به گزارش افکارنیوز، با آغاز جام‌جهانی پخش سریال‌های تلویزیونی متوقف می‌شود، سینماها با رکود روبه‌رو می‌شوند و مردم امید می‌بندند به یک امید مقطعی، به ورزشی که چندان افتخارآفرین نیست.

دقیقا همزمان با پخش بازی‌های جام‌جهانی نگاه مردم به‌سوی ورزش فوتبال معطوف می‌شود و امیدهای نه چندان سرخوشانه میان توده‌ها جاری می‌شود. با اینکه هنر نزد ایرانیان است و بس، با این حال برگزاری مسابقات جهانی فوتبال مقوله هنر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. با اینکه هیچ موفقیت جهانی در عرصه فوتبال نداشته‌ایم اما مردم دلخوش هستند به سرانجام مسابقاتی که آخر و عاقبتش پرواضح و معلوم است.

این اتفاقات در حالی می‌افتد که در عرصه تاثیرگذار سینما بودجه سالانه سازمان سینمایی کشورمان به اندازه تولید یک فیلم هالیوودی متوسط است و در عوض پول‌ها و رقم‌های آنچنانی میان فوتبالیست‌ها و تیم‌هایشان رد و بدل می‌شود که عاقبت این بده بستان به یک قهرمانی در سطح آسیا منجر نمی‌شود که دلخوش باشیم.

با این حال به قول غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما به خودمان امید می‌دهیم شاید اتفاق تازه‌ای بیفتد. با این اوصاف از هنرمندان(اغلب سینماگران) سؤال پرسیدیم که نتیجه مسابقات را چگونه پیش‌بینی می‌کنند یا اینکه چه تحلیلی از مسابقات دارند.

اظهارنظر متفاوت محمد کاسبی درباره تیم‌ملی

درباره جام‌جهانی و مسابقات تیم‌ملی ایران در مسابقات جام‌جهانی از محمد کاسبی سؤال کردیم و البته پاسخ بسیار جالبی شنیدیم. کاسبی گفت: من آنقدر که به بچه‌های والیبال امید دارم به تیم فوتبال امیدی ندارم. راستش زمانی که تیم‌ملی فوتبال مسابقه دارد سر فرشتگان بارگاه الهی شلوغ‌تر است، چرا که مردم به مساجد هجوم می‌برند و از صمیم قلب برای تیم‌ملی دعا می‌کنند.

گاهی احساس می‌کنم فرشتگان مقرب الهی به مردم می‌گویند ما دعای شما را به آسمان‌ها می‌بریم اما اینقدر که شما دعا می‌کنید بازیکنان شما هم به همین اندازه تلاش می‌کنند؟

فرشتگان به مردم می‌گویند این قدر دستگاه الهی را شلوغ نکنید. لطفا بازیکنانتان درست کار کنند تا موفقیتی حاصل شود. اگر اینقدر که برای فوتبال دعا می‌کنید برای والیبالیست‌ها و کشتی‌گیرهایتان دعا می‌کردید موفقیت چند برابری نصیب شما می‌شد.

البته این مساله را به شوخی گفتم. خودم به اطمینان رسیدم والیبال و کشتی مردم ما را امیدوار‌تر می‌کنند. ما برای صعود در میان تیم‌های آسیایی کلی خون دل خوردیم. حین برگزاری مسابقات اعصابمان به‌هم می‌ریزد، بابت حرص و جوشی که درباره تیم‌ملی فوتبال می‌خوریم هزاران مرض سراغمان می‌آید. کلی تلفات جانی و عصبی می‌دهیم که به عنوان یکی از تیم‌های آسیایی به جام‌جهانی برویم.

راستش با دعای مردم هم جام‌جهانی رفتیم. آیا تیم برزیل هم اینقدر موجب حرص و جوش خوردن مردمش می‌شود تا به جام‌جهانی برود؟ ضمنا من تیم‌ملی را در این قواره نمی‌بینم که حتی از گروه خود صعود کند. متاسفانه فوتبال آنقدر که خرجش می‌شود نتوانسته رضایت تماشاگر ایرانی را جلب کند.

پولاد کیمیایی: لطفا در کار کی‌روش دخالت نکنید

پولاد کیمیایی، بازیگر فیلم متروپل که هم‌اکنون در حال اکران است، گفت: خداوکیلی هنوز نسل طلایی کریم باقری، علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا و… یا حتی نسل قدیمی‌تر که فوتبال را به‌خاطر فوتبال می‌خواستند و بازی می‌کردند، تکرار نشده است.

