موجودات فضایی واقعا چه شکلی‌اند؟!

به گزارش افکارنیوز، در حالی که نظریات محققان در این زمینه بسیار متنوع بوده، اما آنها این فرضیات را بر پایه سرنخ های زیستی و محیطی و نه تخیل شکل داده‌اند.

در این گزارش به معرفی برخی از این فرضیه‌ها در مورد شکل احتمالی موجودات فضایی پرداخته شده است.

۱ - عروس دریایی

دکتر مگی آدرین پوکوک از شرکت فضایی آستریوم بر این باور است که موجودات بیگانه احتمالا شبیه موجودات دریایی هستند که از پالسهای نور برای برقراری ارتباط با موجودات فضایی دیگر، حفره‌های دهان مانند برای بررسی مواد شیمیایی موجود در جو برای رشد و تولیدمثل، بدنهایی که در نور خورشید بزرگتر شده، سطوح فلزی برای جذب نور، عدسی‌هایی برای مشاهده دقیق محیط اطراف، سطح پائینی نارنجی رنگ برای استتار و کیسه‌های رانش برای حفظ ارتفاع برخوردارند.

وی این فرضیه را بر پایه نظریه خود در مورد چگونگی آغاز حیات زمینی در اقیانوس‌ها قرار داده و به این نتیجه رسیده که موجودات بیگانه می‌توانند به شیوه‌ای مشابه تعامل موجودات درون اقیانوس‌های زمین با آب با یک جو خارجی زندگی کنند.

۲ - حشرات

سوسک‌ها به دلیل اسکلت خارجی ضخیمشان در میان فناناپذیرترین موجودات زمین قرار دارند که می‌توانند در شرایط بسیار شدید حتی در سطح جنگ اتمی دوام بیاورند. این قابلیت می‌تواند فرضیه خوبی از یک موجود بیگانه حشره مانند با یک زره محکم را ارائه کند.

۳ - شبیه انسان

سیمون کانوای موریس، استاد زیست دیرینه‌شناسی تکاملی دانشگاه کمبریج تصور می‌کند که موجودات بیگانه شاید کاملا شبیه انسان باشند و این شباهت نه تنها در ظاهر و زیست‌شناسی بلکه از جهت ضعف‌هایی مانند حرص و طمع، خشونت و تمایل به بهره‌برداری از منابع دیگران نیز است.

موریس اظهار کرد: نظر من این است که تکامل داروینی واقعا قابل پیش‌بینی است و هنگامی که یک زیست‌کره دارید و تکامل غلبه پیدا می‌کند، سپس مضامین رایج پدیدار می‌شوند و این موضوع در مورد هوش نیز صحت دارد.

اینکه شباهت موجودات بیگانه به انسان نتیجه خوبی دارد یا خیر هنوز مورد تردید قرار دارد!

۴ - حیات غیر کربنی

بر اساس آنچه ما در مورد حیات به شکل موجود در زمین می‌دانیم، قابل درک است که چرا بسیاری از دانشمندان از جمله موریس، ایده‌هایی در مورد شباهت موجودات فضایی به انسان را مطرح می‌کنند اما در حالی که بسیاری از حیات کشف شده در زمین از کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و سولفور تشکیل شده‌اند، دانشمندان در سال ۲۰۱۰ موجودات چند سلولی را شناسایی کردند که نیازی به اکسیژن نداشت.

این امر به روشنی می‌تواند سوالات جدیدی در مورد دیدگاه انسان در مورد حیات و موجودیت آن مطرح کند. فرضیات علمی کنونی نشان می‌دهند که حیات مبتنی بر نبود کربن می‌تواند در جهان وجود داشته باشد(مانند اشکال حیات مبتنی بر سیلیکون) و در صورت واقعی بودن آن، ممکن است هیچ شباهتی به نمونه‌های موجود در زمین نداشته باشد.

۵ - موجودات شرایط شدید: اعماق دریا و ارتفاع بالا در هوا

برای مثال دکتر لوئیز دارتنل، زیستاخترشناس کالج لندن در برنامه بیگانگان فضایی: راهنمای قطعی در شبکه دیسکاوری کانادا، چند احتمال را برای موجودات بیگانهای که ممکن است از سیاراتی ناهمسان به زمین باشند، ارائه کرد. موجودات از جهانهای آبی ممکن است شبیه موجودات یافت شده در اعماق اقیانوسها باشند و سیاره با گرانش سنگین میتواند از موجودات پرنده بزرگتر و قویتر برخوردار باشد که دارای مزیت جو ضخیم است.