تدوین سند چشم انداز برای دانشگاه سوره
گروه فرهنگ و هنر -

در ابتدای نشست خبری، محمد روشن، ییس دانشگاه سوره به ذکر سابقه تاسیس این دانشگاه پرداخت. دانشگاه سوره در ابتدا در سال ۱۳۷۲ و در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تحت عنوان موسسه آموزش عالی تاسیس شد. در سال ۷۶ از نوع غیرانتفاعی نوع دوم به اول تغییر پیدا می کند و از آن زمان به بعد کار گسترش دانشگاه سوره در دستور کار قرار می گیرد. دانشگاه سوره در میان موسسات آموزش عالی از معدود موسساتی بود که بعد از برداشته شدن قید موسسات نوع اول و دوم غیرانتفاعی، اجازه فعالیت داشت.

به گزارشافکارنیوز؛ روشن در ادامه به گسترش سرعت فعالیت ها از سال ۸۵ همزمان با ایجاد ۵گرایش کارشناسی ارشد در این موسسه اشاره کرده و گفت که در بهمن سال ۸۹ با تغییر موسسه آموزش عالی سوره از موسسه با دانشگاه موافقت شده است.

رییس دانشگاه سوره از تعطیلی شعب شهرستان نیز گفت. او دلایل تعطیلی شعب شهرستان را تامین استانداردهای لازم آموزشی و به ویژه کیفیت آموزش و الزام استادانی که در رشته های هنری دارای مراتب علمی باشند عنوان کرد.

به گفته وی: دانشگاه سوره در حال حاضر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و در سال ۱۳۷۲ حوزه هنری به این نتیجه رسیده بود که در کنار فعالیت های انجام شده، مرکز آکادمیکی را شکل دهد تا فعالیت ها به صورت آکادمیک در آنجا دنبال و در نهایت از استانداردهای علمی آکادمیک نیز برخوردار شود.

او در ادامه افزود: اساسنامه دانشگاه سوره در سال۱۳۷۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در آن سال دانشگاه سوره در ذیل سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت.

روشن تعداد رشته های کارشناسی پیوسته این دانشگاه را ۱۱ رشته، رشته های کارشناسی ناپیوسته را ۴رشته و تعداد رشته های کارشناسی ارشد را ۱۲رشته عنوان کرد.

وی تنوع رشته ها در این دانشگاه را به نیازهای موسس و سازمان تبلیغات اسلمی مرتبط دانست و گفت: ما در کنار این سازمان باید به تربیت نیروهایی روی آوریم که سازمان را در انجام آن ماموریت ها یاری کند.

روشن در ادامه به تفاهمنامه های دانشگاه سوره با برخی از دانشگاه های مطرح جهان و ایران اشاره کرد. تفاهنامه با دانشگاه مطرح ایتالیا، یعنی دانشگاه ساپینزا تنها یکی از مطرح ترین تفاهنامه های دانشگاه سوره است. آلمان، روسیه، بغداد و ترکیه دیگر کشورهای جهان هستند که دانشگاه سوره با آنها تفاهمنامه امضا کرده است. همچنین در بین دانشگاه های داخل کشور نیز دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، شاهد، جامعه المصطفی و دانشگاه هنر و بنیاد شهید از دانشگاه هایی هستند که دانشگاه سوره با امضای تفاهنامه هایی با آنها همکاری دارد. وی علت موفقیت این حجم گسترده از همکاری های داخلی و بین المللی را اعضای هیئت علمی فرهیخته و مطلوب و همچنین دانش آموختگانی که در محافل علمی جهانی حرفی برای گفتن دارند، عنوان کرد. او تاکید کرد که این حرکت ها همواره در چتر حمایتی سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است.

رییس دانشگاه سوره با اشاره به اینکه این دانشگاه دارای لابراتوار عکاسی، کارگاه‌های سفال، چاپ دستی، بافت فرش، تراش سنگ و شیشه، لعاب و سرامیک، سالن های سینما و پلاتوهای نمایش است، گفت: این بدان معنا نیست که وضع ما مطلوب است ولی ما نیاز دانشگاه را در داخل خود دانشگاه برآورده می کنیم.

