معترضان هم این فیلم را ببینند

به گزارش افکارنیوز، حسن آخوندپور با اشاره به وقایع بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ که برای فیلم " مسیر روشن " انتخاب کرده است، گفت: در سال ۸۸ به خصوص بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، همانطور که همه می دانند و باور دارند، اتفاقات منحصر بفردی در کشور اتفاق افتاد. مردم کشوری که برادری و برابری را چند دهه است همیشه و همه جا تجربه کرده بودند به یکباره فضای سیاسی و اجتماعی کشورشان دست‌خوش حوادثی شد که همان برادرها در خیابان به جان هم افتادند و به خوراک رسانه ای جهان تبدیل شدند.

وی ادامه داد: در پی این حوادثعده ای هم قاطعانه به دنبال سوء استفاده و ماهی گرفتن از آب گل آلود بودند. تمامی اینها یک اتفاق بزرگ دراماتیک برای یک نظام محکم و قدرتمند است و یک فیلمساز هم به دنبال چنین حوادثی است چون پایه و اساس هنرهای نمایشی به وقوع پیوستن یک اتفاق دراماتیک است بنابراین به نظر من هر فیلمسازی که به ژانر سیاسی با هر نوع نگاهی علاقه داشته باشد به سمت اتفاقات سال ۸۸ می رود.

فیلم را برای مخاطب هدفم یعنی معترضان ساختم

کارگردان " مسیر روشن " درباره اینکه فیلمش چه نگاه و یا بیان جدیدی برای مخاطبان خود دارد، عنوان کرد: من سعی کردم در قالب دو شخصیت اصلی فیلم، در قامت دو برادر، ملتی را به نمایش بگذارم که با تمام اختلافات سیاسی به اصول اصلی و پایه نظام و دین معتقد و همیشه حامی ولایت و رهبری هستند. من سعی کردم از هر دو گروه مخالف و موافق در ماجراهای سال ۸۸ حرف بزنم و برای هر دو گروه پیامی داشته باشم.

کارگردان فیلم " فرشته " با بیان اینکه این فیلم می تواند با طیفی از افراد که جزو معترضان در حوادثسال ۸۸ بودند هم ارتباط برقرار کند، اظهار کرد: در واقع تمام تلاش من این بود که فیلم را برای مخاطب هدفم یعنی معترضان بسازم تا آنها پیام سیاسی فیلم را دریافت کنند، هر چند برای موافقان هم جذاب و دارای پیام است. به‌هرحال حرف‌ها و اعتراضات داخلی باید در فضای آرام و با منطق زده شود نه اینکه با دخالت عوامل خارجی به یک دشمنی و برادرکشی تبدیل گردد.

آخوندپور ادامه داد: هنرمندی که تحت تاثیر شرایط اجتماعی و سیاسی کشورش دست به تولید یک فیلم بزند بی شک اثری تاثیرگذارتر از فیلم‌هایی دارد که برگرفته از فضای تخیل و ذهنی اوست. من در آخرین اثرم، فیلم سینمایی " فرشته " که برای سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر هم فرم حضور پر کرده است، نگاهی به فضای ملتهب اقتصادی و سیاسی نزدیک به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری داشته‌ام و به صورت نمادین جامعه ای را در قامت یک خانواده نشان داده ام که تحت تاثیر تحریم‌ها و تورم و شرایط بد بازار پدرشان در زندان می افتد و دچار بحران‌های جدی می شوند تا اینکه مادر و دختر بزرگ خانواده برای بازگرداندن اوضاع خانوادگی خود به حالت قبل دست به اقداماتی روشنگر و امیدبخش می زنند تا اینکه با یک پیشنهاد مستکبرانه روبرو می شوند…

اگرچه فیلم به سفارش شبکه یک بود اما من آزادانه عمل کردم

این کارگردان با اشاره به اینکه فیلم " مسیر روشن " را آزادانه ساخته است، بیان کرد: به هر حال برای جلب مخاطب معترض فکر می کنم به هدفم رسیده باشم، حداقل نسبت به سایر فیلم‌های تلویزیونی که با این موضوع ساخته شده اند موفق‌تر بوده ام و بسیار خوشحالم با اینکه فیلم سفارش شبکه یک سیما بود ولی در تمامی مراحل خصوصا بازنویسی فیلمنامه آزادانه عمل کردم و می‌توانم به عنوان یک فیلم مستقل از آن یاد کنم.

کارگردان "شهری که نمی خوابد" در پایان درباره جایگاه جشنواره فیلم عمار و اینکه چرا فیلم خود را برای این جشنواره فرستاده است، گفت: به نظر من جشنواره ای که از توده مردم برای شرکت کردن آثارشان استقبال می کند، بیشترین مخاطب را دارا خواهد بود و از آنجایی که موضوع و تم قصه "مسیر روشن" با جشنواره هماهنگ بود، آن را به فیلم عمار ارائه دادم و فکر کنم این جشنواره از فیلمهای مستقلی که حرفی برای گفتن دارند، دفاع می کند.