والاترین هنرها از نظر حدادعادل

به گزارش افکارنیوز، «غلامعلی حداد عادل» در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره قلم زرین، ادبیات را جنبه هنری زبان دانست و افزود: تفاوت یک اثر ادبی با اثر غیرادبی آن بوده که زبان خالی از جنبه‌های هنری است و زمانی که به هنر آراسته می شود ادبیات را ایجاد می کند. هنر امری است که به حسب موضوع شکل های مختلف پیدا می کند.

حداد عادل ادامه داد: سوال این است که شرافت کار هنری اگر به موضوع باشد و اگر اهمیت موضوع در والایی هنر تاثیر دارد پس موضوع کار ادبیات چیست؟ اگر بخواهیم موضوع کار ادبیات را با انواع هنرها مقایسه کنیم هنرمندی که ادبیات از زیر دست وی بیرون می آید با اندیشه، عواطف و احوالات عمیق انسانی سر و کار دارد.

به گفته رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نویسندگان و ادیبان والاترین کار هنری را انجام می دهند و به جهت اینکه لطیف ترین حقیقت عالم یعنی اندیشه را موضوع کار هنری خود قرار می دهند تجلیل از اهل ادب را می توان تجلیل از والاترین هنرها دانست.

وی توضیح داد: به عنوان عضوی از انجمن قلم از همه کسانی که استعداد کار هنری در زمینه ادبیات را دارند درخواست می‌کنم تا از استعداد خود در جهت دفاع از حق و سرافرازی جامعه استفاده کنند.

**اعوانی: ایران در بین کشورهای اسلامی پرچمدار معارف بوده است

غلامرضا اعوانی نیز در این مراسم گفت: ایران اسلامی یکی از فرهنگ هایی بوده که پیوسته در طول تاریخ به لحاط فرهنگی، سیاسی و حکومتی از عظمت زیادی برخوردار بوده است.

این پژوهشگر معاصر افزود: ایران از حیثاندیشه، فلسفه و حکمت در میان تمام کشورهای دنیا موقعیتی ممتاز دارد و اولین کشوری است که درآن آگاهی و فلسفه تاریخی وجود داشته و دارای فرهنگ و سنن مختلف بوده است.

وی یادآور شد: ایران از حیثفرهنگ دارای خصوصیاتی است که در میان دیگر فرهنگ های باستانی همچون چین یا غرب دیده نمی‌شود، ایران بین کشور های اسلامی همواره پرچمدار معارف بوده و علوم و فنون بوده است.

اعوانی تاکید کرد: ایران اسلامی دارای خصوصیات فرهنگ درخشان است که درمیان فرهنگ های دنیا کمتر یافت می شود. فرهنگ هایی در گذشته تاثیر گذار بودند اما در شرایط فعلی دیگر نیستند و مرده اند ولی ایران قبل اسلام تا کنون یکی از فرهنگ هایی بوده که در طول تاریخ از نظر فرهنگی و سیاسی و مخصوصا از دیدگاه حکمت عظمت داشته است.

وی تاکید کرد: ما باید به داشتن این فرهنگ به خود ببالیم و از آن پاسداری کنیم، فرهنگ چیزی است که تنها از طریق آموزش و تربیت از نسلی به نسلی دیگر منتقل می شود.

*سرشار: روز قلم جایگاه خود را در میان اهالی فرهنگ و ادب باز کرده است

رییس انجمن قلم ایران نیز با تبریک و بزرگداشت روز قلم گفت: خوشحالم که این جایزه پس از یازده سال جایگاه خود را پیدا کرده است.

«محمد رضا سرشار» افزود: وقتی در سایت ها بررسی می کردم متوجه شدم حدود ۳۱۰ هزار مطلب در مورد روز قلم منتشر شده است حتی برخی شبکه های خارجی نیز به شیوه خاصی خود یادی از این روز کرده اند، این نشانگر اهمیت این روز در میان اهالی فرهنگ و ادب است.

وی ادامه داد: از افتخارات انجمن قلم این است که روزی را به روز ملی قلم در تقویم ملی به ثبت رسانده و کار گزینش کتاب های شاخص در سه شاخه شعر، داستان و نقد و پژوهش ادبی را انجام می دهد. امیدوارم روزی به نام روز بین المللی قلم در بین کشورهای جهان اسلام به ثبت برسد و در سطح وسیعتری فعالیت های اهالی قلم معرفی شود.

به گزارش ایرنا، در ادامه این برنامه همچنین کامران پارسی نژاد، احمد شاکری و رضا اسماعیلی به عنوان سرداوران بخش پژوهش و نقد ادبی، شعر و داستان به بیان جزییات هر بخش پرداختند و بیانیه هیات داوران بخش های مختلف این جشنواره قرائت شد.

موسسه خانه کتاب نیز در این مراسم از دو تن از پیشکسوتان حوزه فرهنگ مکتوب «غلامرضا اعوانی» و حجت الاسلام «علی کورانی» با اهدای لوح تقدیر تقدیر کرد.

همچین از برگزیدگان سه بخش شعر، داستان، پژوهش و نقد ادبی در مراسم یادشده تقدیر به عمل آمد.
مراسم پاياني يازدهمين جشنواره قلم زرين شنبه شب با حضور سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي اسماعيلي سرپرست معاونت فرهنگي اين وزارتخانه و جمعي از شاعران و نويسندگان در محل باغ زيبا برگزار شد .