به گزارش افکارنیوز، این سیستم قادر به ثبت تصاویر با وضوح پایین بوده و می‌توان حتی پس از ثبت و پردازش تصاویر، بر روی آنها مجددا تمرکز کرد.

اختراع جدید اپل، این کار را با ثبت کل میدان نور یک تصویر انجام داده که مشابه فناوری مورد استفاده در دوربینهای سه بعدی Lytro است.

بر اساس اسناد این اختراع که در اصل در سال ۲۰۱۱ برای ثبت ارائه شده‌اند، عکاسان می‌توانند تصویری را به ثبت رسانده و محل اصلی تمرکز را چندین بار برای تولید تصاویر متفاوت تعییر دهند.

این تصاویر توسط آنچه بعنوان «آرایه میکرولنز» شناخته شده، ثبت می‌شوند.

به گفته شرکت اپل، این آرایه قابل جداسازی بوده و کاربر می‌تواند در زمان ثبت تصاویر وضوح بالای سنتی، آنرا از دستگاه جدا کند.

یک آرایه مشابه در حال حاضر در دوربینهای میدان نور Lytro مورد استفاده است.

شرکت Lytro در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد اما اولین دوربینهای آن تا سال ۲۰۱۱ وارد بازار نشدند. این دوربینها از فناوری موسوم به «تصویربرداری پلِناپتیک(میدان نور)» استفاده می‌کنند.

هر دوربین پلِناپتیک از مجموعه‌ای از لنزهای کوچک بر روی یک تراشه برخوردار بوده که نور را از چندین منبع و جهت می‌گیرد. این کار همچنین به عنوان اطلاعات میدان نور چهار بعدی نیز مشهور است.

شرکتهای دیگر مانند شرکت تصویربرداری پلیکان در کالیفرنیا به تولید دوربینهای مشابه پرداخته و همچنین در ماه مه سال جاری، شرکت نوکیا از برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه خبر داد.

شایعات بر این قرار است که این سرمایه‌گذاری منجر به رونمایی از یک تلفن همراه هوشمند تا سال ۲۰۱۴ خواهد شد که از دوربین پلِناپتیک برخوردار است.

شرکت اپل اشاره صریحی به Lytro و اختراع ثبت شده دوربین پلِناپتیک آن داشته، اگرچه با ساخت آرایه میکرولنز در دوربینهای قابل جداسازی خود بر این باور است که محصول آنها برای مصرف‌کننده مناسبتر است.