سازها به یاد آوارگی کودکان بم کوک شد

به گزارش افکارنیوز، کنسرت گروه موسیقی پارس در دو بخش گروه نوازی موسیقی ایرانی به سرپرستی محمدرضا فیاض و همچنین ارکسترال به رهبری ناصر نظر برگزار و مجموع قطعات بخش نخست از این کنسرت با اشعار ملک الشعرای بهار و شیخ بهایی با آواز نگین موسوی و بامداد رضایی اجرا شد.

قطعه نخست از این مجموعه دو ضربی ماهور به آهنگسازی محمدرضا فیاض اختصاص داشت و در ادامه تصنیف «ز فروردین» به آهنگسازی یحیی زرپنجه، چهار مضراب ماهور از آثار درویش خان، تصنیف «عشق تو» به آهنگسازی حسام السلطنه و تصنیف «تا کی به تمنا» اجرا شد و در پایان این بخش هم دو قطعه «رنگ ماهور» از آثار استاد حسین علیزاده و زنده یاد فرامرز پیاور اجرا شد و با استقبال حاضران در سالن مواجه شد.

کودکان حاضر در سالن پس از استراحتی کوتاه نظاره گر بخش دوم از کنسرت ارکستر بزرگ پارس بودند. در این بخش از اجرا ناصر نظر رهبر این ارکستر موسیقی روی صحنه آمد و قطعاتی را بر اشعاری از جمال الدین اکرامی روی صحنه برد.

در این بخش از اجرا چهار قطعه اجرا شد که هریک از این قطعات را یک کودک و یا نوجوان می‌خواند.

قطعه نخست از این مجموعه «رنگارنگ» نام داشت که با آواز پرنیان پورزاهد با توصیف رنگ در هریک از فصل ها روی صحنه رفت.

در ادامه این بخش قطعه «دوستی مترسک و پرنده» با آواز پارمیس عقدایی که روایت داستان مترسک و پرنده در کشتزار و رفاقت این دو با یکدیگر بود، روی صحنه رفت. «ابر آمد» نام قطعه دیگر از بخش دوم کنسرت بود که به شکل همخوانی اجرا شد.

پایان بخش کنسرت گروه موسیقی کودکان پارس اجرای قطعه «کودکان بم» بود که با آواز نامی نظر و پرنیان پورزاهد اجرا شد.

در حاشیه

* دومین روز از اجراهای کودک در جشنواره موسیقی فجر با استقبال بیشتری نسبت به روز نخست از اجرای کنسرت در این گروه مواجه بود.

* کودکان و نوجوانان حاضر در این کنسرت همراه با خانواده ها در حالی که بروشور اجرا را در دست داشتند مشتاقانه درباره قطعات و گروه صحبت می کردند.

* در این اجرا گروه های سنی مختلفی از کودکان دیده می شد که کودکان شیرخوار از جمله کوچکترین گروه سنی اجرای گروه موسیقی کودکان پارس موسیقی بودند.

* همراهی و همخوانی کودکان در سالن با خواننده های ارکستر از جمله نکات دیدنی کنسرت بود و در عین حال نگاه مشتاق خانواده ها به شادی فرزندانشان بارز بود.

* در بخش نخست از اجرا که به گروه نوازی موسیقی ایرانی اختصاص داشت گروه سازهای تار، عود، سنتور، قانون، کمانچه، تنبک و دف و سازهای ضربی حضور داشتند. اغلب نوازنده ها در این بخش کودکان زیر ۱۰ سال بودند.

* رنگ بندی لباس های کودکان و نوجوانان کنسرت گروه موسیقی کودکان پارس تشکیل شده بود از سبز و سفید و گلهای سرخی که روی سینه نقش بسته بود که این رنگ بندی زیبایی خاصی به فضا بخشیده بود.

* به دلیل کمبود فضا گروه موسیقی کودکان پارس نیز ترجیح دارند که موسیقی نمایش و حرکت اجرا نکنند و تنها قطعاتی از موسیقی ایرانی و ارکسترال را روی صحنه بردند.

* توانایی کودکان در اجرای قطعات آهنگسازان بزرگ موسیقی ایران چون درویش خان دیدنی و مثال زدنی بود.

* در کنار این رنگ بندی زیبا هیچ نشانی از جشنواره موسیقی فجر روی صحنه و در پشت کودکان همخوان و یا نوازنده وجود نداشت. دکور روی صحنه به علت کمبود فضا برای حضور کودکان به پایین صحنه منتقل شده بود.

* اجرای قطعه «کودکان بم» یکی از بهترین و تاثیرگذارترین قطعات این کنسرت بود چراکه در این قطعه کودکان حس و حال خود را از آوارگی کودکان در زلزله‌مانده بم به زبان موسیقی ترانه مطرح می کردند و همراه با آنها تصاویر نیز گویای آواز کودکان بود.

* در نماهنگ قطعه «کودکان بم» در کنار ویرانی زلزله عکسی از ایرج بسطامی به عنوان خواننده بمی که در زلزله زیر آوار ماند نشان می داد و کودکان در لابلای ترانه های کودکی خود یاد این خواننده موسیقی ایران را زنده کردند.