جشنواره " عکس ایران " به گام سوم رسید

به گزارش افکارنیوز، مراسم افتتاحیه و اهدای جوایز برگزیدگان سومین جشنواره ملی " عکس ایران " شب گذشته، شنبه ۱۴ دیماه در سالن ایران فرهنگستان هنر با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی ایران، حبیب ایل‌بیگی رییس انجمن سینمای جوانان ایران و تعداد زیادی از عکاسان پیشکسوت ایران برگزار شد.

علیرضا کریمی‌صارمی، رییس آژانس عکس ایران اجرای این برنامه را برعهده داشت که به گذشته انجمن سینمای جوانان اشاره کرد و گفت: بخشی از استانداردهای عکاسی در ایران را انجمن سینمای جوانان ایران درست کرد.

وی افزود: در آن روزها در باغ فردوس دفتری کوچک داشتیم و بدون بودجه آنچنانی به همراه افرادی چون فرزاد هاشمی(رییس سابق انجمن سینمای جوانان ایران) و عکاسانی همچون اسماعیل عباسی، محمد ستاری، امیر علی جوادیان و دیگر بزرگان اکنون عکاسی ایران برای پیشرفت و پیشبرد عکاسی در ایران برنامه ریزی می‌کردیم.

رییس آژانس عکس ایران با اشاره به چاپ مستمر مجله عکس توسط انجمن سینمای جوانان ایران، بیان کرد: ۵ مهر ماه که می‌شد تمام جوانان علاقمند به عکاسی در سراسر ایران به کیوسک‌های مطبوعاتی مراجعه می‌کردند تا مجله عکس را بخرند. به راستی در آن زمان انجمن سینمای جوانان ایران نقش اصلی و کلیدی در پیشرفت عکاسی بعد از انقلاب را ایفا کرد.

کریمی صارمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود آزانس عکس ایران را حلقه اتصال جامعه عکاسی با جامعه عکاسی خارج از ایران دانست.

سابقه زیاد انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه عکس

حبیب ایل‌بیگی، رئیس انجمن سینمای جوان ایران سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: سابقه عکس در انجمن سینمای جوانان ایران به سه دهه قبل باز می‌گردد که این نشان از اهتمام ویژه ما به عکاسی است.

وی به ارائه آمار سومین جشنواره ملی عکس ایران پرداخت و گفت: ۵ هزار و ۸۰۰ عکس به دست ما رسید که از این میان ۱۲۹ عکس برای شرکت در جشنواره انتخاب شد.

وی آموزش عکس و عکاسی را یکی از وظایف تعریف شده در اساسنامه انجمن متبوع خود ذکر کرد و گفت: در دوره جدید مدیریت انجمن تلاش می‌کنیم که با نظر متخصصان حوزه عکس سیاست‌های خودمان را منطبق با جریان عکاسی روز پیش ببریم.

ایل بیگی در پایان سخنان کوتاه خود تاکید کرد که انجمن سینمای جوانان ایران سعی دارد با مراکز معتبر عکاسی در دنیا ارتباط برقرار کند تا شاهد حضور عکاسان برتر دنیا در ایران باشیم و نیز برنامه ای اتخاذ کنیم تا عکاسان ما نیز بتوانند آثار خود را در سایر کشورها به نمایش بگذارند.

در ادامه بابک دربیکی، مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد پیام وزیر ارشاد را که برای این جشواره ارسال کرده بود قرائت کرد.

در این پیام آمده است: هنر از آبشخور روح آدمیان زنگار را می‌زداید و پرتو شعشعه ذاتش پرنده دل را در بیکرانگی آسمان به طیران در می آورد و رسالت بازگشت انسان به فطرت خویش را با الفبای لطف در گوش آدمیزاد با نغماتی موزون مرور می‌کند، آری هنر تجلی آئینه عشق است و پرتوی از صناعت پروردگار که خود آفریننده زیبایی و حقیقت است. ایران عزیز از دیرباز تاکنون شاهکاری از خلقت طبیعت سرسبز و بی بدیلی است که هر بیننده را به شگفتی و تحسین وا می‌دارد. ایران سرزمین دشت ها و گل ها و تپه ماهورهای وسیع و زیبایی است که نگارگر دهر با قلم صنع نقشی خوش از خویش به یادگار نهاده است. امروز عکاسان، بهشت جغرافیای ایران را چون تابلویی بدیع ترسیم و نزهتگه خیال فصل ها و لحظات را چونان شعری دل انگیز و لطیف از منظر چشمان دوربین نگریسته اند.

