به گزارش افکارنیوز، اسکار سینمای فرانسه در حالی دیشب(جمعه) در پاریس برگزار شد که «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی که در دو بخش مهم بهترین فیلم و کارگردان نامزد جایزه سزار بود، موفق نشد تا جایزه ای را به نام خود کند.

در همین حال فیلم اول یک کارگردان، یعنی «من، خودم و مامان» فاتح اصلی این رقابت ها لقب گرفت. گیوم گالینی با اولین تجربه فیلمسازی اش نه تنها عنوان بهترین فیلم را برد بلکه برای بازی در این فیلم جایزه بازیگر اول مرد و برای نوشتن فیلمنامه این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را نیز به نام خودش کرد. او در بخش بهترین فیلم اول یک کارگردان نیز نفر اول شد و فیلمش برای تدوین نیز جایزه بهترین را نصیب خود کرد.

این فیلم که نامزد دریافت ۱۰ جایزه سزار بود، برمبنای زندگی خود کارگردان ساخته شده و از حضور پررنگ مادر وی در دوران کودکی او سخن می گوید.

این فیلم موفق شد تا علاوه بر «گذشته»، «جیمی پی»، «ونوس در پوست خز»، «آبی گرم ترین رنگ است» و «بیگانه در کنار دریاچه» را پشت سر بگذارد.

دیگر برنده بزرگ این دوره از جوایز سزار رومن پولانسکی بود که برای فیلم «ونوس در پوست خز» جایزه بهترین کارگردان سزار را از آن خود کرد. این فیلم که اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد، کارگردان تئاتری را تصویر می کند که می خواهد رمان «ونوس در پوست خز» را به روی صحنه ببرد.

در مراسم دیشب جایزه بهترین بازیگر زن نیز به ساندرین کیبرلین برای بازی در فیلم کمدی «۹ ماه کش و قوس» به کارگردانی آلبر دوپونتل رسید. بره نیس بژو برای فیلم «گذشته» دیگر مدعی این بخش بود. و البته رقبای مهم دیگری در این بخش حضور داشتند که شامل کاترین دونو و فانی آرانت نیز می شد.

در بخش فیلم خارجی یکی از نامزدهای اسکار در این بخش یعنی فیلم بلژیکی «حلقه شکسته فرو می پاشد» به کارگردانی فلیکس ون گرینینگین به عنوان برنده انتخاب شد. «جانگوی آزادشده» کوئنتین تارانتینو، «سفیدبرفی» پابلو برگر، «یاسمین آبی» وودی آلن، «حرف زدن مرد مرده» پاتریک ریدرمونت، «زیبایی بزرگ» پائولو سورنتینو و «جاذبه» آلفونسو کوارون، دیگر رقبای این بخش بودند.

اسکارلت جوهانسن نیز از برندگان دیشب بود که جایزه افتخاری سزار را از دست تارانتینو دریافت کرد و برای حضور در پاریس ابراز خوشوقتی کرد و در عین حال از تارانتینو تشکر کرد که معرف خوبی برای سینمای آمریکا بوده است. او قرار است به زودی با لوک بسون کارگردان مشهور فرانسوی همکاری کند.

«آبی گرم ‌ترین رنگ است» برنده بزرگ جشنواره کن که در هشت بخش نامزد دریافت سزار بود تنها موفق شد تا جایزه بهترین بازیگر زن آینده را برای آدل اکسارکوپولوس دریافت کند.

نیل آرستروپ برای بازی در فیلم «وزیر فرانسوی» به کارگردانی برتران تاورنیه جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را برد و جایزه بهترین بازیگر مکمل زن به آدل هانل برای بازی در فیلم «سوزان» رسید.

«گذشته» که در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز نامزد شده بود، در این بخش جایزه را به «۹ ماه کش و قوس» واگذار کرد.

«گذشته» در بخش تدوین هم نامزد جایزه سزار بود، اما جایزه این بخش را به «من، خودم و مامان» واگذار کرد.

آکادمی فیلم فرانسه شامل ۴۳۸۱ عضو است و به رای آنها هر سال برندگان این رقابت را انتخاب می کند.