نشست نمایش " چکامه رستاخیز "

به گزارش افکارنیوز،نشست رسانه ای نمایش " چکامه رستاخیز " صبح امروز سه شنبه ۷ خرداد ماه با حضور داوود دانشور کارگردان نمایش و پریسا مقتدی، رضا امامی، شهریار رشیدعلیپور و طوفان مهردادیان بازیگران نمایش در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد. در ابتدای این نشست دانشور درباره انتخاب نمایشنامه ای از آرتور میلر گفت: من با این نمایشنامه که آخرین کار آرتور میلر است از قبل اشنا بودم و احساس کردم این اثر نمایشی ویژگی هایی دارد که متفاوت از کارهای دیگر میلر است. منتقدان غربی در این اثر استعداد تازه ای را در میلر که پرداختن به طنز و کمدی بود کشف کرده بودند بنابراین تصمیم گرفتم این اثر را بعد از پنج سال دوری از تئاتر روی صحنه ببرم.

پریسا مقتدی بازیگر نمایش نیز از تجربه همکاری با این کارگردان گفت: خوشحالم که شانس همکاری با دانشور و گروه تئاتر آیین را پیدا کردم. همیشه درباره گروه با تجربه وی شنیده بودم. متن میلر و نقشی را هم که در این اثر ایفا می کنم بسیار دوست داشتم. چون این کاراکتر علاوه بر امکانات شغلی‌اش تلاش می کند از همه داشته هایش برای جلوگیری از یک اتفاق غیر انسانی جلوگیری کند.

وی افزود: در این نمایش در نقش یک کارگردان امریکایی بازی می کنم که به عنوان سازنده برنامه های تبلیغاتی به یک کشور آمریکای لاتین سفر می کند و تلاش دارد از یک موقعیت غیر انسانی که در حال روی دادن است جلوگیری کند.

طوفان مهردادیان نیز درباره همکاری اش در این نمایش عنوان کرد: این نمایشنامه آخرین کار میلر و در واقع به نوعی وصیت نامه این هنرمند است البته وصیت نامه غیر هنری وی به حساب می آید. این نمایشنامه با آثار قبلی میلر تفاوتهای بسیاری دارد. نقش من در این نمایش به نوعی خود آرتور میلر است که ناامیدانه تلاش می کند آخرین حرکت انقلابی خود را به اتمام برساند.

وی درباره اجرای آثار خارجی گفت: برخی متن های خارجی کلاسیکی مثل " آنتیگونه " و یا " مرگ فروشنده و " همه پسران من " آرتور میلر تاریخ مصرف ندارند و مسائل امروزی جهان را مطرح می کنند بنابریان این متون نیازی به آداپتاسیون ندارند چون دغدغه امروز جامع را مطرح می کنند.

در ادامه رضا امامی دیگر بازیگر این نمایش درباره حضورش در این نمایش گفت: در این نمایش نقش استنلی را بر عهده دارم که در کنار مکمل نقش اصلی بودن هویت مستقلی دارد و در واقع مانند یکی از حواریون مسیح عمل می کند. این نمایش کاری شریف، بدون حاشیه و بدون اسامی معروف است. اما این اسامی در جای خود بسیار بزرگ هستند.

شهریار رشیدعلیپور یکی دیگر از بازیگران نمایش در این باره گفت: به دلیل پست های مدیریتی که در مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر شهر داشتم مدتی از تئاتر دور شدم. متاسفانه در سالهای اخیر شیوه مدیریتی که در تئاتر وجود دارد به شکل های مختلف تئاتر ایران را آزار می دهد که هنوز هم ادامه دارد. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که به تئاتر به شکل جدی تری نگاه شود. این مسئله جزو بحثهای آسیب شناسانه ای است که در طول این سالها از آن ضربه خورده ایم.

دانشور درباره متن این اثر نمایشی گفت: " چکامه رستاخیز " یک متن سیاسی اجتماعی است. اصولا تئاتر به خودی خود امری سیاسی است اما وقتی قرار است نمایشی را روی صحنه ببریم بیشتر به دنبال بافت نمایشی اثر هستیم تا یک نمایش خوب روی صحنه برود. این متن گستردگی داستانی زیادی دارد و تعدد خطوط داستانی باعثجذاب شدن آن می شود.

وی درباره کم کاری‌اش در طول چند سال گذشته گفت: در طول چند سال گذشته من چندین متن را برای اجرا ارایه دادم که متاسفانه با آنها مخالفت شد. همین نمایشنامه " چکامه رستاخیز " نیز چندین بار رفت و برگشت تا برای اجرا مورد قبول قرار گرفت. گاهی یک کارگردان تشخیص می دهد اگر یک متن خارجی را روی صحنه ببرد بهتر می تواند پیام و هدفش را به مخاطب انتقال دهد تا اینکه بخواهد نمایشنامه ای ایرانی را کار کند که مطمئنا مورد ممیزی قرار می گیرد. البته این به آن معنا نیست که ما کار ایرانی روی صحنه نمی بریم اما همین دو تا کار ایرانی را هم که اجرا کردیم با حرف و حدیثهای فراوانی همراه بود.

مقتدی نیزدر این باره عنوان کرد: من به تماشاگری که با کاری ارتباط برقرار نکرده حق می دهم که دلایل خود را به گوش گروه اجرایی برساند. اما اگر تماشاگری با ضرورت اجرای یک نمایش با توجه به جهانی بودن آن ارتباط برقرار نمی کند این امر به مشکلاتی که گروه نمایش در پروسه به اجرا رسیدن داشته باز می گردد. کمبود بودجه و امکانات و اینکه قرارداد تیپی با گروه بسته نشده و تغییر یکی از بازیگران اصلی مهمترین دلیل این اتفاق است. چرا نباید یک تماشاگر درگیر مسائل و مشکلات گروه اجرایی باشد چون این ارتباط دو طرفه باید برقرار شود.

رشیدعلی پور در ادامه درباره استفاده نکردن از منابع غنی ادبیات ایرانی گفت: این کار مثل استخراج نفت می ماند چون این کارها بالقوه آثار جذابی هستند اما باید اعتراف کنیم که در طول ۳۴ سال گذشته ما حتی پنج نمایشنامه نویس هم تربیت نکرده ایم که این آثار را به نمایشنامه های بالفعل و دراماتیک تبدیل کنند. بنابراین کارگردان ها بی دلیل به سراغ آثار خارجی نمی روند.

مهردادیان در توضیح قطع همکاری پرویز فلاحی پور که چند روز مانده به اجرا گروه را برای بازی در کار دیگری تنها گذاشته است گفت: البته فلاحی پور از اعضای ثابت گروه تئاتر آیین است اما اگر مرکز هنرهای نمایشی با گروه ها قرارداد امضا کند دیگر این مشکلات پیش نخواهد آمد. در حال حاضر چون قراردادی وجود ندارد نه کارگردان از حضور بازیگرش تا انتهای کار مطمئن است نه بازیگران اطمینان دارند کارگردان آنها را در میانه راه تعویض نکند. درواقع فقط با یک تعهد اخلاقی این افراد در کنار هم می مانند.

"چکامه رستاخیز" از یکشنبه ۵ خردادماه ساعت ۱۹:۱۵ به مدت زمان ۸۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۲ هزار تومان در تالار چهارسو اجرای خود را آغاز کرده است. داود دانشور، رضا امامی، طوفان مهردادیان، پریسا مقتدی، هوشنگ قوانلو، شهریار رشید علی پور و مژگان خالقی بازیگران این نمایش هستند.