی است.

از جمله این مصادیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ - احترام به والدین که درتمامی قصه و دیالوگ ها ادب مازندرانی دیده می شود. چگونگی صحبت کردن نقی و هما و احترام آن ها به والدین و نیز دخترها کاملا " مشهود است.

۲ - صداقت در گفتار و بی آلایشی در کلام و رفتار

۳ - درستکاری و بیان حلال و حرام خدا از سوی نقی و همسرش

۴ - نبودتجمل گرایی و ترویج بی آلایشی و سادگی زندگی مردمان شمال ایران

۵ - نبود تملق و گنده گویی در کلام و کردار

۶ - مشورت در همه امور با همدیگر که نشان ازتعاون و شورا در هر شرایط دارد

۷ - متحد بودن و یکپارچگی و وحدت در امور

۸ - عشق ورزی به زندگی زناشویی از سوی نقی و همسر

۹ - احساس مسئولیت پذیری نسبت به دیگران(از سوی نقی و ارسطو) و حفظ نوامیس

۱۰ - همدردی و همدلی در موقع ایجاد بحران(به مصداق بنی آدم اعضای یکدیگرند)

۱۱ - عبور نکردن از خط های قرمز اجتماعی

۱۲ - ترویج گویش و لهجه مازندرانی با نگاه نو

۱۳ - نبود طمعکاری و حرص ورزی

۱۴ - نبود اختلافات خانوادگی و وجود وابستگی تام خانوادگی

۱۵ - تبیین نکات معارفی ودینی از جمله، بیان وقت نماز و…

۱۶ - خودداری دراوج عصبانیت که نشان از کظم غیض دارد

۱۷ - بالا بردن عزت اجتماعی و فرهنگ بومی در سطح ملی

دراین سریال تلاش شده در مقابل این چهره ها و منش های با صداقت و باصفا، پایتخت به عنوان یک کلان شهر نامطمئن، پر از دغل، حرص ورزی، بی اعتمادی، دروغگویی، بی رحمی، نبود ارتباطات اجتماعی و تهاجم قومی و فردی نشان داده شود.

به هرحال مخالفت های برخی از سریال مخالفت دلسوزانه ای نبوده و نیست و اغلب غیر کارشناسانه است.

با کمی تامل دراین سریال در می یابیم رسانه ملی تلاش کرده با تولید این گونه سریال ها، چهره واقعی مردم دیار زمین ایران عزیز را با هرگونه قومیتی(البته در این سریال مازندرانی عزیز) به تصویر بکشد.

ساخت سریال پایتخت بدون هر گونه ضد قومی، ضد فرهنگی بوده و در راستای احیا و ترویج فرهنگ بومی و قومی، مردمان با صفا و بی آلایش شمال ایران و به دور از هر گونه تحقیر و تخریب و توهین علیه قومیت ها و خرده فرهنگ ها، ساخته شده است.

ما مازندرانی ها باید اول خود را نقد کنیم تا نوبت دیگران برسد. متاسفانه تعدادی از مسئولان مازندرانی، عجولانه و به دور از عاقبت اندیشی و با پیش داوری غیر منطقی و غیر رسانه ای به انتقاد و شاید تخریب دست زده اند، در حالی که مشکل استان ما واقعا " زبان وگویش نیست.

نکته جالب اینجاست برخی از مسئولان سیاسی و امنیتی استان که مسئول امنیت سیاسی و رفاهی و اجتماعی مردم استان هستند به جای این که زمینه وفاق ملی و تشکیل اطلس فرهنگی عظیم کشوری را فراهم سازند، مشکل استان را فقط در برخي ديالوگ هاي این سريال می بینند و اصل را رها کرده اند و به فرع پرداخته اند.