کاریکاتور از خانه اصلی دور مانده است

به گزارش افکارنیوز،" ناصر مقدم " اظهار کرد: کاریکاتور نیز به همراه برخی از هنرهای دیگر از جمله انیمیشن، سینما، بازی‎های رایانه‎ای و تصویرسازی، فرآیندی از دوره مدرنیته هستند که به آن‎ها عنوان «رسانه هنر» داده‎اند.

وی افزود: دلیل این نامگذاری به این دلیل بود که این هنرها هم جنبه همگانی و هم جنبه رسانه‎ای دارند و مانند برخی هنرها از جمله نقاشی صرفاً برای یک عده محدود امکان دیدن وجود ندارد.

مقدم تصریح کرد: تولد کاریکاتور در اوایل قرن ۲۰ بود که در خانه خود که مطبوعات بود متولد شد، ولی ورود این هنر به ایران همانند بسیاری از هنرهای وارداتی دیگر که تنها یک بخش از آن وارد شده است، به صورت ناقص بود.

وی افزود: کاریکاتوریست‎های علاقه‌مند شروع به فعالیت در این عرصه کردند ولی مطبوعات و نشریات که زمینه فعالیت این هنر بودند توجه و رشد کافی در این زمینه را به دلایل مختلفی نداشتند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: شاید در حال حاضر به تیراژ روزنامه‎هایی که در کشور منتشر می‌شود افتخار کنیم ولی باید توجه داشت بسیاری از این روزنامه‎ها خوانده نشده و برگشت داده می‌شوند و برخی دیگر نیز فقط بولتن داخلی ادارات و ارگان‎ها هستند و به دلیل وابستگی یارانه‌‎ای که جهت چاپ اخذ می‌کنند، تمایل چندانی به انتشار کاریکاتور ندارند.

مقدم درخصوص رسالت کاریکاتور، گفت: چون کاریکاتور به زبان طنز برخی مسائل و مشکلات جامعه را بیان می‎کند و چون این افتخار به زبان طنز است تحمل‎ها در برابر آن بیش از نقد به زبان نوشتاری و گفتاری است.

وی تأکید کرد: چه بسا کاریکاتوری تیزتر از یک مقاله باشد ولی به دلیل ماهیت طنز آن، علی‎رغم اثرگذاری زمینه کدورت پیش نمی‌‎آید.

این هنرمند کاریکاتوریست با ابزار تاسف از اینکه کاریکاتور از خانه اصلی خودش جدا شده است، گفت: کاریکاتور در جامعه کنونی کشور از خانه اصلی خودش که مطبوعات هستند جدا شده و به سمت نمایشگاه‌ها و با تعداد محدودی از مخاطبان سوق داده شده است که می‎توان ادعا کرد کاریکاتور ایران به کاریکاتور تبدیل شده است.

مقدم با اشاره به رسالت هنرمندان در این عرصه، خاطرنشان کرد: هنرمندان این عرصه نیز با پرداختن جدی به این هنر و محدود نکردن خود به فضای نمایشگاهی و یا صرف حضور در جشنوارهها زمینه رشد هر چه بیشتر این هنر را در جامعه باید فراهم کنند.