افتتاح نمایشگاه " فصل تامل "

به گزارشافکارنیوز،مراسم افتتاحیه نمایشگاه " فصل تامل " عصر دیروز، دوشنبه ششم خرداد با حضور احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و بعد از پخش فیلمی در مورد نمایشگاه " فصل تامل "، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم گفت: نمایشگاه حاضر یکی از مهمترین نمایشگاه‌های تجمسی است و در اینجا آثار هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی کشورمان از جمله پیشکسوتان این عرصه به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: این نمایشگاه مروری بر فعالیت‌های ۳ سال اخیر حوزه هنری در ارتباط با هنرهای تجسمی است. در این نمایشگاه حدود ۳۸۰ اثر در رشته‌های مختلف تجسمی از جمله نقاشی، گرافیک، کاریکاتور و خوشنویسی به نمایش گذاشته شده است.

آقایی به تاثیرگذاری حوزه هنری بر هنر بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: ما امروز در اینجا میزبان نمایشگاهی از نهادی هستیم که هنر انقلاب مدیون آن است. جریان‌سازی هنر بعد از انقلاب توسط حوزه صورت گرفته که جای تقدیر از هنرمندان این مرکز هنری دارد.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در پایان ضمن اشاره به فرآیندمحوری در هنر و توجه بیشتر به آن در هنر ایران گفت: امروز هنر ایران از جریان‌ساز نبودن رنج می برد و باید واکاوی شود که حوزه هنری در گذشته چگونه توانست جریان‌ساز هنر دینی و انقلابی باشد.

در ادامه مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به روی صحنه رفت و گفت: فرآیندمحوری که به آن اشاره شد مساله مهمی است که متاسفانه در مدیریت هنری کشور ما مغفول مانده است تا جایی که حتی در مواردی هنر ما دچار غربزدگی می شود.

وی افزود: در بسیاری از مراکز آموزشی و هنری ما هنرمندان متعهد را پس می زنند و تصور می کنند اگر هنرمند متعهد باشد این تعهد به تحجر و شعارزدگی می‌رسد در صورتی که تمام هنرمندان ما به هنر فاخر تاکید دارند و آنها هنرمندان درجه یک کشور هستند.

گودرزی دیباج بر تلاش مدیریت خود در پررنگ کردن هرچه بیشتر هنر متعهد در کشور اصرار کرد و توضیح داد: خیلی ها هنرمند متعهد را متحجر می‌نامند و کارهای هنرمندان ما را شعاری می دانند. من همین‌جا اعلام می‌کنم که هنرمندی که شعار نداشته باشد انسان نیست البته هنرمند خوب کسی است که شعارش را هم با هنر سطحی ارائه نکند.

مدیر امور تجسمی حوزه هنری در پایان گفت: ما تلاش کرده‌ایم که هنرمندان مکتب هنر انقلاب را که پرچمدار هنر انقلاب بوده‌اند در کنار خود داشته باشیم. هنرمندانی که هنر خود را با عمیق ترین نگاه به ظهور رساندند.

در ادامه مراسم محمد علی رجبی، نگارگر مطرح ایرانی و استاد حکمت هنر به روی صحنه رفت و گفت: هنر مسلمان متعهد باید متعهد باشد و نگاه هنرمند متعهد به عالم نیز باید به‌گونه‌ای باشد که به ظواهر دنیوی کار نداشته باشد. هنرمند واقعی کسی است که به عالم با همه رنگ‌آمیزی فریبنده‌اش و با همه گردش‌های ایامش توجه نکند.

وی به خاطرات ابتدای راه‌اندازی حوزه هنری اشاره کرد و افزود: خاطرم هست ما به همراه همسرانمان شب‌ها با اسلحه کشیک می‌دادیم تا روزها خواهران و برادرانمان به حوزه هنری بیایند و با خیال راحت به خلق آثار هنری بپردازند.

رجبی با ذکر این جمله که ما هرگز حمایت از هیچ جایی نخواستیم ادامه داد: حوزه هنری یک اداره نبود بلکه یک نظام انقلابی بود که برخی هنرمندان گرد هم جمع شدند و آن را به وجود آورده و تقویت کردند.

وی خاطرنشان کرد: کار هنر آشکارگی حقیقت است که ما در حوزه هنری با آشکار کردن خون شهدا، رنج‌های امام(ره)، رنج‌های خانواده شهدا و … که برای ما حقیقت محض هستند آثارمان را به نمایش گذاشتیم.

رجبی در پایان از محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری که در سالن بود خواست که ترتیبی بدهد که باز هم هنرمندان قدیمی حوزه هنری مانند حبیب صادقی، کاظم چلیپا، مصطفی گودرزی و … که پایه‌گذاران حوزه هنری هستند گردهم جمع شوند.

در بخش دیگری از این مراسم از محسن نوری نجفی هنرمند کاریکاتوریست و احمد آقاقلی زاده هنرمند گرافیست تقدیر به عمل آمد.

هنرمندانی همچون سید مسعود شجاعی طباطبایی، نادر قشقایی، غلامعلی طاهری، مرتضی اسدی، حسین غلامی، سعید نقاشیان و … در این برنامه حضور داشتند.

نمایشگاه "فصل تامل" فعالیت سه سال مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری است که در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد و به مدت یك ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.