هالیوود به‌زودی منفجر می‌شود

به گزارش افکارنیوز،اسپیلبرگ که چندی پیش در مراسم افتتاح ساختمان جدید مدرسه هنرهای سینمایی لس‌آنجلس برای دانشجویان رشته سینما سخن می‌گفت، هشدار داد صنعت سینما دچار یک انفجار از درون قریب‌الوقوع است و شکست چندین فیلم پر هزینه هالیوودی زنگ خطر را در این خصوص به صدا در آورده است. اسپیلبرگ به طور ضمنی به این مسئله هم اشاره کرد که مخاطبان باید منتظر باشند به زودی بهای بلیت سینماها افزایش یابد و در قیاس با افزایش هزینه ساخت فیلم‌ها، هزینه بیشتری را برای دیدن آنها صرف کنند.

او با اشاره به بالا رفتن هزینه‌ها تأکید کرد: شاید برای دیدن «مرد آهنین» بعدی مجبور باشید ۲۵ دلار پرداخت کنید. در حالی که الان برای مشاهده «لینکلن» تنها ۷ دلار می‌دهید. او در این سخنرانی همچنین فاش کرد فیلم «لینکلن» ساخته وی که در اسکار ۲۰۱۲ برنده جایزه‌هایی در اسکار شد، قرار بود یک فیلم تلویزیونی باشد و فقط به خاطر استودیوی فیلمسازی خود او یعنی دریم ورکز بود که اجازه نمایش در سالن‌های سینما را پیدا کرد.

در مراسم افتتاح ساختمان جدید مدرسه هنرهای سینمایی به جز اسپیلبرگ ۶۶ ساله، جورج لوکاس ۶۹ ساله نیز حضور داشت، آنها هر دو فیلمسازانی هستند که موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را ساخته و عرضه کرده‌اند: فیلم‌هایی مثل «جنگ ستارگان»، «آرواره‌ها» و «مهاجمان صندوقچه گمشده». اسپیلبرگ با اشاره به کارنامه درخشان خود گفت: وقتی اولین بار ساخت فیلم را شروع کردم، گاه فیلم‌های من برای یک سال مداوم روی پرده بود. مثلاً «ای‌تی» یک سال و چهار ماه نمایش داده شد. این واقعاً موقعیت فوق‌العاده‌ای بود.

او بعد از به یاد آوردن این دوران طلایی با افسوس گفت: اما حالا در آستانه یک انفجار از درون هستیم، یا شاید هم یک نوع فروپاشی. پیش‌بینی این وضعیت با مشاهده شکست و به عبارتی سقوط فیلم‌های چندین میلیون دلاری کاملاً نمایان است.

او شرح می‌دهد که حالا مخاطبان برای چگونگی صرف وقت و البته پولی که صرف سرگرمی‌های خود می‌کنند، قدرت انتخاب بیشتری دارند. در مقابل استودیوها نیز مجبور هستند تمام نیرو و انرژی خود را صرف بزرگ‌ترین پروژه‌ها کنند. به گفته او حالا استودیوها ترجیح می‌دهند ۲۵۰ میلیون دلار روی فیلمی سرمایه‌گذاری کنند که نسبت به موفقیت آن اطمینان دارند. نه اینکه این پول را صرف ساخت چند فیلم کوچک کنند که شخصی یا حتی تاریخی هستند، اما تضمینی در موفقیت آنها وجود ندارد.

جورج لوکاس هم با اسپیلبرگ موافق است او نیز از سختی‌هایی که برای ساخت فیلم جدیدش با عنوان «دنباله‌های سرخ»(یک درام درباره جنگ جهانی دوم) متحمل شد، سخن گفت و اشاره کرد: دیگر حتی استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس هم نمی‌توانند به راحتی فیلم‌هایشان را روی پرده ببرند. کارگردان «جنگ ستارگان» پیش‌بینی کرد که نمایش فیلم‌ها نیز اندک اندک شبیه تئاتر‌های برادوی و وست‌اند شود: آنچه پیش روی ما است، سالن‌های کمتر سینماهاست. زیرا سالن‌های بزرگ سینما مجبور به افزایش قیمت‌ها خواهند بود. شاید حتی بهای بلیت به ۵۰ یا ۱۰۰ یا حتی ۱۵۰ هم برسد.

هر دو كارگردان درباره وضعيت كارگردانهاي مستقل همچون استيون سودربرگ هشدار دادند. سودربرگ اخيراً بعد از ناكامياش براي نشان دادن جديدترين فيلماش در آمريكا، بازنشستگياش در سينما را اعلام كرده بود.