«شیار ۱۴۳» الگوی جشنواره فجر امسال است

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا شفیعی فیلم‌های «چ» و «شیار۱۴۳» را از فیلم های خوب این دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد و درباره فیلم «شیار ۱۴۳» گفت: این فیلم یک فیلم ساده و درعین حال خوش ساخت، تکنیکی و با حس و حال بود. یک ویژگی فیلم اقتصادی بودن آن بود و اینکه کارگردان توانسته با بضاعت پایین مالی و حمایت های محدود چنین فیلم غنی‌ای بسازد.

وی با بیان اینکه پیاده کردن این سوژه ها به لحاظ نگهداشتن بیننده کار بسیار سختی است، ادامه داد: اینکه بتوانید به یک سوژه بسیار دم‌دستی اینطور بپردازید، اهمیت زیادی دارد. رابطه یک مادر با پسرش، رفتن فرزند به جبهه و مفقودالاثر شدن و بعد نمایش انتظار این مادر بسیار قابل توجه بود. از جمله مسایلی که هم اکنون سینمای ما دارد به آن بی توجه می شود رعایت جلوه های هنری فیلم است. حس و حال و گرم بودن فیلم یکی از خصلت های فیلم های ایرانی است. اگرچه که امروزه سینمای بی حس و حال و بی پشتوانه مردم یکی از مشکلات فعلی سینمای ماست.

«شیار ۱۴۳» در عین اقتصادی بودن هم خوب ساخته شده و هم دغدغه دارد

تهیه‌کننده فیلم «سر به مهر» در واکنش به مشکل فیلم های سینمای امروز گفت: مساله فقط فیلمنامه و کارگردان و بودجه نیست حتی مساله ما پروداکشن و امکانات هم نیست. ما دیده ایم که شاید بسیاری از فیلم هایی که بدون بودجه ساخته شده اند، خروجی آنها فیلم های ناقابلی شده است ولی فیلم های خیلی ارزان و موفقی هم بوده اند که همه المان های سینمایی را در خود حفظ کرده اند یعنی هم سینمایی بوده اند و مردم آنها را دوست داشته اند و هم اقتصادی بوده اند. فیلم «شیار۱۴۳» یکی از این فیلم ها بوده است که در عین اقتصادی بودن هم خوب ساخته شده و هم دغدغه دارد و علاوه بر اینها از حس و حال زیادی هم برخوردار است.

شفیعی در ادامه بیان کرد: گاهی اوقات یک فیلم عاشقانه مثل «چند متر مکعب عشق» می تواند مخاطب را راضی کند و گاهی سوژه ای را انتخاب می کنید که پرداخت آن سخت است چون اگر بخواهید به کلیشه های مرسوم بپردازید کار شما هم دم دستی می شود اما اگر در همان سوژه مورد بررسی به ابعادی نگاه کنید که در این سال ها به آن نگاه نشده است فیلمی مثل «شیار ۱۴۳» از آن درمی آید که هم اکنون می توان از میان تمام فیلم های جشنواره فجر سی و دو به عنوان یک فیلم خوب آن را برگزید.

فیلم های خوب در جشنواره فیلم فجر امسال بسیار معدود بوده اند

تهیه کننده مجموعه های تلویزیونی «وضعیت سفید» و «کیمیا» با اشاره به جزییات این فیلم اظهار کرد: مهمترین بخش یک فیلم قصه است و در فیلم هایی که از قصه غنی ای برخوردار نیستند، بار قصه و جذابیت روی دوش بازیگر می افتد. یکی از ویژگی های فیلم «شیار ۱۴۳» این بود که در وهله اول از قصه محکمی بهره گرفته بود. علاوه بر این اجرای بسیار خوب نرگس آبیار و بازی های حرفه ای مریلا زارعی نیز به آن اضافه شده بود. این سه ضلع توانسته بودند فیلمی قابل قبول ارائه دهند که الگوی جشنواره امسال فیلم فجر باشد.

موجی از فیلم های بدون قصه، تک لوکیشن و بی حس و حال در سینمای ما به راه افتاده است

وی با بیان اینکه در جشنواره فیلم فجر امسال فیلم های خوب بسیار معدود بوده اند درباره مقایسه جشنواره فیلم فجر امسال و سال گذشته عنوان کرد: این مقایسه چندان درست نیست. جشنواره تنها مسئول اکران این فیلم هاست و فیلم های موجود در جشنواره هیچ ارتباطی با دولت و … ندارند. این فیلم ها متعلق به فیلمسازان است و بسیاری از آنها حاصل چندین سال کار هستند. با این حال معتقدم تبی در سینمای راه افتاده که بهتر است هرچه زودتر این نگاه عوض شود.

این تهیه کننده سینما در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون موجی از فیلم های بدون قصه، تک لوکیشن، کم خاصیت و بی حس و حال در سینمای ما به راه افتاده است. این تب به نظرم از سال گذشته شروع شده است و امسال خیلی جدی در فیلم ها وجود داشت. خود فیلمسازها هم در بازخوردی که از بینندگان می گیرند متوجه می شوند که فیلم ها بی حس و حال و سرد و بی روح هستند و سینما را هم به این سمت می برند.