حذف جایزه نقدی از جشنواره شهید غنی‌پور و افزوده شدن نشان ادبی به آن

به گزارش افکارنیوز، محمد ناصری دبیر سیزدهمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور با اشاره به جوایز این دوره از این جشنواه اظهار داشت: امسال در جشنواره مانند تمامی سال‌های گذشته دو رتبه برگزیده و تقدیری داریم. مثل دوره‌های قبل برای برگزیدگان تندیسی طراحی شده که امسال نیز اهدا می‌شود. جدای از این موضوع تقدیر‌نامه‌ای نیز هست که هرساله اهدا می‌شده و امسال نیز به برگزیدگانمان اهدا می‌کنیم. منتهی جشنواره هر ساله هدیه‌ای نقدی نیز برای برگزیدگانش داشت که از امسال حذف می‌شود.

ناصری ادامه داد: از دوره قبل و با حضور مرحوم فردی در شورای برگزاری جشنواره تصویب شد که بار مالی روی دوش جشنواره نگذاریم. ما همه کارهای جشنواره را برای دل و هدفمان انجام می‌دهیم. بر همین اساس نمی‌خواهیم هیچ هزینه مالی بر دوش جشنواره باشد. هیچکدام از داوران ما برای قضاوت‌های خود تا به حال خود مبلغی دریافت نکرده و نمی‌کنند. هیچ یک از کسانی هم که برای جشنواره کار اجرایی می‌کند، مبلغی دریافت نمی‌کند.

وی با این حال تاکید کرد: امسال و برای نخستین بار نماد و نشانی برای جشنواره بر مبنای مسجد و شخص شهید غنی‌پور در دست طراحی گذاشتیم که در نهایت در قالب یک تابلوی نفیس طراحی شد و عنوان نشان جشنواره را بر آن گذاشتیم. این نشان در ابعاد تقریبی ۳۵ در ۴۰ سانتی متر طراحی شده که ساخت آن به صورت تمام، کارِ دست است و المان‌های ایرانی و اسلامی در ساخت آن به کار رفته و در نشست خبری جشنواره امسال رونمایی خواهد شد. این تندیس هدیه‌ای است که از این پس جشنواره به برگزیدگان خود به عنوان هدیه ارائه خواهد داد و مبلغ نقدی جایزه به طور کامل از امسال حذف می‌شود.

ناصری در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت نهادها و سازمان‌های دیگر در برگزاری جشنواره نیز گفت: ما در برگزاری جشنواره مشارکت هیچ نهادی را نمی‌پذیریم و کارمان را بدون همکاری همه نهادهای فرهنگی انجام می‌دهیم. علت این کار هم استقلال ما در تحقق اهدافمان است.

دبیر سیزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور افزود: به دلیل اینکه این جشنواره متعلق به شهید غنی‌پور است و در مسجد برگزار می‌شود شاید برخی نهادهای فرهنگی علاقه‌مند باشند که از این جریان حمایت کنند. این به معنی آن است که آنها سلامت جشنواره را پذیرفته‌اند و دوست دارند از برگزیدگانمان حمایت کنند که این حمایت می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد و از طرف ما منعی برای آن نیست.

ناصری تصریح کرد: هر نهادی بسته به نوع فعالیت خود اگر انتخاب‌های ما را قبول دارد، می‌تواند از نویسنده و یا کتاب خاص برگزیده جشنواره حمایت کند، از او و کتابش تجلیل کند، به آنها هدیه بدهد و با تسهیلاتی برای خرید کتاب اختصاص دهد. این مسائل از نظر ما منعی ندارد. اگر این نهادها در این زمینه به یقین رسیده باشند می‌توانند از ما بخواهند که به صورت امانت برگزیدگان در بخش‌های خاص را به آنها معرفی کنیم تا آنها نیز برای تقدیر از آنها در اختتامیه برنامه‌ریزی کنند.

سیزدهمین جشنواره ادبی شهید حبیبغنیپور ۱۲ اسفند ماه جاری در مسجد جواد الائمه برگزیدگان خود را خواهد شناخت.