پوران درخشنده به ارائه ديدگاه خود دربارهي نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) در سريال مختارنامه پرداخت و تصريح کرد: نشان دادن چهره ايشان در سريال مختارنامه باعث ميشود مخاطبان به لحاظ دروني ارتباط نزديکتري با حضرت پيدا کنند و اين شخصيت باورپذير جلوه کند.

به گزارش ایسنا وی ادامه داد: اگر بازیگری که نقش حضرت عباس(ع) را ایفا می‌کند درست و آگاهانه انتخاب شده باشد و دکوپاژ و نحوه فیلمبرداری و نوع بازی و… حساب شده و دقیق باشد و بازیگر ایفاگر نقش حضرت، بتواند ویژگی‌های معنوی ایشان را به تصویر بکشد، نشان دادن مستقیم چهره حضرت عباس(ع) به درک بهتر مخاطب از این شخصیت بزرگ تاریخ تشیع کمک می‌کند و به اعتقاد من نوع کارگردانی، انتخاب درست بازیگر، زاویه دوربین و … مهمتر از نشان دادن چهره است.

وی اظهار کرد: اگر این قواعد به درستی رعایت شود، نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) نه تنها خللی در باور مخاطبان ایجاد نمی‌کند بلکه آن را تقویت نیزمی‌کند؛ به ویژه آنکه به الگو بودن چنین شخصیت‌هایی در همه زمان‌ها و برای همه انسان‌ها اعتقاد داریم.

نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: خلاء وجود اثری تصویری درباره حضرت زینب(س) و دیگر زنان عاشورا در سینمای ایران به شدت احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا، پوران درخشنده با بیان این مطلب اظهار کرد: فیلمسازان ما از ترسیم نقش زنان تاثیرگذار واقعه عاشورا به ویژه حضرت زینب(س) غفلت کرده‌اند، در حالی که زنان به ویژه حضرت زینب(س) در این واقعه بزرگ نقش تعیین‌کننده و سرنوشت‌سازی داشتند.

وی افزود: حضرت زینب(س) نماد زنان تاریخ‌ساز اسلام است که نقش منحصربه فردی را در حادثه‌ی کربلا ایفا کردند اما تاکنون این حضور برجسته و تعین‌کننده توسط فیلم‌سازان به تصویر کشیده نشده است در حالی که زندگی آن حضرت، دراماتیک و بسیار جذاب و دلنشین است.

کارگردان «خواب‌های دنباله‌دار» ادامه داد: زن‌هایی که در حادثه عاشورا حضور داشتند، شخصیت‌هایی متفاوت و دارای جایگاهی برجسته بودند که ترسیم واقعه عاشورا از نگاه آنها به عنوان یک زن، بسیار لطیف، عاطفی و انسانی است و فیلمی با این نوع نگاه می‌تواند با فطرت انسان‌ها حتی فراتر از دین و ملیت و مذهب ارتباط برقرار کند و ما باید از این جهت متاسف باشیم که چنین آثاری هنوز در کشور اسلامی ما ساخته نشده است.

وی با بیان اینکه حتی در اثر برجسته‌ای مثل «مختارنامه» نیز نقش زنان آن چنان که شایسته است به تصویر کشیده نشده است، اظهار کرد: شخصیت‌های زن این سریال نیز با واقعیت فاصله بسیار دارند و ما آنها را بیشتر از طریق گریم و لباس می شناسیم نه نقش و حضور تاثیرگذاری که در حوادثدارند.

کارگردان «شمعی در باد» افزود: زنان در واقعه عاشورا در متن حوادثحضور پررنگ داشته‌اند اما در فیلم‌های تاریخی ما که درباره عاشورا ساخته شده این حضور تاثیرگذار به چشم نمی‌خورد.

درخشنده از سريال شب دهم ساخته حسن فتحي به عنوان اثري تاثيرگذار دربارهي واقعه عاشورا نام برد و يادآور شد: اين اثر به دليل آنکه به زبان روز ساخته شده بود توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند، علاوه بر آن، نقش زنان در اين سريال خوب ترسيم شده بود.