جنتی: بیمه هنرمندان هیچ وقت قطع نشد

به گزارش افکارنیوز، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه تکریم و تودیع سه معاون این وزارتخانه در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنان پاسخ گفت.

وی درباره اولویت‌های کاری‌اش گفت: اولویت‌ها و برنامه‌های ما مشخص است. در شورای فرهنگ عمومی به بحثفرهنگ عمومی می‌پردازیم و آسیب‌هایی که فرهنگ عمومی کشور دارد را شناسایی می‌کنیم. راه‌حل‌هایی در حال ارائه شدن است و در اجرا همه دستگاه‌هایی که به نوعی درگیر فرهنگ عمومی هستند باید همکاری کنند تا بتوانیم در جهت ارتقاء سطح فرهنگ عمومی کار کنیم.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی فرهنگی و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی خاطرنشان کرد: بحثدیپلماسی فرهنگی و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به ملت‌های جهان هم از جمله مواردی است که با جدیت آن را دنبال می‌کنیم، بحثاقتصاد فرهنگ‌ و هنر و ارزش بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی هنری به نحوی که هنرمندان بتوانند روی پای خود بایستند و محصولات خود را ارائه دهند که این مهم جزء اولویت‌های ماست.

وی افزود: امکانات فرهنگی به دورترین نقاط کشور باید برسد به نحوی که در همه نقاط کشور همگان بتوانند به شکل برابر از آن استفاده کنند، این سیاست‌ها اگرچه کار زیادی می‌برد اما دولت تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد.

جنتی در پاسخ به سوالی درباره تغییر در مدیریت اداره کتاب گفت: با توجه به نکاتی که گفته شد و سیاست‌های دولت جدید حتما باید تغییر اساسی بدهیم.

وی درباره بیمه هنرمندان هم توضیح داد: این بیمه هیچ وقت قطع نشد اما با توجه به مطالبات سازمان تامین اجتماعی از صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان آنها تهدید به قطع کردند که با هماهنگی قرار شد بخشی از مطالبات را بپردازیم و همچنان آنها این را ارائه دهند.

این مقام مسئول در ارشاد در پاسخ به فارس پیرامون جشنواره افق نو و اینکه چرا این جشنواره برگزار نمی‌شود عنوان کرد: متولی این جشنواره ما نیستیم ولی باید به اجرای آن کمک کنیم. ما هیچگاه درصدد تعطیلی آن نبودیم و اگر هم تعطیل شده از جانبی دیگر بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس که پرسید حالا که این جشنواره تعطیل شده تکلیف چیست گفت: خود برگزار‌کنندگان باید تصمیم بگیرند که این جشنواره را برگزار کنند یا نه. از سوی ما مشکلی وجود ندارد.

وزیر ارشاد پیرامون قائم مقام امور شعر و ادب و فعالیت او و موازی‌کاری با معاونت فرهنگی هم توضیح داد: سیاست ما این است کارها را به گونه‌ای انجام دهیم که زیرمجموعه‌ها هم دیگر را خنثی نکنند و موازی‌کاری نداشته باشیم.

وی درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر هم که سوال یکی از خبرنگاران بود توضیح داد: با توجه به تنگناهای مالی کشور تلاش ما این است با رعایت صرفه‌جویی تمام جشنواره‌ها را همانند سالهای گذشته برگزار کنیم.

عالی‌رتبه‌ترین مقام مسئول در این وزارتخانه پیرامون شاخص‌ترین برنامه در حمایت از صنعت نشر ابراز داشت: طبیعتا مشکلات چاپ و نشر بزرگترین مسئله ارشاد است و امروز نیز با تعدادی از ناشران که صحبت می‌کردم عمده‌ترین مشکلشان بالا بردن هزینه‌های چاپ و پایین بودن مشتریان کتاب بود، باید تلاش کنیم در داخل کشور یا چاپخانه‌هایی را ایجاد کنیم که بتواند به صورت مدرن اقدام به چاپ کتاب کند و یا کارخانجات کاغذ را در داخل راه‌اندازی کنیم. طبیعتا این مسائل اگر در شرایط شکوفایی مالی کشور بود می‌توانستیم ظرف یک سال و نیم به آن سامان دهیم اما در شرایط فعلی باید با تامل بیشتر این کار صورت گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا از ارشاد نماینده‌ای در شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور ندارند گفت: از سوی ارشاد محمد عظیمی در این نمایشگاه مسئول است.

جنتی در پاسخ به فارس که پرسید او از سوی موسسه نمایشگاهها حاضر شده نه ارشاد گفت: موسسه هم جزئی از وزارتخانه است.