جوانسازی موش‌های پیر

به گزارش افکارنیوز، در مطالعات قبلی عنوان شده بود که موش‌های جوانی که در معرض خون موش‌های پیر قرار می‌گیرند، با تضغیف عملکرد شناختی مواجه می‌شوند؛ اما این سه مطالعه نخستین تحقیقاتی محسوب می‌شوند که تأثیر خون موش جوان در معکوس کردن اختلالات وابسته به سن در موش‌های پیر را نشان می‌دهند.

در دو مطالعه، موش پیر دچار اختلالات مغزی وابسته به سن در معرض خون موش جوان قرار گرفت؛ در این شرایط کاهش توانایی یادگیری، معکوس شده و تولید سلول‌های عصبی جدید و توانایی مغز برای تغییر ساختار در واکنش به تجربیات بطور قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

در مطالعه سوم، محققان دریافتند که پروتئین موجود در خون موش‌ جوان باعثتقویت توانایی موش‌ پیر در انجام تمرینات می‌شود.

محققان دانشگاه‌های استنفورد و کالیفرنیا در سانفرانسیسکو دو روش را برای قرار دادن موش‌ پیر در معرض خون موش جوان مورد بررسی قرار دادند.

در یک روش پلاسما از خون موش سه ماهه گرفته و به موش پیر ۱۸ ماهه تزریق شد؛ در روش دیگر از طریق جراحی، سیستم گردش خون موش جوان به موش پیر متصل شد.

عملکرد موش پیر دریافت‌کننده خون موش جوان در دو آزمون استاندارد یادگیری و حافظه بطور قابل توجهی بهبود پیدا کرد؛ همچنین مغز این موش‌ پیر، تفاوت‌های آشکار ساختاری و مولکولی در مقایسه با مغز موش‌های پیر معمولی را نشان می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

در مطالعه دیگری که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام و نتایج آن در مجله Science منتشر شد، سیستم گردش خون موش پیر و جوان از طریق جراحی به یکدیگر متصل شدند.

در مغز موش پیر، سلول‌های عصبی جدید متعددی در ناحیه‌ای رشد پیدا کردند که مسئول پردازش بو است و در این شرایط حس بویایی موش پیر مشابه حس بویایی یک موش جوان شد.

در مطالعه سوم، محققان دانشگاه هاروارد از روش مشابهی برای قرار دادن موش‌ پیر در معرض خون موش جوان استفاده کردند.

اکسیر جادویی در خون موش جوان یک فاکتور رشد موسوم به GDF۱۱ است که در انسان و موش وجود دارد و محققان دریافتند که GDF۱۱ باعثارتقاء توانایی موش پیر در انجام تمرینات می‌شود.

نتایج این مطالعه نیز در مجله Science منتشر شده است.

دکتر «اریک کاندال» برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۰۰ و از محققان دانشگاه کلمبیا با اشاره به نتایج بدست آمده در این مطالعات تأکید کرد: به نظر می‌رسد عواملی در خون وجود دارند که وابسته به سن هستند و درصورتیکه بتوان این مواد را جداسازی کرد، می‌توان آنها را بصورت مکمل غذایی مصرف کرد.

درصورتیکه نتایج بدست آمده در این سه مطالعه بر روی موشها، در انسان نیز قابل تعمیم باشد، جوانسازی مغز و عضلات پیر تنها نیازمند یک انتقال خون ساده است.