این نسل جدید حاضر در مستطیل سبز نگاه متفاوتی به فوتبال دارد و همین نگاه سبب شده که نسل امروز فوتبالیست‌ها شکل بازی و لحن رفتارش به کلی تغییرکند. با این حال نباید در کار آقای کی‌روش دخالت کنیم و وارد حیطه کاری ایشان شویم و باید بگذاریم کارش را انجام دهد. یادمان باشد این تیم پتانسیل درخشیدن را دارد مثلا ایران با نتیجه ۲ بر صفر ترینیداد و توباگو را برد و آرژانتین همین تیم را با نتیجه ۳ بر صفر برد. حتی مربی ترینیداد گفت ایران توانایی شکست آرژانتین را دارد.

فوتبال ما از نظر تکنیکی و تاکتیکی از آرژانتین عقب نیست و چیزی کم ندارد و فاصله تیم ما با آرژانتین بسیار نزدیک است منتها همه چیز به اعتماد به نفس تیم‌ملی بازمی‌گردد. اگر تیم ما از لحاظ روحی در شرایط خوبی قرار بگیرید، با اعتماد به نفس دوچندان نتایج آبرومندی
به‌دست آورد.

محمدعلی سجادی: شدن یا نشدن، مسأله این است

محمدعلی سجادی، کارگردان صاحبنام سینمای ایران نیز با تردید گفت: ممکن است شگفتی اتفاق بیفتد بستگی دارد، یا می‌شود یا نمی‌شود، نمی‌دانم. به هر حال امیدوارم. نمی‌توانم روی کاغذ برای تیم‌ملی شانسی قائل باشم.

شهرام عبدلی: مشکل تیم ما دروازه‌بان است

در ادامه پرس و جو از هنرمندان، شهرام عبدلی گفت: مشکل اساسی دروازه‌بان تیم است. دانیال داوری را بگذارند ممکن است لایی‌های فراوانی بخورد. طرف در بوندس‌لیگا لایی می‌خورد. نکته مهم این است که وقتی توپ دست دروازه‌بان می‌افتد هیچ ری‌اکشنی ندارد مثل چوب خشک می‌ایستد نگاه می‌کند. رحمان احمدی هم در حد تیم‌ملی نیست. هر توپی روی دروازه ما بیاید تنمان خواهد لرزید. من هیچ امیدی به این تیم نبستم مگر اینکه دوباره معجزه شود.

خشایار الوند: با بازیکنانی که دعوت نشدند یک تیم درست می‌کنم و همین تیم‌ملی را ۲ بر صفر می‌برم

اما پس از اظهارات نه‌چندان امیدوارانه شهرام عبدلی، خشایار الوند مسائلی را مطرح کرد که بسیار قابل تامل است. الوند اشاره کرد: «ما ضعیف‌ترین تیم جام‌جهانی هستیم. ما هیچ بازیکنی نداریم که بتواند نتیجه را تغییر بدهد. از نظر قدرت بدنی در سطحی پایین‌تر از حتی آسیا هستیم. تنها چیزی که به عقل همگانی رسیده این است که یک اتوبوس بازیکن جلوی دروازه بچینیم که کمتر گل بخوریم ولی با این دروازه‌بانی که داریم اتوبوس که هیچ، تریلری هم بگذاریم جلوی دروازه حداقل هر بازی ۳ الی ۴ گل می‌خوریم. این چه تیمی است که آقای کی‌روش با خودش برده است. من با این بازیکنانی که دعوت نشدند یک تیم‌ملی درست می‌کنم و تیم‌ملی حاضر در جام‌جهانی را با اختلاف ۲ گل شکست می‌دهم، هم‌گروه‌های ما با تیم‌ملی ما تفریح خواهند کرد».

در ادامه رحیم نوروزی و ابوالحسن داوودی پروند تیم‌ملی در جام‌جهانی را با اظهارنظر کاملا صریح خود بستند.

رحیم نوروزی گفت: خیلی امیدوارم نیستم. گاهی تیم ما معجزه می‌کند، گاهی هم مقابل امارات و عمان می‌بازد.

ابوالحسن داوودی هم گفت: من خیلی اهل پیشبینی نیستم، آنقدر با واقعیتها روبهرو شدم که عطای پیشبینی را به لقایش بخشیدهام. خیلی امیدوار نیستم، امیدوارم خیلی بیآبرو نشویم.