به تخته زدن واقعا بدشانسی را دور می‌کند؟

به گزارش افکارنیوز، زدن به تخته یکی از رایج‌ترین اعتقاداتی است که برای برگرداندن شانس بد مورد استفاده است، در حالیکه در برخی فرهنگ‌ها نیز از کارهای مشابه مانند پرت کردن آب دهان یا نمک پاشیدن برابر وسوسه یا چشم زخم استفاده می‌شود.

حتی افرادی که بطور خاص خرافی نیستند نیز اغلب در این کارها شریک می‌شوند.

اکنون پژوهش دانشکده کسب‌وکار دانشگاه شیکاگوبوثنشان داده که این خرافات واقعا احتمال ادراک شده از بخت بد را معکوس می‌کند.

مردم بر این باورند که نتایج منفی در نتیجه افکار یک آدم منفی‌باف روی می‌دهند. برای مثال اگر کسی بگوید: تا بحال ندیدم کسی تصادف کند، بیشتر این حس بوجود می‌آید که احتمال وقوع یک تصادف وجود دارد.

اما به گفته دانشمندان، نگرانی افراد در این مورد می‌تواند در صورت شرکت کردن آنها در مراسمی برای باطل کردن شانس بد از بین برود.

این محققان در پنج پژوهش جداگانه از شرکت‌کنندگان خواستند تا شرایطی را چشم زده و یا بدون انجام اینکار در مراسم شناخته شده یا یک فعالیت تصادفی شرکت کنند.

محققان دریافتند افرادی که به تخته می‌زدند، بر این باور بودند که نتیجه منفی بدشانسی از احتمال وقوع کمتری برای آنها برخوردار است.

محققان با ذکر اینکه بسیاری از رایجترین مراسمها برای خنثی کردن بدشانسی همگی شامل حرکاتی بودند که چیزی را از فرد دور می‌کرد، به این آزمایش پرداختند که آیا ذات این عمل برای کاهش انتظارات منفی ایجاد شده توسط تفکر منفی اساسی است یا خیر.

اما نتایج بدست آمده نشان داد که همه فعالیتها نمی‌توانند به شکل موثری این نتایج منفی را خنثی کنند بلکه فعالیتهایی از بیشترین تاثیر برخوردارند که چیزی را از کنار فرد دور می‌کند.

این پژوهش در مجله Experimental Psychology: General منتشر شده است.