به گزارش افکارنیوز، این کارگردان که اجراهای مختلفی را در سطح جهان داشته، کارگردان هنری «تئاتر گارجنیدزه» کشور لهستان است.

گروه تئاتر «گارجنیدزه» به دعوت «گروه نمایشی آو» به ایران می‌آید و علاوه بر تهران در یکی دیگر از شهرهای ایران هم اجرا خواهد داشت.

این گروه قرار است نمایش «پتیان اوراتوریو» را در تالار وحدت تهران به صحنه ببرد. در این اجرا که تجربه‌ای متفاوت است، تعدادی از هنرمندان ایرانی هم استانیفسکی را همراهی می‌کنند.

استانیفسکی بیش از ۳۵ سال است که کارگردانی هنری تئاتر گارجنیدزه را به عهده دارد. او در سال ۱۹۷۰ به دعوت یرژی گروتفسکی، کارگردان و محقق سرشناس تئاتر به عضویت «مرکز تجربی تئاتر» در آمد تا در برنامه های پارا - تئاتری گروه شرکت کند.

او همکاری بسیار نزدیکی با گروتفسکی داشت و در پروژه‌های مختلفی دستیار این کارگردان سرشناس جهان بود.

او و تادئوش کانتور بعدها راه خود را از گروتفسکی جدا کردند و هرکدام به صورت مستقل تئاتر تجربی خود را پایه گذاری کردند.

گروتفسکی کارگردان لهستانی خالق تئاتر آزمایشگاهی بود. او تاثیر زیادی بر تئاتر جهان گذاشت و مکتب «تئاتر بی چیز» را به دنیا عرضه کرد. گروتفسکی پیش از انقلاب به همراه گروهش به ایران آمد و به اجرای نمایش پرداخت.

لودیک فلاژن مدیر ادبی آزمایشگاه تئاتر کروتفسکی در مورد استانیفسکی نوشته: «در بین همکاران آزمایشگاه تئاتر، استانیفسکی با وجود سن کمی که داشت اکثر تجارب مهم را اداره می‌کرد، پیشرفت او از همه ما بیشتر بود و هم اکنون کارش در قالب گروه «گارجنیدزه» سبب شده است این گروه بیش از حد مورد تحسین قرار گیرد.»

پیش از این نیز گروه نمایشی «آو» به سرپرستی و کارگردانی بابک مهری اثر «گیل گمش» را در «جشنواره تئاتر شگفت انگیز گارجنیدزه» اجرا کرده بود و حالا حامی مالی و معنوی اجرای گروه «گارجنیدزه» درجشنواره سی و دوم تئاتر فجر است. دعوت از این گروه و زمینه سازی برای اجرای تئاتر «پتیان اوراتوریو» با همکاری دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر و اداره کل هنرهای نمایشی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.

هالینا فیلیپوویچ در کتاب «Hidden Territories» که از سوی آلیسون هاج گردآوری شده در مورد ویژگی های کار «گروه تئاترگارجنیدزه» می‌نویسد: «کار گارجنیدزه صرفاّ زندگی آدم‌ها را دگرگون نمی‌کند، بلکه خاطرات باقیمانده این تجربه زیباست که برخی را بر آن می دارد تا قابلیت‌های ذهنی و ادراک خود را که قبلا مسکوت مانده بود، گسترش دهند.»

استانیفسکی قرار است در مدت زمان حضورش در ایران علاوه بر اجرای تئاتر ورک شاپ هم برگزار کند.

*********

کارگاه آموزشی نمایش سنتی کره جنوبی با عنوان “bongsan telchulms” از ۲۶ دی ماه ۹۲ در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود.

این کارگاه که با همکاری کمپانی “made the word over theatre” از کشور کره جنوبی، کمپانی “cultures & performances” از کشور فرانسه و سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد.

آخرین مهلت ثبت نام در این کارگاه روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره تلفن ۶۶۴۸۱۰۶۹ و ۶۶۹۶۷۸۶۱ نسبت به ثبت نام در این کارگاه آموزشی اقدام کنند.

این کارگاه ۴ روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ روزهای یادشده برگزار میشود.