به شعور بیننده احترام بگذاریم

به گزارش افکارنیوز،«ارمغان تاریکی» در ۲۱ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه «شما» در صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی به سرپرستی حمید سلیمانی‌نیا و صداپیشه‌های محلی به زبان آذری دوبله و با زیرنویس فارسی آماده شده است که که از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۴ به زبان آذری از شبکه «شما» به روی آنتن می‌رود. تکرار آن نیز ساعت ۱۲ روز بعد پخش می‌شود.

جلیل سامان، نویسنده و کارگردان سریال «ارمغان تاریکی» درباره‌ی اینکه این سریال چقدر به واقعیت نزدیک بوده است؟ گفت: در کارهای تاریخی ادعا می‌شود که اثر با واقعیت منطبق است. اما در این سریال به جرأت می‌توانم بگویم که با تحقیقات و پژوهش‌هایی که برای نویسندگی اثر شده، بسیاری از دیالوگ‌ها و اندیشه‌های مجاهدین و استدلال‌های رجبی از زبان بشرزاد در سریال کار شده و به وضوح می‌توان آنها را شنید و دید.

سامان بازسازی فضا را در تاثیرگذاری و واقع‌پذیری داستان مهم دانست و ادامه داد: اولین کاری که فیلم‌ساز باید برای تصحیح فیلم‌نامه انجام دهد، این است که لوکیشن‌ها، شخصیت‌ها، لباس‌ها و گریم را درست و باورپذیر کند، وقتی این موارد باورپذیر شد، تازه می‌توانیم شروع به روایت قصه کنیم.

سامان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان گفت که با ساخته شدن «ارمغان تاریکی» فصلی جدید در ساختن چنین سریال‌هایی آغاز شده است؟ بیان کرد: در این سریال تلاش شد سطح توقع بیننده و سطح استاندارد سریال‌سازی در این برهه از تاریخ بالا برده شود و این قضیه برایم خیلی اهمیت داشت.

او ادامه داد: دوستانی بودند که می‌گفتند در هر قسمت یک سکانس درخشان کافی است، اما من بر این عقیده بودم که همه‌ی پلان‌ها باید درخشان باشد.

این کارگردان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود خاطرنشان کرد: اولویت و دغدغه‌ی من قصه بود، در این داستان مظنونی داشتیم که نقش پررنگی داشت و برای این مظنون، بستر سیاسی - تاریخی انتخاب شد، در واقع در این قصه به بستر قصه رسیدیم و مواردی را نشان دادیم که برای قصه لازم بود.

*** بهترین گزینه برای اجرای ترانه محمد اصفهانی بود

نویسنده‌ «ارمغات تاریکی» همچنین درباره‌ی موسیقی این اثر گفت: موسیقی این سریال دو بخش داشت؛ یکی بخشی که در متن اثر کار شده است و دیگری ترانه پایانی است که آقای اصفهانی اجرا کرده است، وقتی قسمتی از موسیقی متن سریال شنیده می‌شود به سرعت لحظات و تصاویر سریال برای فرد تداعی شده و به یاد می‌آورد که موسیقی با کدام نمای داستان هم نوا شده و با مکمل هم بودن، حس زیبایی را به وجود می‌آورند.

وی تصریح کرد: اول ملودی کار شکل گرفت و بر اساس موسیقی آقای کاکائی شعر گفت و بر اساس شعر و موسیقی بهترین گزینه‌ای که برای اجرای ترانه‌ی پایانی انتخاب شد آقای اصفهانی بود.

*** تمرکز فیلمسازان تاریخی از قصه منحرف می‌شود

سامان به مشکلات ساخت آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: یکی از اشکالات ساختن سریال‌های تاریخی این است که تمرکز فیلم‌ساز و کارگردان از پرداختن به قصه منحرف شده و به نشان دادن اشیاء و دکور متمایل می‌شود.

وی ادامه داد: ولی ما هیچ‌وقت روی صحنه‌های طراحی شده تمرکز نکرده و خیلی راحت از کنار آنها رد می‌شدیم، چون بیننده نیز به همین راحتی آنها را می‌دید و نیازی به بزرگ نمایی نبود. همین امر کمک می‌کند بیننده به جای اینکه درگیر اشیاء شود درگیر خود قصه شود.

*** نویسنده و کارگردان باید شم داشته باشند

سامان درباره‌ی پرداختن به موضوعات تاریخی، سیاسی دهه‌های گذشته و جذب مخاطب برای دیدن وقایع و اتفاقات آن دهه عنون کرد: قصه‌ی جذاب و باورپذیر کردن داستان عاملی است که تمام گروه‌های مخاطب را به گزینش و انتخاب وا می‌دارد و بدون هیچ مکثی خود را پیگیر داستان کرده و آن‌را دنبال می‌کند؛ اما همین ریتم و هماهنگی ایجاد کردن در ساخت اثر برای فیلم‌ساز بسیار مشقت‌بار است.

