دقیق‌ترین سیستم ردیاب بمب

به گزارش افکارنیوز، دانشمندان ابزار سبکی را طراحی و آزمایش کرده‌اند که قادر به شناسایی کمیت‌های بی‌نهایت ریز مواد منفجره از فاصله ۲۰ متری است.

این دستاورد ابزار ارزشمندی را برای مقابله با حملات بمب‌گذاری در اختیار می‌گذارد.

داشتن و انتقال مواد منفجره بدون به جا گذاشتن اثر ممکن نیست، زیرا رسوب‌های این مواد به سطح اشیایی که آن‌ها را منتقل می‌کنند و همچنین دستان افراد حامل و هر آن‌چه لمس می‌کنند، می‌چسبد.

تیم اروپایی OPTIX(«فناوری‌های نوری شناسایی مواد منفجره») از تکنولوژی‌های نوری پیشرفته استفاده کرده که روی وسیله فشرده از راه دور قرار می‌گیرد و سپس برای شناسایی کمیت‌هایی کمتر از یک میلی‌گرم مواد منفجره به کار می‌رود.

تاکنون هیچ شرکت یا سازمان تحقیقاتی دیگری به این درجه از حساسیت دست نیافته است.

ابزار OPTIX با استفاده از لیزر، که برای شناسایی دقیق سازه اتمی و مولکولی مواد منفجره به کار می‌رود، به سرعت و از راه دور تمامی اشیا را در میدان دیدش اسکن می‌کند و رسوب ردیابی را برمی‌دارد.

آلبرتو کالوی اسپانیایی که رهبری این پروژه را بر عهده داشت، ابداع این سامانه را در افزایش ضریب امنیتی و همچنین سیستم شناسایی مواد منفجره و رضایت شهروندان موثر خواند.

به منظور قابل‌حمل‌کردن سیستم مزبور، دانشمندان آن را در یک پلت‌فرم چرخدار وارد می‌کنند که در نهایت به کاوشگر مریخ شبیه خواهد شد.

افسران اعمال قانون این ابزار را از راه دور کنترل می‌کنند و بر داده جمع‌آوری شده توسط حسگرهای نوری در زمان واقعی، نظارت خواهد داشت.

کنسرسیوم OPTIX، دو میلیون و ۴۰۰ هزار یورو را از اتحادیه اروپا برای ارتقا امنیت و کیفیت زندگی شهروندان این قاره دریافت کرده است.

نمونه طراحی‌شده جدید در آزمایشگاه و محیط‌های بیرون با موفقیت عمل کرده و موقعیت‌های زمان واقعی و شرایط مختلف آب‌و‌هوایی را شبیه‌سازی کرده است.

تیم طراح در حال ارتقاء حساسیت، دقت و سیستم پیش از ارائه آن به پلیس و نیروهای امنیتی اروپا، هستند.