جشنواره های فجر و عمار رقیب هم نیستند

به گزارش افکارنیوز، علیرضا رضاداد در نشست مفهوم شناسیسینمایدینی که شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی ماه در حاشیه جشنواره فیلم عمار در سینما فلسطین برگزار شد، جشنواره‌ های گوناگون را حلقه های متصل سپهر فرهنگی کشور نامید و گفت: در بین جشنواره های مختلف جشنواره هایی که از قالب رسمی خارج شده اند و می توانند به نوعی خلاءهای موجود این حوزه را پر کنند، بیشتر در حلقه سپهر فرهنگی کشور قرار می گیرند.

وی به دو زاویه بحثسینمای انقلابی و اسلامی اشاره و بیان کرد: از یک زاویه می توان انقلاب و اسلام را به عنوان سوژه آثار در نظر گرفت چرا که در طبقه بندی های موضوعی، اسلام یکی از مواردی است که می تواند محور تولید آثار قرار گیرد. در این بین انقلاب اسلامی هم توانایی دست مایه شدن برای تولید آثار را دارد. خوشبختانه در تاریخ سینما به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آثاری وجود دارد که موضوع آنها اسلام و انقلاب بوده است.

دبیر سی‌ و دومین جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه باید این آثار انقلابی و اسلامی را تحلیل کرد، گفت: با تحلیل این آثار می توان فهمید که کدام یک از فیلم هایی که موضوع شان انقلاب و اسلام بوده تاثیرگذار بوده اند و همچنین می توان شیوه های حمایتی و ساختاری جشنواره های مختلف را هم طبقه بندی کرد. ما باید جشنواره ای مرتبط با فیلم های اسلامی و انقلابی و جایزه برترین آثار این حوزه را هم داشته باشیم چرا که در سینمای ایران به خصوص در دهه اول انقلاب فیلم هایی داریم که با موضوع اسلام و انقلاب است و قطعا می توان آنها را از لحاظ کمی و کیفی مورد بررسی قرار دهیم.

وی از تفاوت نگاه رویکردی و موضوعی در بررسی سینمای اسلامی و انقلابی سخن گفت و بیان کرد: این مسئله باعثتفاوت نتایج در آثار هم می شود به عبارت دیگر اگر با نگاه رویکردی به سینمای پس از انقلاب اسلامی بنگریم ممکن است آماری که به دست می آید با نگاه موضوعی ما به سینمای بعد از انقلاب متفاوت باشد علاوه بر آن اگر با نگاه رویکردگرایانه به آثاری که با موضوع معارف اسلامی در تلویزیون هم تهیه شده، نگاه کنیم ممکن است به نوعی از آسیب و یا نگاه موضوعی به سایر آسیب ها برسیم. باید بگویم که پرداختن به موضوع اسلام و انقلاب پایان کار محسوب نمی شود چرا که ما باید برای رشد و تعالی سینمای اسلامی و انقلابی نگاه رویکردگرایانه داشته باشیم.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما در سینمای اسلامی و انقلابی این است که با نگاه موضوعی به این حوزه نگاه نکرده و آثار آن را با دید رویکردگرایانه طبقه بندی نکرده ایم، افزود: در مقابل ما در نگاه دینی برای ارتباط با مخاطب، مفاهیمی را در نگاه رویکردگرایانه جستجو می‌کنیم که در این مفاهیم برای مخاطب شأنی قائل شده‌ایم. متاسفانه در تلقی عمومی تصویری که از نیروهای انقلابی ارائه می شود، افرادی عصبانی و تندخو هستند و اگر بخواهیم با نگاه رویکردگرایانه شاخصه شخصیت‌ پردازی را در آثار اسلامی و انقلابی بررسی کنیم ممکن است به دستاوردهایی برسیم که با آموزه‌هی دینی ما متفاوت باشد.