کارگردان «ارمغان تاریکی» ادامه داد: در این زمینه باید نویسنده، فیلم‌ساز و کارگردان شم داشته باشد که آیا این قصه جذابیت و باورپذیری دارد یا ندارد. قسمتی از این شم آموختنی است اما بخش زیادی از آن باید در وجود سازندگان باشد.

*** نویسندگی آسان‌تر از کارگردانی

او در مقایسه‌ی نویسندگی یک اثر با کارگردانی آن گفت: نویسندگی کار شخصی‌تری است. شاید آسان‌ترین قسمت کار هم باشد چرا که نویسنده درگیر افراد نمی‌شود. در واقع نویسندگی یعنی تراشیدن چیزی از خودت و از هیچ، چیزی را به وجود آوردن است که از این زاویه نگاه کردن به کار، سختی آن را نشان می‌دهد. تحقیق و پژوهش لازمه نویسندگی است و پایه‌ی آن را تشکیل می‌دهد و اگر عوامل خوب و توانا داشته باشی کارگردانی به بهترین نحو پیش می‌رود.

سامان کارگردانی را به دو بخش تقسیم کرد و توضیح داد: بخش اول کارگردانی عبارت از این است که چه می‌خواهی و بخش دوم، آن چیزهایی را که می‌خواهی به دست بیاوری است. در بین هنرمندان افرادی که بدانند چه می‌خواهند و اینکه چگونه بنویسند تا کارجذاب باشد، زیاد است؛ اما همین فرد باید یک سری ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند برای بدست آوردن چیزهایی که برای کارش احتیاج دارد تلاش کند و به نتیجه برسد. این میدان مرد جنگ می‌خواهد و نیروی جنگ.

او همچنین ۲۲ ساعت کار مداوم در شبانه روز، هشت ماه کار بی‌وقفه، بودن در محیط بسته و مشکلات مادی را از جمله سختی‌های کار فیلم‌سازی دانست.

*** شرایط ساخت «پروانه» سخت‌تر از «ارمغان تاریکی»

کارگردان «ارمغان تاریکی» یکی از موفقیت‌های این سریال را در نشان دادن عواطف لطیف انسانی دانست و بیان کرد: در این سریال و در بخش زیادی از کار به عواطف انسانی پرداخته شده و در بخشی از آن به عشق و دوست داشتن؛ وقتی عشق و عواطف انسانی در کنار هم قرار گیرند در مجموع همان باورپذیری را تشکیل می‌دهند که داستان را به بهترین شکل ممکن پیش برده و آن را ماندگار می‌کند و چون عشق در داستان جدا از داستان نبود آن را ملموس و قابل لمس برای مخاطب کرد.

وی ضمن تشکر از شبکه شما برای پخش این سریال به زبان آذری به اوقات طلایی پخش برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: بهتر بود در زمان پخش این سریال و بازپخش آن دقت می‌شد تا مخاطبان بیشتری می‌توانستند آن را ببینند.

سامان در پایان صحبت‌های خود با اشاره به سختی‌های پیش آمده در سریال «پروانه» که آخرین ساخته او است، گفت: با توجه به استقبال بینندگان از سریال «ارمغان تاریکی» تصور می‌شد شرایط سهل‌تری برای سازندگان «پروانه» به وجود بیایید که متاسفانه نه تنها شرایط بهتر نشد، بلکه شرایط به مراتب بدتر از «ارمغان تاریکی» شد.

به گزارش ایسنا، «ارمغان تاریکی» روایتی از چند دانشجوی جوان است که در سال‌های آغاز دهه ۶۰ در تهران زندگی می‌کنند و هر یک در برخورد با حوادثو رویدادهای سیاسی و اجتماعی آن دوران همچون جنگ تحمیلی، بحران‌های سیاسی، حضور گروهک‌های سیاسی در جامعه و … سرنوشت‌های متفاوت پیدا می‌کنند.

آرش مجیدی، امیر آقایی، سودابه بیضایی، لیلا زارع، مجید مشیری، شهین تسلیمی، مجید سعیدی، حمیدرضا هدایتی، سعیده عرب، امیر غفارمنش، علی ابوالحسنی، حشمت آرمیده، فریبرز گرمرودی، آزاده ریاضی، مریم خدارحمی، مریم سرمدی، طرلان پروانه از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سایر عوامل این مجموعه نیز عبارتند از: طراح چهره پردازی: جلال الدین معیریان/ طراح صحنه : غفار رضایی/ طراح لباس:مه لقا ناقد/ مدیر صدا برداری : رضا کنشلو/ برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: پیام حنفی/ منشی صحنه: مهرنوش صحرانورد/ عکاس:حسن شجاعی/مدیر جلوه های ویژه: عباس شوقی/ ناظر کیفی: حمیدرضا شیروانیان، کارشناس نظامی: سرهنگ مددی/ مدیر تدارکات: محمد معصومی.