درگیری‌ سیاسی روسیه به فضا کشیده شد!

به گزارش افکارنیوز، با بالا گرفتن تنش سیاسی میان روسیه و اوکراین، آژانس فضایی آمریکا – ناسا – عمده همکاری‌های فضایی خود با روسیه را به حالت تعلیق درآورد.

بر این اساس تا اطلاع ثانوی سفر کارکنان آژانس فضایی آمریکا به روسیه ممنوع بوده و اتباع روس نیز اجازه بازدید و حضور در مراکز فضایی ناسا را نخواهند داشت؛ لغو برگزاری تله کنفرانس ارسال ایمیل به همتایان روس نیز بخش دیگری از دستورالعمل تحریمی ناسا عنوان شده است.

تمامی فعالیت‌های فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) از شمول تحریم‌های اخیر ناسا مستثنی شده‌اند و فضانوردان دو کشور به همکاری دو جانبه برای حفظ عملیات مستمر و ایمن در فضا ادامه خواهند داد.

تحریم‌های جدید علیه روسیه در حالی از سوی ناسا اعمال شده است که آمریکا پس از بازنشستگی برنامه شاتل فضایی، از کپسول فضایی سایوز روسیه برای ارسال فضانوردان به ISS استفاده می‌کند؛ روز جمعه هفتم فروردین سه خدمه جدید ایستگاه فضایی شامل «استیون سوانسون» فضانورد ناسا به همراه «اولگ آرتمیف» و «الکساندر اسکورتسوف» کیهان‌نوردان روس توسط کپسول فضایی سایوز TMA - ۱۲M به مدار زمین منتقل شدند.

ناسا برای استفاده از کپسول فضایی سایوز و فرستادن هر فضانورد به ایستگاه بین‌المللی ۷۱ میلیون دلار به روسیه پرداخت می‌کند.

اسکات پیس مدیر سیاست فضا در دانشگاه جورج واشنگتن وضع این تحریمها را باعث ایجاد اختلال در همکاری علمی مشترک بین ناسا و آژانس فضایی فدرال روسیه - روس کاسموس - عنوان کرد که مانع از برقراری تماس مستقیم بین محققان دو کشور خواهد شد.