به گزارش افکارنیوز،حالا که در روزهای پایانی مأموریت دولت دهم به سر می‌بریم، تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها که در این دوران تولید شده‌اند بلاتکلیف مانده‌اند. ضمن اینکه فیلم‌هایی چون «زاد بوم» نیز به جا مانده از دوران جعفری جلوه هستند که در زمان شمقدری نیز خشکشان حل نشد. یکی از شاخص‌ترین فیلم‌هایی که در ۴ سال اخیر تولید شد و امکان نمایش نیافت «خانه پدری» عیاری است که به دلیل مشکلی که ناجی هنر به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران با فیلم پیدا کرده پروانه نمایش دریافت نکرده است.

فیلم‌های دیگری هم هستند که هر کدام به دلایلی اکرانشان به عمر دولت دهم قد نداد و باید دید در دولت بعدی می‌توانند روی پرده بیایند یا خیر؟

عیاری: سرنوشت «خانه پدری» در دستان دولت بعدی است

کیانوش عیاری، کارگردان «خانه پدری» گفت: درخصوص سرنوشت «خانه پدری» باید منتظر دولت بعدی بمانیم و ببینیم که آیا نفرات بعدی هم با همین قد و قواره می‌خواهند وارد عرصه مدیریت سینما شوند.

وی افزود: هیچ توصیفی درباره عدم اکران «خانه پدری» به من ندادند، کمااینکه طی این سال‌ها هم تا به حال هیچ دلیل منطقی برای توقیف فیلم‌ها اعلام نشده است. هری کار که دوست دارند انجام می‌دهند بدون آنکه آن را علنی کنند.

طائرپور: «نیلوفر» پروانه نمایش داشت ولی هیچ‌وقت به آن اجازه اکران ندادند

فرشته طائرپور تهیه‌کننده فیلم «نیلوفر» توضیح داد: این فیلم پروانه نمایش داشت ولی هر بار پخش‌کننده در چندین نوبت فیلم را به شورای صنفی نمایش برد که برایش یک اکران محدود بگیرد، نماینده ارشاد گفته بود که فعلاً صلاح بر اکران فیلم نیست. این فعلاً هم ۲ سال طول کشید تا پروانه نمایش باطل شد. در این فاصله وقتی «نیلوفر» جزو فیلم‌های منتخب بخش مسابقه جشنواره کیش اعلام شد، آقای سجادپور گفت که فیلم پروانه نمایش ندارد و من رونوشت پروانه نمایش را برایشان فکس کردم، که نشان دهم این حرف صحت ندارد. منتها عملاً نه اجازه دادند فیلم در جشنواره شرکت کند و نه به اکران عمومی برسد.

وی ادامه داد: هیچ وقت توضیحی مبنی بر چرایی عدم اکران «نیلوفر» به من ندادند. این فیلم پروانه نمایش داشت ولی هیچ وقت به آن اجازه اکران ندادند. امیدوارم در دولت بعدی کسی که مدیریت سینمایی را بر عهده می‌گیرد وقتی می‌خواهد یک رفتار دموکراتیک نشان دهد و فیلم‌هایی را از توقیف درآورد در مورد تمام فیلم‌ها یکسان عمل کند. در واقع برای انتخاب کردن به تهیه‌کننده فیلم‌ها نگاه نکند و اینطور نباشد که فقط فیلم دوستان سازنده‌ای که با آنها موافقند را آزاد سازند و فیلم‌های دیگری که در مقایسه با فیلم‌های آزاد شده مسئله کمتری دارند یا اصلاً مسئله‌ای ندارند همچنان در محاق توقیف نگه دارند.

شرف‌الدین: سرمایه‌گذار «فرزند صبح» علاقه‌ای به اکران این فیلم ندارد

محمدرضا شرف‌الدین، تهیه‌کننده «فرزند صبح» درباره عدم اکران فیلمش در دولت دهم گفت: سرمایه‌گذار فیلم یعنی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) تمایلی به اکران فیلم نداشت. در واقع فیلم را به نوعی تکمیل هم نکردند. یعنی باید یکسری تغییرات روی فیلم بعمل می‌آمد که این کار را انجام ندادند. «فرزند صبح» فیلم بسیار خوبی است، در صورتیکه تمام کارهایش انجام و تکمیل شود.

