زائری: درباره امام از سر سیری رفتار کردیم

به گزارش افکارنیوز،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری نویسنده کتاب «انقلاب، فصل بیداری»، در مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب خود، بیان داشت: صحیفه نور یا صحیفه امام(ره) بنیان فکری و اساس فکری انقلاب است و خوشحال هستم که آشنایی بنده با این کتاب در نوجوانی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در دوره نوجوانی خطبه نهج‌البلاغه را حفظ کردم و پدرم نیز به بنده صحیفه نور را هدیه داد. به همین منظور مجلدات قطعی این اثر را تکمیل کردم و احساسم این بود که اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها بویژه در آغاز شکل‌گیری انقلاب بسیار ارزشمند است چرا که برخی‌ها بر اثر همین اعلامیه‌ها جانشان را از دست دادند.

این نویسنده گفت: هم‌اکنون با افزایش قیمت کتاب و گرفتاری‌ها و برخی مشکلات در نثر و زبان کتاب‌ها، خوانش آنها برای مخاطبان آسان نیست به همین منظور احساس کردم باید برخی از متون را بازخوانی کنم.

وی اضافه کرد: معتقد بودم که صحیفه نور باید تلخیص و بازخوانی شود به همین منظور حق این کار که مربوط به روزنامه ابرار است نوشتم و بخش عمده‌ای از این کتاب را در روزنامه ابرار منتشر کردم.

حجت‌الاسلام زائری ادامه داد: اتفاقاتی در مسیر شکل‌گیری انقلاب افتاده است که امروز وقتی به ۵۰ سال قیام امام(ره) نگاه می‌کنیم و به مرور آن می‌پردازیم به وضوح مشاهده خواهیم کرد که سیر تاریخی چیزهایی را به ما می‌دهد که شاید امروز آن را نداشته باشیم.

وی افزود: نوجوانانی که از انقلاب فاصله داشتند و آن دوران را حس نکرده‌اند سوالات بسیاری در ذهنشان تداعی می‌شود که چرا در زمان شاه به طور مثال ارزانی بود اما وقتی که صحیفه نور را می‌خوانیم می‌بینید که امام(ره) با محمدرضا شاه گفت‌وگوی حضوری داشتند و اول او را اعلاء حضرت و سپس محمدرضا شاه و بعد از محمد‌رضا و سپس بعد از ۱۵ سال مردک خطاب می‌کنند که آن نشان از توجه امام به برخی از امور است.

حجت‌الاسلام زائری بیان کرد: امام(ره) شخصیت اصیلی است که قبل از اینکه چهره سیاسی باشد چهره الهی است، همچنین نکات ناب معرفتی در کتاب صحیفه نور مشاهده می‌شود که سرچشمه بسیاری از فریادها و معنویات است.

وی افزود: گاهی خواسته یا ناخواسته برخی از افراد، یک بعد از امام(ره) را برجسته می‌کنند در صورتی که خود امام(ره) قاطعیت‌هایی در برخورد دارند که شاید کسی باور ندارد و گاهی هم لطافت‌هایی وجود دارد که شاید کسی آنها را نیز باور نکند.

حجت‌الاسلام زائری معتقد است در کتاب نکرده دلبستگی‌ها، خواسته‌ها و دغدغه‌های خود را به امام(ره) نسبت دهد.

این نویسنده گفت: معتقدم هرکسی باید به سهم خودش کمک کرده و به بازشناسی امام(ره) بپردازد، بنده شاید امام خمینی(ره) را یکبار دیده باشم و معتقدم بنده به عنوان امت شهید پرور به شمار می‌روم.

حجت‌الاسلام زائری عنوان کرد: در غرب شاید برای یک نویسنده ادبیات داستانی جلساتی را برگزار کنند که به طور مثال تاریخ خودکشی نویسنده چه زمانی بوده است حتی کتابهای فراوانی درباره فلان هنرمند که آثارش متعلق به چه سالی بوده و یا اصل است، برگزار می‌کنند اما ما نسبت به عظمتی همانند امام(ره) و به کلمات ایشان گاهی بی توجهی می‌کنیم.

این نویسنده معتقد است: اگر بخواهیم ترجمه اصول کافی را در بازار پیدا کنیم باید وقت بسیاری را صرف این موضوع کنیم که متأسفانه این بی اعتنایی و قدرنشناسی در کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: ابتدا و پایان کتاب صحیفه نور توسط مقام معظم رهبری بسته شده است یعنی مقدمه این کتاب توسط مقام معظم رهبری نوشته شده است که وصیت امام(ره) نیز توسط ایشان قرائت شد.