سینماگرانی که شب یلدا را با مردم گذراندند

به گزارش افکارنیوز، عصر روز گذشته ۳۰ آذر ماه مصادف با شب یلدا محمد هادی کریمی کارگردان، هنگامه قاضیانی و خاطره اسدی بازیگران سینما مراسم شب یلدای خود را در کنار سینمادوستان و در شهر کتاب مرکزی برگزار کردند.

این مراسم که در سالن اصلی شهرکتاب مرکزی برگزار شد، با استقبال بسیاری از سوی علاقه مندان به سینما همراه شد. این سه سینماگر در حالی به جمع مخاطبان علاقه مند به سینما پیوستند که دکور جالبی از تنقلات شب یلدا توسط برگزارکنندگان این مراسم تهیه شده بود.

در ابتدای مراسم شب یلدا، هنگامه قاضیانی خطاب به حاضران در مراسم گفت: به خاطر شما است که من برای دومین سال پیاپی در این مراسم شرکت می کنم. این مراسم سبب شد تا من ۲ شب یلدای متفاوت را در زندگی خود تجربه کنم و امیدوارم در این شب اتفاقات خوبی را با هم تجربه کنیم و عشق، محبت و امید در قلب های شما شکوفا شود.

" ساکن طبقه وسط " فرزند عزیز هادی میرکریمی است

وی در پاسخ به این پرسش که در سال جاری فعالیت او در سینما چگونه بوده است، توضیح داد: " بشارت به یک شهروند هزاره سوم " به کارگردانی محمد هادی کریمی و با حضور من در سال جاری در سینماهای کشور اکران شد. البته در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز تعدادی فیلم دارم که به گفته برخی از رسانه ها در این دوره از جشنواره به عنوان پرکارترین بازیگر سال معرفی شده ام. از جمله فیلم هایی که در این دوره از جشنواره با بازی من به نمایش درخواهد آمد " زندگی مشترک آقای محمودی و بانو " به کارگردانی روح الله حجازی که در دوره قبلی جشنواره، توقیف شد، فیلم سینمایی " با دیگران " به کارگردانی ناصر ضمیری، " ساکن طبقه وسط " به کارگردانی شهاب حسینی، " به تهران خوش آمدید " به کارگردانی رضا سبحانی است.

قاضیانی درباره بازی خود در فیلم سینمایی " ساکن طبقه وسط " بیان کرد: من در این فیلم سینمایی که اولین تجربه کارگردانی شهاب حسینی است نقش کوتاهی دارم، اما مطمئن هستم که این این فیلم سینمایی یکی از جنجالی ترین فیلم های جشنواره خواهد بود. فیلمنامه این فیلم سینمایی را محمد هادی کریمی نوشته و آن را عزیزترین بچه خود می داند اما با تمام علاقه ای که به این فیلمنامه داشت، ساخت آن را به شهاب حسینی سپرد.

وی از دیگر فعالیت های خود در عرصه هنر اینگونه گفت: به زودی و در بهمن ماه آلبوم شعری از اشعار محمد هادی کریمی با همخوانی من و شهاب حسینی وارد بازار خواهد شد.

محمدهادی کریمی کارگردان و فیلمنامه‌نویس در ادامه این مراسم افزود: یکی از اتفاقات خوبی که قرار است امسال و همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر برای من رخ دهد، انتشار کتاب شعرم با نام " برف روی شیروانی داغ " است. البته تعدادی از اشعار من در فیلمی به همین نام خوانده شد اما امسال کتاب شعرم با همین نام نیز منتشر می شود. امشب نیز به پیشنهاد دوستان قرارست چند شعر از سروده های خود را برای شما بخوانم.

خاطره اسدی فیلمساز می شود

خاطره اسدی که در این مراسم ساکت ترین مهمان برنامه بود، در خصوص فعالیت های سال جاری خود گفت: امسال تنها دو فیلم از من در سینماهای کشور اکران شد، اولین فیلم " بشارت به یک شهروند هزاره سوم " و دیگری " سربه مهر " به کارگردانی هادی مقدم دوست است.

کریمی در ادامه صحبت های اسدی گفت: البته خاطره اسدی قرار است پایش را از حوزه بازیگری فراتر گذشته و تجربیات دیگری نیز در سینما داشته باشد. او قرار است به زودی یک فیلم بلند سینمایی را کارگردانی کند.