وی در ادامه افزود: فعلاً قرار نیست این فیلم به اکران عمومی برسد و باید دید در آینده چه خواهد شد. به هر حال انجام تغییرات هزینه‌بر است و آنها هم دیگر بودجه‌شان نرسید که هزینه کنند. اگر سازمانی پیشقدم شود و بانی اصلاحات فیلم شود قطعاً برای نمایش آماده خواهد شد.

شرف‌الدین تأکید کرد: فیلم‌های دیگری هم که در این دولت به اکران نرسیدند مشکلاتی کمابیش از این دست داشتند و ما کمترین فیلم توقیفی را در دولت دهم داشتیم. حتی در همان اوایلی که آقای شمقدری با عنوان معاونت سینمایی آمدند به چند فیلمی که تا پیش از آن پروانه نمایش نداشتند، پروانه دادند. فیلم‌هایی که در دولت دهم اجازه اکران نداشتند واقعاً مسئله‌دار بودند و امروز هم شاید همان مسائلشان پابرجاست. حقیقتاً فیلم‌های توقیفی مشکل دارند و سلامت فرهنگی و مصلحت اجتماعی در این است که آن فیلم‌ها اکران نشوند. من حتی به بعضی از فیلم‌هایی هم که اکران شدند انتقاد دارم و به نظرم بهتر بود اکران نمی‌شوند.

شاید یکی از بیشترین سهل‌گیری‌ها و تسامحات در امر نظارت در دولت دهم صورت گرفت و ما فیلم زیادی بدون پروانه نمایش نداریم. تعدادی از این فیلم‌ها هم که ممکن بود مشکلی در اکران پیدا کنند یا شاید با ساختار فرهنگی و اجتماعی ما همخوانی نداشت و بهتر بود که اصلاً نمایش داده نشوند، اتفاقاً با سیاست خوبی که آقای شمقدری اتخاذ کرد و گروه نخبه‌ای که به عنوان گروه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تصمیم‌گیرنده نمایش آثار تشکیل داد توانست فیلم‌ها را به اکران عمومی درآورد.

فیلم‌هایی که در اولین نگاه اداره نظارت و ارزشیابی، فاقد صلاحیت پروانه ساخت تشخیص داده شدند، اما وقتی آن گروه آنها را بازبینی کردند نمایشش را بدون اشکال قلمداد کردند و اتفاقاً در زمان اکران با شکست خیلی جدی در گیشه مواجه شدند. به عبارتی خودشان فکر می‌کردند وقتی از خط قرمزهای اخلاقی جامعه عبور کنند اکران خوبی خواهند داشت و مردم از نوع نگاهشان استقبال می‌کنند، اما این تجربه خوبی برایشان و البته برای همه سینماگران بود که عبور از خط قرمزهای اخلاقی جامعه هرگز مورد پسند مردم نیست و سرمایه آنها را متزلزل می‌کند.

مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس بيان داشت: نظارت يك اصل مهم براي يك جامعه فرهنگي، رو به توسعه است. در واقع شرايط كنوني سياسي ـ اجتماعي ما نيازمند يك نظارت سنجيده و اصولي است. فكر ميكنم در دولت دهم در بعضي از زمينهها اين نظارت با دقت انجام نشد، به خصوص در آغاز كار توليد. يعني در هنگام صدور پروانه ساخت بايد دقت بيشتري راجع به فيلمها، نوشتهها و گروههايي كه سراغ بعضي موضوعات ميروند انجام ميشد كه متأسفانه اين امر محقق نشد و وقتي فيلمها ساخته شد اداره نظارت و ارزشيابي را دچار چالش كرد. اگر اين دقتها قبل از توليد انجام ميشد ما ميتوانستيم بگوييم تقريباً يكي از موفقترين دورههاي توليدات سينمايي را داشتيم كه حالا با اين تفاسير نميتوانيم اين نظر را داشته باشيم.