تصمیم درباره حمایت از " لاله " برعهده رئیس سازمان سینمایی است

به گزارش افکارنیوز، مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این که آیا این مرکز همچنان حمایت خود را از ساخت فیلم " لاله " ادامه می‌دهد؟ گفت: بخش عمده ای از فیلمبرداری این فیلم سینمایی در دولت قبلی و توسط مدیریت پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به انجام رسیده است به همین دلیل باید زوایا و مراحل تولید این فیلم سینمایی را از جوانب مختلف در نظر گرفت و به یک نظر واحد درباره ادامه تولید این فیلم سینمایی رسید.

وی در ادامه افزود: از همین رو جلسات متعددی با تیم تولید فیلم سینمایی " لاله " خواهم داشت و نتیجه این جلسات را به رئیس سازمان سینمایی ارائه خواهم کرد و تصمیم نهایی را حجت الله ایوبی می‌گیرد و نظر این مدیر سینمایی برای مرکز لازم‌ الاجرا است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان صحبت های خود گفت: از مجموع جلساتی که برای گفتگو با تیم تولید " لاله " در نظر گرفته‌ام تنها یک جلسه برگزار شده است که در این جلسه گزارشی از روند تولید این فیلم سینمایی ارائه و قرار شد طی سه جلسه دیگر که در روزهای آتی برگزار خواهد شد نتیجه جلسات به رئیس سازمان سینمایی ارائه شود.

طرح ساخت پروژه سینمایی " لاله " از زمانی که مطرح شد با حاشیه های بسیاری مواجه شد. در واقع آغاز حاشیه های تولید این فیلم سینمایی صرف بودجه دو و نیم میلیاردی برای تولید این فیلم بود که مجری طرح آن نیز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معرفی شد. پس از اعلام این خبر و اختصاص بودجه میلیاردی به تولید این فیلم، اعتراض مستندسازان از گوشه و کنار شنیده شد و اغلب این اعتراض ها بر چرایی صرف چنین هزینه ای برای تولید فیلمی بی ربط به وظایف مرکز گسترش سینمای مستند بود. در همان زمان مدیر وقت این مرکز به اشکال مختلف به اعتراض ها پاسخ می‌داد.

اما حاشیه تولید این فیلم سینمایی به اعتراض مستندسازان ختم نشد و رفته رفته پای نمایندگان مجلس به این پروژه هم باز شد. در همان دوران کمیسیون فرهنگی مجلس فیلمنامه این فیلم را مورد نقد قرار داد و معتقد بود که فیلمنامه این فیلم با مبانی زندگی ایرانی و اسلامی همخوانی ندارد.

اعتراض نمایندگان مجلس به جایی رسید که در نهایت فیلمنامه این فیلم سینمایی بازنویسی شد اما در ادامه گسترش حاشیه های تولید این فیلم سینمایی خبر آمد که ساخت و بودجه تولید این فیلم از سوی نهاد ریاست جمهوری و با دستور مستقیم محمود احمدی نژاد به این پروژه واگذار شده است. در نهایت تولید این فیلم آغاز شده و هزینه صرف شده بیش از رقم دو و نیم میلیاردی بود.

به گفته پروانه پرتو تمام مراحل تولید این فیلم سینمایی به درستی انجام شده و در حال حاضر منتظر بازسازی پیست آزادی برای فیلمبرداری مراحل پایانی این فیلم سینمایی است. اما با تغییر دولت و دستور حجت الله ایوبی مبنی بر اینکه جلوی هرگونه عقد قرار داد در موسسات زیرمجموعه سازمان سینمایی به منظور شفاف سازی گرفته شود و هرگونه امور تولید فیلم سینمایی تحت نظر سازمان سینمایی آید، در نتیجه ادامه تولید پروژه سینمایی " لاله " تحت پوشش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی متوقف شد و حجت الله ایوبی در نهایت اعلام کرد که سازمان سینمایی هیچگونه حمایت مالی از فیلم سینمایی " لاله " نمی کند.