روشن در ادامه به ذکر سابقه سه دانشکده هنر، معماری و فرهنگ و ارتباطات پرداخت. لازم به ذکر است که مرکز مطالعات فرهنگی جوانان، مرکز مطالعات معماری ایران و ایتالیا و پژوهشکده هنر سه مرکز مطالعاتی هستند که در دانشگاه سوره و در زمینه پژوهشی مشغول به فعالیت هستند.

اما بخشی از صحبت های رییس دانشگاه سوره، مربوط به تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله بود. وی هدف این سند را دارا بودن نقشه راه و تهیه کنندگان آن را افرادی دارای دکترین عنوان کرد. وی همچنین یکی از اهداف این دانشگاه را هنرمند «متعهد دینی» دانست و تاکید کرد: هنرمند متعهد دینی کسی است که علاوه بر کار تخصصی هنری در خدمت مکتب نیز باشد و هنرمندی که خود را متعهد نمی‌داند، هرچند در جمهوری اسلامی جایی برای او تعریف شده است، اما در حوزه کار دانشگاه سوره قرار نمی‌گیرد.

وی تمایز سوره با دانشگاه های موجود را اینگونه بیان می کند: دانشگاه سوره بر اساس اهدافی که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، تاسیس شده است که مهم ترین آن تربیت هنرمند متعهد دینی است و همین موجب شده تا ما در کنار دانشکده هنرهای زیبای تهران یا پردیس هنرهای زیبای تهران و … دلیلی برای تاسیسش ایجاد شود. آنها الزامی ندارند که به دنبال تربیت هنرمند متعهد دینی باشند، گرچه می تواند جزء آرمان های آنها باشد. به همین دلیل نیز باید هرازگاهی خود را رصد کنیم و ببینیم تا چه اندازه توانستیم به فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی نزدیک شویم.

او تاکید کرد: ما به دنبال بومی سازی هنر هستیم و آنچه را که در هنر وجود دارد، تعمق می بخشیم.

در ادامه مهران هوشیار رئیس دانشگاه هنر و رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه با اشاره به «فراز و فرودهای تاریخی سوره از سال ۷۲» گفت: از سال ۸۶ تا به حال در تمام فعالیت های هنری خود سیر صعودی را طی کرده ایم و شاهد مثال من نیز افتخاراتی هستند که هم در حوزه استادان و هم در برجستگی های هنری که دانش آموختگان ما در جشنواره های داخلی، بین المللی و مناسبتی داشته اند.

وی همچنین به نمایشگاه برگزارشده اشاره و تبیین موازین دینی و پرورش هنرمندان متعهد را از ویژگی های دومین نمایشگاه سوره عنوان کرد. زمان این نمایشگاه از ۵ تا ۱۵اسفند است. محمد باقر آقامیری، محمد علی رجبی، ایرج نعیمایی، حبیب آیت اللهی، عبدالمجید حسینی راد، اصغر کفشچیان مقدم، کاظم چلیپا، ابوالفضل همتی آهویی و ساعد مشکی برخی از هنرمندانی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند. نشست های تخصصی، کارگاه‌های گروه نقاشی با موضوع هفت‌خوان شاهنامه، تصویرگری به مناسبت هفت سین و ورک شاپ های مناسبتی از برنامه های در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه هستند.

بعد از مهران هوشیار، امیر عبدالحسینی مدیر موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و رئیس مرکز تجسمی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه این نشست گفت: بعد از افطار ماه رمضان در غرفه هنری نمایشگاه قرآن برای یک موضوع اختلاف نظر پیش آمد. شاید بتوان گفت کلید برگزاری یک رویداد حرفه ای از آنجا زده شد. احساس می شد بین جامعه حرفه ای هنر و جامعه علمی هنر همسویی وجود ندارد و نمی توانستیم به زبان اجرایی مشترک خلق اثر برسیم.

وی یکی از دلایل شکل گیری این نمایشگاه را «اختلاف موجود بین جامعه دانشگاهی و جامعه حرفه ای هنر» عنوان کرد. به گفته عبدالحسینی، ضعف سیستم آموزشی دانشگاه ها و از منظر دانشگاه، ضعف سیستم اجرایی، شرح و تدوین سرفصل های آموزشی هنر و به تبع آن رسیدن به نکات منفی، از دیگر اهداف و علل شکل گیری این نمایشگاه هستند.