رضاداد در ادامه این نشست اظهار کرد: سینما خود را با مولفه های هنری به مخاطب معرفی کرد و به تدریج به تجارت آمیخته شد و به سمت صنعتی شدن رفت. در حال حاضر هنر صنعت را جریان رسانه ای محاصره کرده و ما شاهد آن هستیم که سینما هنر صنعت و رسانه است به عبارت دیگر جنبه شخصی در هنر سینما مانند بسیاری از هنرها بر جنبه عمومی آن غلبه دارد به همین دلیل گاهی از این جنبه شخصی سوءبرداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه در بحثرسانه ای راهکارهای رسیدن به سینمای متعالی باید به دو بحثنگاه رویکردگرایانه و قدرت اقناع مخاطب در رسانه توجه کرد، گفت: هنر اصلی امروز سینما قدرت متقاعدسازی است و در جهان رسانه هایی برتر هستند که به قدرت متقاعدسازی مخاطب بیش از سایر رسانه ها اهمیت دهند. در واقع در گذشته مسئله تولید و انتقال پیام در رسانه ها مطرح بود ولی امروزه این مسله اصل نیست بلکه قدرت متقاعدسازی به عنوان مسئله مهم در رسانه ها مطرح است بنابراین شاخصه امروز رسانه قدرت متقاعدسازی است البته امروزه هم ممکن است رسانه ها بیشترین مخاطب و رسانه ای دیگر کمترین مخاطب را داشته باشد با این حال افکار عمومی را رسانه ای می سازد که قدرت متقاعدسازی بیشتری نسبت به دیگر رسانه ها داشته باشد.

رضاداد با بیان اینکه هنر از احساس و عاطفه و هم از عقل و اندشه گرفته شده است، گفت: امروزه در هنر گاهی یک وجهی نگاه می شود و تولیدکنندگان فقط به سراغ تکنیک و دوربین می روند. ابزارسالاری یکی از آفت‌های بیان هنری و زبان هنری است و این مسئله بزرگ ترین مشکل برای اعتلای سینمای دینی و انقلابی محسوب می شود البته ما در حوزه طرح مفاهیم و بیان هنری هم به درک چندانی نرسیده ایم و توانایی کافی برای انتقال پیام ها با زبان هنر را نداریم. امروزه ابزار انتقال مفهوم بسیار ساده است و هر کسی می تواند به راحتی و با استفاده از دوربین و لپ تاپ شخصی اش به تولید محتوا بپردازد که در این صورت تولید محتوا به این روش با زبان هنری مساوی شده در حالی که در گذشته به دلیل پیچیدگی اینگونه آثار افراد مجبور بودند قدرت خلاقیت خود را در حد اعلا بالا ببرند.

دبیر سی و دومین جشنوارهفیلم فجرادامه داد: تولید هنری با خلاقیت ارتباط مستقیم دارد. ما در حال حاضر در تعاریف هنری به کلیشه‌ها وابسته‌ هستیم و این کلیشه‌ها تعریف می‌کنند چه چیزی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. در هنر باید هر روز خلاقیتی جدید بدست آورد. استفاده از کلیشه ها در رسانه‌ها عادی است در حالی که در هنر این کار ناپسند به شمار می آید.

وی جایگاه رقبا را در رسیدن به تعالی در مفهوم انقلابی و اسلامی بخصوص مفاهیم دینی دارای اهمیت دانست و گفت: باید در بررسی این موضوع به رقبا هم توجه داشت.

رضاداد همچنین از فعالیت جشنواره های مختلف در کمک به تعالی مجموع فعالیت های فرهنگی سخن گفت و بیان کرد: جشنواره فیلم فجر، مقاومت، عمار و … رقیب یکدیگر نیستند بلکه به نوعی مکمل یکدیگر محسوب می شوند و باید همه اینها را در مسیر کمال دید.

دبیر جشنواره فجر با اشاره به ویژگی های جشنواره عمار گفت: اینکه هدف جشنواره ای سفر به اقصی نقاط کشور است اقدام بسیار مفیدی است. یک اثر را به شکل جمعی دیدن بسیار بهتر است تا به شکل فردی زیرا در حالت اول درباره آن گفتگو می شود و می تواند اثر را به یک جریان تبدیل کند.