نگارش «روزشمار کامل زندگی امام خمینی(ره)» در نیمه راه

به گزارش افکارنیوز، محمدجواد مرادی‌نیا، مدیر گروه تاریخ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره اثر در دست تالیف خود اظهار داشت: «روزشمار کامل زندگی امام خمینی(ره)» در دست تالیف است، با توجه به اینکه امام خمینی هم در عصر خود و هم‌اکنون، منشا اثرات بسیار پردامنه‌ای در تاریخ ما بوده‌اند، جامعه ما جامعه ایرانی و جامعه جهانی، در حال حاضر و در آینده نیازمند شناخت بسیار دقیق و جزئی از زندگی، افکار و اندیشه‌های امام و سایر مسایل مرتبط با ایشان است.

وی ابراز داشت: متاسفانه ما هنوز زندگی‌نامه جامع و کاملی از امام نداریم تا در اختیار علاقه‌مندان در داخل و خارج قرار دهیم و این یک کار بزرگ انجام نشده و بر زمین مانده است.

مرادی‌نیا با بیان اینکه آنچه بنده در حال انجام هستم در واقع یک کار مستند است که روز به روز زندگی امام خمینی را از زمان تولد ارائه می‌دهد، بیان کرد: البته به خانواده نیز پیش از تولد ایشان پرداخته‌ام، آن‌چیزی که بنده در حال انجام و تدوین آن هستم این است که کلیه حوادثی که در زندگی امام خمینی رخ داده چه آن حوادثی که ایشان پدیدآورنده آن بوده است و چه حوادثی که بر زندگی ایشان تاثیرگذار بوده است، این موارد را به شکل مستند از میان منابع مختلف در حال استخراج هستم.

مرادی‌نیا با تاکید بر اینکه بیش از دو سال است نوشتن را آغاز کرده‌ام ولی کار با وقفه‌هایی هم مواجه بوده است، اضافه کرد: کار تحقیق حدود ۱۵ سال طول کشید البته نه فقط برای این کار، کارهای دیگری را هم انجام می‌دادم و در کنار آن منابع پژوهشی مرتبط با این کار را هم جمع‌آوری می‌کردم.

این مولف در پاسخ به اینکه عنوان کتاب «روزشمار کامل زندگی امام خمینی(ره)» خواهد بود؟ ابراز داشت: عنوان موقت اثر «روزشمار کامل زندگی امام خمینی(ره)» است مگر اینکه در خاتمه کار به نام جذاب و کامل‌تری برسم.

وی درباره زمان اتمام تالیف افزود: پیش‌بینی من این است که اگر بتوانم به صورت تمام وقت، روی این موضوع کار کنم و از فرصت‌ها استفاده کنم حداقل یک سال زمان باید صرف شود تا کار به نتیجه برسد.

مرادی‌نیا درباره تعداد مجلدات، آن را قابل پیش‌بینی ندانست و در توضیح بیشتر تاکید کرد: تنها می‌توانم پیش‌بینی کنم که تا زمان و مقطع پیروزی انقلاب در یک جلد و از پیروزی انقلاب تا رحلت امام در جلد دوم ارائه شود و مجموعا کتاب دو جلدی خواهد بود.

محمدجواد مرادی نیا در سال ۱۳۴۵ در خمین متولد شد و تا سال ۱۳۶۳ ساکن خمین بود. در سال ۱۳۶۷ و پس از اخذ مدرک کارشناسی تاریخ از دانشگاه اصفهان به تهران آمد.

مرادی نیا تحصیلات خود را تا پایان مقطع دکترای تخصصی تاریخ ایران معاصر ادامه داد. وی سردبیری روزنامه کار و کارگر، ریاست مرکز تحقیقات ایرانگردی و جهانگردی، سردبیری مجله تخصصی اجتماعی شکوفه، عضویت در شورای نویسندگان روزنامه جمهوری اسلامی(از سال ۶۷ تا ۶۹)، مسئولیت گروه تاریخ موسسه نشر آثار امام، دبیری اجرایی کتاب سال جمهوری اسلامی(سال ۱۳۸۴) و مدیریت بخش ناشران داخلی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران(۱۳۸۳) را نیز در کارنامه خود دارد.

آثار: خاطرات آیت‌الله پسندیده، خمین در انقلاب، خمین در گذر تاریخ، روزنامه خاطرات سیدمحمد کمره‌ای، بوسه بردار، سطر اول(پژوهشی مستند در تبار و رجال خاندان امام خمینی، منزل به منزل با خمینی، یادنامه حجت الاسلام شیخ علی اصغر احمدی خمینی، کمیته مجازات و خاطرات عماد الکتاب، ۴۱ مجلس.

آثار در دست چاپ: تاریخ استان مرکزی، فرایند و علل رویارویی روحانیت و شاه در آغاز دهه چهل شمسی و روزشمار جامعه زندگی امام خمینی (ره)