شهادت خطاط بزرگ ایرانی در سنگلج

به گزارش افکارنیوز، افسانه باباامینه کارگردان این اثر نمایشی که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است درباره استقبالی که تا امروز از این نمایش شده است گفت: نمایش " عمادالملک " مخاطبان خاصی دارد و بیشتر علاقمندان به دیدن نمایش‌های آیینی و یا هنرمندانی که نمایش سنتی کار می‌کنند مخاطب این نمایش هستند. با توجه به اینکه این اثر در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود و این تالار هم مخصوص اجرای آثار آیینی سنتی است مخاطبان ما می‌دانند به دیدن چه اثری آمده‌اند بنابراین از استقبالی که تا امروز از نمایش شده راضی ام.

وی درباره مضمون این اثر نمایشی توضیح داد: نمایش " عمادالملک " درباره زندگی عمادالملک معروف به میرعماد خوشنویس شناخته شده در زمینه نستعلیق است. این اثر نمایشی از ادبیات کهن فارسی الهام گرفته و ساختاری منطبق با شیوه اجرای تعزیه دارد. قالب و سبک این نمایش با توجه به قراردادهای شبیه‌خوانی تنظیم شده به این شکل که همه دیالوگ ها منظوم هستند و شخصیت‌ها براساس اجرای نسخ تعزیه به اولیا و اشقیاءخوان تقسیم شده اند. به این شکل که اولیا به نظم می خوانند و اشقیا اشتلم‌خوانی می‌کنند.

باباامینه که این نمایش را با کارگردانی مشترک محمدرضا مختاری روی صحنه برده است درباره این همکاری گفت: در اجرایی که در جشنواره آیینی سنتی داشتیم من به تنهایی کارگردانی اثر را بر عهده داشتم اما در اجرای عمومی به این دلیل که می خواستم علاوه بر حفظ اصالت شیوه های تعزیه و شبیه خوانی اثر به یک اجرای تئاتر نزدیکتر شود، محمدرضا مختاری که در نمایش نیز ایفاگر نقش شاه عباس است به عنوان کارگردان به کار اضافه شد. همچنین در موسیقی و طراحی صحنه اثر تغییراتی را وارد کردیم تا جنبه های نمایشی کار پررنگ تر شود.

وی ادامه داد: در اجرای عمومی، نمایش با تلفیقی از قراردادهای تعزیه و نمایش های ایرانی روی صحنه رفته است. در بخش موسیقی نیز کمانچه، قانون، و سازهای کوبه‌ای را در کنار ترمپت که ساز اصلی تعزیه است قرار دادیم تا ته رنگ موسیقی غنی‌تر شود. این نمایش یک شبیه خوانی معاصر است و همانطور که از شبیه خوانی به عنوان اپرای ایرانی نام می برند این نمایش را هم می‌توان اپرا نامید.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش با اشاره به تلاش برای روی صحنه بردن زندگی مفاخر ایران زمین گفت: بسیار علاقمندم که اجرای شبیه خوانی در ایران ادامه پیدا کند چون یک شیوه نمایش ایرانی است و از آنجاییکه تعزیه در یونسکو ثبت جهانی شده است ما باید تلاش کنیم در حفظ و رشد این هنر ایرانی کوشا باشیم. نباید بگذاریم تعزیه فقط در مناسبتها و ایام خاصی از سال اجرا شود چرا که اگر این روال به همین صورت ادامه پیدا کند این هنر در سالهای آینده فراموش خواهد شد. بسیاری از مفاخر ایران زمین هستند که زندگی شان قابلیت تبدیل شدن به نمایش را دارد اما متاسفانه ما در این زمینه کوتاهی می کنیم.

احمد عزیزی، محمدرضا مختاری آزادفر، فاطمه حیدری‌فر، داود معینی کیا، مسعود عزیزی، رشید ابوحمزه، مهدی ابوحمزه و افسانه باباامینه در این نمایش به عنوان بازیگر حضور دارند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از طراحی صحنه و دکور: عباس بهشتی، موسیقی: عباس حیدری (ترومپت)، متین اسماعیلی (کمانچه)، سوگل عابدینی (قانون)، مهریار قنبری (سازهای کوبهای). نمایش "عمادالملک" تا ۲۲ آذر هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه سنگلج اجرا میشود.