آزمونی برای تشخیص احساس واقعی زوجین

به گزارش افکارنیوز، تحقیقات نشان می دهد، پاسخ ناخودآگاه فرد به تصویر شریک زندگی، یک ابزار مناسب برای پیش بینی موفقیت ازدواج است.

پروفسور «جیمز مک نالتی»، نویسنده ارشد این مطالعه و از محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا تأکید می کند: این آزمون جدید قادر به سنجش احساس واقعی تازه زوجین نسبت به یکدیگر است، نه آنچه که خود یا دیگران در این خصوص تصور می کنند.

در این مطالعه ۱۳۵ زوج که به تازگی ازدواج کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. از داوطلبان خواسته شد ارزیابی خود از ازدواج را با صفات مثبت یا منفی مانند خوب، بد، رضایت بخش یا ناخرسند اعلام کنند. سپس واکنش ناخودآگاه هر کدام از افراد با استفاده از «آزمون عشق» اندازه گیری شد.

این آزمون شامل نشان دادن عکس شریک زندگی بمدت یک ثانیه بود؛ سپس از داوطلبان خواسته شد که بسرعت پاسخ دهند که کلماتی مانند بزرگ، عالی، وحشتناک با ترسناک، کلمات منفی یا مثبت هستند.

به گفته محققان، سرعتی که افراد به این پرسش ها پاسخ می دهند، بیانگر احساسات واقعی آنها است.

«آزمون عشق» با یک اصل روانی در ارتباط است که بر مبنای آن پس از مشاهده سریع تصویر شریک زندگی، زوجین در یک حالت مثبت یا منفی ذهنی قرار می گیرند.

اگر هر کدام از زوجین(پس از مشاهده عکس همسر) در حالت ذهنی مثبت باشد، کلمات مثبت مانند بزرگ یا عالی را سریع تر از کلمات منفی مانند ترسناک و وحشتناک تشخیص می‌دهد و بالعکس افرادی که در هنگام مشاهده تصویر شریک زندگی، پاسخ ناخودآگاه منفی از خود بروز می دهند، به احتمال زیاد طی سال های آینده با نارضایتی در زندگی روبرو خواهند بود.

این مطالعه با حضور تازه زوجین به مدت چهار سال و هر شش ماه یکبار تکرار شد.

نتایج به دست آمده نشان می دهد، افراد دارای پاسخ ناخودآگاه منفی بیش از سایرین از ازدواج خود ناراضی بوده و حتی در برخی موارد از یکدیگر جدا شده بودند.

پروفسور «مک ناتلی» تأکید می کند: افراد می توانند عشق و احساسات منفی را همزمان داشته باشند و این آزمون قادر به سنجش این احساسات است.

این سطح از پاسخ های ناخودآگاه سریع، یک ابزار قدرتمند برای پیش بینی دوام و رضایت تازه زوجین محسوب شده و حتی می تواند وجود یا عدم وجود احساسات منفی در زوجین را اندازه گیری کند.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.