باران کوثری دیگر ممنوع‌الکار نیست

به گزارش افکارنیوز،نشست خبری نمایش " بی‌انتخاب " با حضور عوامل نمایش و بازیگران صبح امروز دوشنبه ۲۷ خردادماه در فضای باز تالار وحدت برگزار شد. در این نشست امیر کنجانی اجراگردان این پرفورمنس آرت به همراه باران کوثری و محسن رستگار بازیگر، مریم نظری مدیر ارکستر و مجید رحیمی جعفری و محمد عقیلی تهیه کنندگان این پروژه حضور داشتند.

کنجانی در ابتدای صحبت هایش با اشاره به اینکه حدود ۷ ماه است که به ایران بازگشته عنوان کرد: من از ابتدای ورودم به ایران طرح مدنظر را به تهیه‌کنندگان این پروژه ارایه دادم، طرح من در ارتباط با هنر چند وجهی که تلفیقی از تئاتر مفهومی و پرفورمنس آرت است تولید خواهد شد. در کنار این هنر ترکیبی از موسیقی و معماری نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: حدود دو سال است که روی این طرح کار می کنم اما در عمل چند ماه است که با آکادمی هنر همراه شده ام. هنر اتفاقی(happening art) بسیار در این کار مورد توجه است. بنابراین تلاش کردم از افرادی که به عنوان هنرمند و آرتیست مطرح هستند استفاده کنم نه اینکه فقط بازیگر و نوازنده در کارم مورد استفاده قرار دهم. ما می خواهیم مخاطب ایرانی و اجراکننده‌های ایرانی را جور دیگری محک بزنیم. در این کار دوست دارم ببینم آستانه مخاطب ایرانی چیست و درباره چیستی این آستانه پژوهش کنیم.

مجید رحیمی یکی از تهیه کنندگان این پروژه درباره همکاری اش با کنجانی عنوان کرد: کنجانی از هنرمندان دیگری که به ما طرح ارایه دادند تنها فردی بود که طرحش دارای جمع بندی نهایی بود بنابراین به این نتیجه رسیدیم که این پروژه می تواند یک اتفاق در ایران به حساب آید. بنابراین با یک برآورد هزینه معقول تصمیم گرفتیم این اثر را به اجرا برسانیم.

در ادامه مریم نظری رهبر ارکستر این پروژه توضیح داد: در واقع این کار تئاتر نیست بلکه پرفورمنس است. در این پروژه گروه موسیقی متشکل از سه گروه ۴ نفره به شکل کوارتت هستند که در این اجراها ما حتی دو شب هم اجرای یکسانی نخواهیم داشت و هر شب یکی از سولیست های شناخته شده کشور در صحنه حضور دارد.

وی ادامه داد: در واقع اجرای هر شب با شب دیگر به لحاظ شنیداری هم متفاوت است. ما در کار نشانه‌هایی داریم که تا به حال در ایران اجرا نشده است. همه قطعات نمایش نیز ساخته کنجانی است و در واقع هر چیزی که از موسیقی می شنوید یک اتفاق نوشته شده به حساب می آید.

در ادامه محسن رستگار یکی از بازیگران اثر یادآور شد: این پروژه به نوعی محک زدن خود ماست چون شیوه برخورد با تماشاگر به صورت اتفاق و لحظه ای در دانشگاه ها و آکادمی های ما تدریس نمی شود. شیوه اجرا و تجربه جدیدی که قرار است در این کار داشته باشم برای من بسیار هیجان انگیز بود.

در ادامه رحیمی درباره زمان اجرای اثر توضیح داد: این نمایش ۱۰ تیرماه اجرای خود را در طبقه ۲ + پردیس سینمایی ملت آغاز خواهد کرد و هر روز به جز یکشنبه ها در دو سانس ۱۹:۳۰ و۲۱:۳۰ اجرا خواهد شد. بلیت این نمایش نیز ۳۰ هزار تومان است اما برای دانشجویان هر روز تخفیف ۱۵ و۲۰ هزار تومانی خواهیم داشت. همچنین مجوز اجرای این کار از بخش تجسمی گرفته شده است چون این پروژه بیشتر یک کار تجسمی به حساب می آید تا تئاتر.

عقیلی یکی دیگر از تهیه کنندگان این پروژه درباره ریسک تولید چنین اثری عنوان کرد: تجربه اجرای نمایش " ویتسک " تجربه بسیار خوبی برای ما بود که بتوانیم یک کار بزرگ را در عرصه نمایشی روی صحنه ببریم. در آن کار ما آزمون و خطاهای خود را پس دادیم بنابراین این پروژه قطعاً برای ما هراسی نخواهد داشت. " بی انتخاب " ایده نویی دارد و کار با کنجانی هم برای ما بسیار لذت بخش است بنابراین آزمون و خطایی هم نخواهیم داشت.

کنجانی نیز درباره اجرا توضیح داد: در این کار از نشانه‌ها و شیوه های زیادی استفاده شده و در واقع بمبارانی از اطلاعات چه از نظر بازی، چه موسیقی و حتی پاپ آرت خواهیم داشت. من تلاش کردم مخاطب را از مناسک روزمره زندگی بیرون بکشم و بعد آمادگی برای حضور در این پرفورمنس را برایش به وجود بیاورم. اگر مخاطب نباشد ما نمی توانیم این کار را اجرا کنیم. همچنین تلاش کردم مخاطب عام هم بتواند با این کار ارتباط برقرار کند اما موسیقی ما کاملاً فاخر است که در کنارش تلاش کردیم برای جذب مخاطب عام تر هم کارهایی را ارایه دهیم.

در بخش دیگری از این نشست باران کوثری درباره تجربه همکاری اش در این پروژه عنوان کرد: من بعد از مدتی که کار نکرده بودم ترجیح می دادم با گروهی همکاری کنم که از در کنار آنها بودن لذت ببرم و آنها نیز با روحیات من آشنا باشند. با اصرار هومن سیدی وارد این پروژه شدم، ابتدا نمی خواستم قبول کنم اما سیدی اصرار شدت که من کنجانی را ببینم تا نظرم عوض شود.

وی ادامه داد: زمانی که با کنجانی گفتگو کردم با تجربه ای جذاب و هیجان انگیز روبرو شدم و قبول کردم که در کار حضور یابم. در این کار بازیگر می تواند خودش را محک بزند و در فضا رها سازد. کنجانی بسیار تکلیفش با کارش روشن است و می داند چه می خواهد. همچنین مشکلاتی که در چند وقت گذشته برایم پیش آمده حل شده است و به زودی دلایل ممنوع الکار بودنم را توضیح خواهم داد.