در بخش دیگر این پیام وزیر ارشاد آورده است: جشنواره ملی عکس ترجمان شورمندی و نقش و نگار دشت و گلهایی است که روح را به وجد می آورد و شمه ای از شرح جلال و جمال خداوندگاری است که زیبا دوستی را به رسم ودیعت در فطرت آدمیان به یادگار نهاده است. هنر ناب و پر جاذبه عکاسی می تواند علیرغم مسیر زمان که دنیا و آنچه در آن است را در هم می نوردد نگاهدارنده کیمیای لحظاتی باشد که چونان برق و باد درگذرند. آری عکاسان می توانند از مسیر آبراه زندگانی غبار نسیان را از دفتر عمر ایام بزدایند و سراسر زیبایی و جغرافیای شگفت انگیز این دیار را مجسم و مصور نمایند.

کار بدون بودجه هم می‌شود

حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی ایران یکی دیگر از سخنران این مراسم بود که خطاب به عکاسان گفت: شما زبان تصویر را برای سخن گفتن انتخاب کرده‌اید پس نمی توانم با زبان ادبیات با شما سخن بگویم.

وی به تجلیل از فرزاد هاشمی در این مراسم اشاره کرد و گفت: بسیار خوشحالم که در جلسه‌ای حاضرم که در آن از هنرمندی بسیار خوش ذوق تجلیل می‌شود. در اوایل دهه ۸۰ در هر کشوری که حضور داشتم و می خواستم عکسی از ایران به آنها نشان دهم حتما از فرزاد هاشمی کمک می‌گرفتم زیرا به انتخاب عکس او ایمان دارم.

ایوبی ادامه داد: خانواده بزرگ عکاسان در حال گسترش است و باید این را به فال نیک گرفت و من از مدیران انجمن سینمای جوانان ایران می‌خواهم که که در زمینه عکاسی فعالیت بیشتری داشته باشد.

رییس سازمان سینمایی ایران در بخشی از صحبت‌های خود خواستار رعایت حق تالیف و کپی رایت برای عکس و عکاسان ایرانی شد که این صحبت ایوبی با استقبال عکاسان مواجه شد و ایوبی مورد تشویق قرار گرفت.

وی خواستار صدور عکاس به کشورهای همسایه شد و بیان کرد: بسیاری از کشورهای همسایه از ما می‌خواهند که به آنها عکاس بدهیم تا از مناظر کشورهای آنها عکس بگیرند که با کمک انجمن سینمای جوانان ایران این امر امکان‌پذیر است.

رییس سابق موسسه اکو پیشرفت عکس و عکاسی در ایران را یک واقعیت غیر قابل انکار توصیف کرد و گفت: من به چشم خود دیده ام که ما همراه با جهان در زمینه عکاسی پیشرفت کرده‌ایم ولی از عکاسان می‌خواهم که با مراجعه به آیین‌ها و زندگی مردم کشورمان عکس های بیشتری در این زمینه بگیرند.

ایوبی در پایان سخنان خود با شوخی ایل بیگی را خطاب قرار داد و گفت: در گذشته بدون بودجه هم کار می‌کردند پس ما نیز باید بحثکمبود بودجه را فراموش کنیم.

در ادامه برگزیده‌های جشنواره در بخش‌های مختلف اعلام و مورد قدردانی قرار گرفتند که در بخش مردم و طبیعت متین نوری، اصغر بشارتی و رمضانعلی دمامی به ترتیب مقام‌های سوم، دوم و اول را به دست آوردند.

در بخش برگزیدههای طبیعت علی اکبری، عباس رستگار و حسین نیکزاد مقامهای اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.