سینمای امروز انحصارطلب شده

به گزارش افکارنیوز، ‌کاظم راست‌گفتار کارگردان سینمای ایران درباره دلایل کم‌کاریش در عرصه سینما گفت: متاسفانه مفهوم سینمای مستقل و حضور بخش خصوصی در سینمای ایران از بین رفته و اغلب فیلم‌هایی که در طول سال گذشته تولید شده است، دولتی هستند و کمتر تهیه‌کننده‌ای در بخش خصوصی حاضر به تولید در سینما به مفهوم واقعی شده است.

وی افزود: معتقدم که سینما در طول دو سال گذشته تعطیل بوده است. از همین‌رو تنها جذابیت فیلم‌ها برای مردم حاشیه‌های پیرامون آنهاست نه کیفیت اثر.

کارگردان فیلم " نقاب " درباره برخورد مردم با فیلم‌ها متاثر از هیاهوهای سیاسی متذکر شد: مردم می‌شنوند که گروهی سیاسی نسبت به فیلم واکنش نشان داده‌اند برای اینکه دلایل واکنش به فیلم را از دست ندهند راهی سینما می‌شوند و یا اینکه خبر می‌رسد یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری از فیلمی حمایت می‌کند فوری سراغ فیلم را می‌گیرند.

سینما گرفتار لابی‌بازی شده است

راست‌گفتار در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که سینمای ایران گرفتار لابی‌بازی شده است، گفت: متاسفانه سینمای ایران در همه مسایل از تولید، اکران و یا حتی جایزه گرفتن در جشنواره فیلم فجر دچار لابی‌بازی شده است و رابطه پشت رابطه صنعت سینمای ایران را پیش می برد و متاسفانه قدرت این لابی بازی ها آنقدر زیاد است که به گفته شمقدری برای اسکار فرهادی هم لابی شده است.

وی در ادامه افزود: ممکن است سوءبرداشت و اغراق هایی از صحبت شمقدری شده باشد اما متاسفانه نه در اسکار بلکه در اکران فیلم ها به خصوص اکران نوروزی سال جاری شاهد این لابی‌ها بوده‌ایم.

برای بیکار نماندن رفتم تلویزیون، سریال هم به بی‌پولی خورد

کارگردان فیلم سینمایی " عروس خوش‌قدم " در پاسخ به این پرسش که چرا از سینما فاصله گرفته است؟ گفت: من از سینما فاصله نگرفته‌ام بلکه شرایط کار فراهم نیست به همین دلیل برای بیکار نماندن به ساخت سریال در تلویزیون رو آوردم و فیلمنامه " نون خامه‌ای " را با همراهی جمعی از نویسندگان چون عباس نعمتی، حسین تراب‌نژاد، مصطفی زند، پیمان جزینی را به تلویزیون ارائه کردم و برای ساخت در شبکه اول سیما تصویب شد اما متاسفانه به دلیل کمبود بودجه فیلمبرداری این سریال در نیمه راه رها شد.

راست‌گفتار در ادامه با اشاره به ساخت تله‌فیلم پس از توقف ساخت سریال " نون خامه‌ای " گفت: پس از توقف تولید این سریال، یک تله فیلم با رنگ مایه‌های کمدی با عنوان " بیستو از من نگیر " کارگردانی کردم. داستان فیلم درباره دانشجویان رشته ژنتیک با سطح نمره کلاسی پایین است اما یکی از این دانشجویان همیشه نمره بالا می گیرد بعد باقی دانشجویان می خواهند کاری کنند که این دانشجوی زرنگ کلاس به امتحان نرسد.

وی در پایان عنوان کرد: تلاش برای نرسیدن دانشجوی درسخوان به امتحان محتوای طنز داستان را شکل میدهد اما بحث اصلی در فیلم این است که ژنتیک در زندگی انسان بسیار مهم است تا جاییکه اعمال خوب یا بد به عادت تبدیل می شود و این عادت در ژنتیک هم مهم و تاثیرگذار است.