خاطره اسدی در پاسخ به اینکه به یادماندنی ترین خاطره او در شب یلدا چیست، بیان کرد: به یادماندنی ترین خاطره من در شب یلدا مربوط به آخرین شب یلدایی است که پدربزرگم برای من فال حافظ گرفت.

هنگامه قاضیانی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه من ۶ سال برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشدم در آمریکا زندگی کرده ام، می دانم برگزاری مراسم شب یلدا آن هم تنها و به دور از خانواده چقدر سخت است، به همین دلیل آرزو می‌کنم تمام ایرانیان خارج از کشور، شب یلدای خوبی را تجربه کنند. نباید فراموش کرد که اجرای آیین اسطوره به وجود می آورد و با اسطوره سازی می توانیم زندگی بهتری داشته باشیم.

آرش کمانگیر اسطوره محبوب هنگامه قاضیانی

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از اسطوره های تاریخ ایران برای او جذاب تر است، بیان کرد: اسطوره من در زندگی " آرش کمانگیر " است. به خاطر دارم که در کلاس پنجم دبستان، شعری چند صفحه ای از " آرش کمانگیر " را باید حفظ می کردیم، همین مسئله سبب شد تا من علاقه خاصی به این شخصیت اسطوره ای پیدا کنم. او با آخرین تیری که رها کرد توانست مرزهای ایران را مشخص کند. او مرد بزرگی بود و من همیشه از روح بزرگ او در زندگی کمک می گیرم.

محمدهادی کریمی نیز در ادامه صحبت های قاضیانی گفت: انسان فطرتا به کمال گرایش دارد و به دنبال کمال است، ابر انسان و اسطوره کدهای ایده آلی هستند که یک قوم و ملت در خاطره های خود از آن نگهداری کرده و آن را به نسل های دیگر منتقل می کند. انسان از طریق اسطوره سازی تمامی آرزوها و اهدافی را که هیچ گاه به آن نرسیده است، بیان می کند. شب یلدا شب تولد میترا و یک هدیه بزرگ برای آریایی هاست.

وی ادامه داد: تمام این اسطوره ها باید در وجود ما تجلی پیدا کند تا امید و شادمانی در وجود ما شکل گیرد. تمام آیین های ما ریشه در حکمت دارد و اگر بدون فلسفه اجرا شود، نمی تواند تاثیر مناسب را داشته باشد. نباید یلدا را در خوردن آجیل و هندوانه محدود کرد، بلکه باید آنچه را که می خواهد به ما آموزش دهد یاد بگیریم. اسطوره به ما یاد می دهد کاری کنیم تا گذشتگان و آیندگان به ما ببالند، همان کاری را که اسطوره هایی چون آرش کمانگیر، آریو برزن و یا سورنا انجام دادند.

او در ادامه مراسم، چند شعر از اشعار خود را که در خصوص اسطوره بود، برای مردم خواند.

مگر می شود اهل فال حافظ نبود

خاطره اسدی نیز در سخنانی گفت: اسطوره شدن به این معنا است که تبدیل به شخصیتی تاثیرگذار شد، البته این فلسفه زندگی من است که تبدیل به یک انسان تاثیرگذار باشم تا یک انسان تاثیرپذیر، البته برای این کار نیازمند سماجت و صبوری هستیم.

وی در رابطه با گرفتن فال حافظ در شب یلدا و در طول زندگی توضیح داد: من خیلی به فال حافظ اعتقاد دارم و با فال حافظ همیشه امید به دست می آوردم.

کریمی نیز بیان کرد: فال گرفتن با حافظ را از زمانی که از کودکان کار فال حافظ می خریدم، یاد گرفتم. البته نباید فراموش کرد که فال به این معنا است که آرزوی بهترین ها و خیر را داشته باشیم. من فال گرفتن قبل از انجام یک کار را دوست ندارم و ترجیح می دهم زمانی فال بگیرم که ببینم در مسیر درست قرار گرفته ام یا خیر.

قاضیانی نیز در پایان گفت: مگر می شود اهل فال حافظ نبود، من شخصا به فال حافظ اعتقاد دارم و معمولا فال حافظ می گیرم. البته هیچ گاه نشده برای انتخاب یک فیلم فال حافظ بگیرم، چرا که در کار برای من کارگردان و فیلمنامه از هرچیزی مهمتر است، وقتی این دو مسئله درست باشد از نظر من دیگر نیازی به گرفتن فال نیست.

در پایان مراسم نیز محمد هادی کریمی به نمایندگی از جمع حاضر در مراسم، یک فال حافظ گرفت.