ساخت واکسن جدید ضد مالاریا

به گزارش افکارنیوز، در این کارآزمایی محققان آمریکایی، ‌ به بیش از ده‌ها داوطلب چندین دوز از واکسنی تزریق شد که از نوع ضعیف‌شده این بیماری قابل انتقال توسط پشه ساخته شده است.

نتایج بدست آمده بسیار امیدوارکننده بوده است. این کارآزمایی چند ماهه با موفقیت کامل واکسن در حفظ افرادی همراه بود که قوی‌ترین دوز واکسن را دریافت کرده بودند.

این نتایج که نشانگر نزدیک شدن دانشمندان به حذف کامل این بیماری بوده است، روز پنجشنبه(۱۷ مرداد) توسط محققان موسسه‌های بهداشت، نیروی دریایی و ارتش آمریکا و سایر سازمانها اعلام شده است.

واکسن PfSPZ از اسپوروزوئیت ضعیف شده ساخته شده که شکلی از انگل مالاریا موسوم به پلاسمودیوم فالسی‌پاروم در حالت عفونی آن است.

برای کارآزمایی، نمونه‌هایی از این انگل توسط تابش و سپس انجماد تضعیف شدند، اما شکل کلی خود را حفظ کردند که واکنش سیستم ایمنی بدن بیمار را تحریک می‌کند.

در کل ۵۷ تن در این کارآزمایی شرکت کردند که ۴۰ مورد مقداری از دوز واکسن را دریافت کردند. تمام این داوطلبان توسط پشه‌های عفونی گزیده شده و دانشمندان ابتلای آنها به بیماری پس از یک هفته را آزمایش کردند.

شش مورد که پنج دوز وریدی PfSPZ را دریافت کرده بودند، به شکل کامل در برابر بیماری مصون مانده و ۹ فرد به بیماری مبتلا شدند.

نتایج دیگر امیدوارکننده بوده اما کاملا بازدارنده نبودند: از ۹ داوطلبی که چهار دوز واکسن گرفته بودند، سه مورد بیمار شدند. اما از ۱۲ فردی که واکسن نگرفته بودند، ۱۱ مورد مبتلا شده بودند.

افراد مبتلا سپس با یک داروی ضد مالاریا درمان شدند.

هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان که همگی از اکتبر ۲۰۱۱ تا اکتبر ۲۰۱۲ در این پژوهش شرکت کرده بودند، عوارض جانبی در برابر واکسن جدید نشان ندادند.

با وجود نویدبخش بودن نتایج، به آزمایش‌های بزرگتر نیاز است و حتی در صورت موفقیت، سالها تا زمان استفاده از این دارو در میان جوامع نیازمند، فاصله است.

این واکسن توسط شرکت Sanaria در مریلند ساخته شده و موسسه ملی بیماریهای عفونی و حساسیت، موسسه تحقیقاتی والتر رید ارتش آمریکا و مرکز پژوهشهای پزشکی نیروی دریایی آزمایشهای آن را انجام دادهاند.