دفاع صالحی از عملکرد ۱۰ ماهه خود

به گزارش افکارنیوز، این سخنان را سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز دوشنبه ۲۰ مرداد در اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که با هدف تبیین سیاست ها و راهبردهای این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید، در محل هتل انقلاب تهران برگزار شده بود، بیان کرد.

در این نشست ابتدا برزین ضرغامی به عنوان دبیر کارگروه بررسی مشکلات نشر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی از احصاء تمامی مشکلات زیرگروههای چهارگانه کتاب و کتابخوانی، چاپ و نشر، شعر و ادبیات داستانی و سایر موارد توسط مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه آن به این کارگروه خبر داد.

وی همچنین آمادگی مدیران کل ارشاد را برای انعقاد سه تفاهم نامه همکاری یکی در بخش ستادی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، دیگری با موسسه خانه کتاب و سومی با بیناد شعر و ادبیات داستانی اعلام و ابراز امیدواری کرد: تفاهم نامه مربوط به حوزه چاپ و نشر نیز تا عصر امروز نهایی شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران همچنین گفت: همکاران من در استانها انتظار داشتند که در ردیف اعتباری «بودجه در اختیار» اعتبارات بیشتری به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می یافت.

در ادامه این اجلاس سراسری سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با تشریح وظایف ستادی این معاونت و همچنین بخش های مختلف و موسسات تابعه گفت: ۹۰ درصد فعالیت های معاونت امور فرهنگی در چهار حوزه کتاب و نشر، چاپ و چاپخانه ها، ادبیات و شعر و داستان و همچنین اقوام و ادیان انجام می شود البته موارد دیگری هم در شرح وظایف این معاونت وجود دارد اما تاکنون ساختاری برای آن تعریف نشده است.

صالحی همچنین با اشاره به برخی چالش ها و مشکلات معاونت متبوعش در سال گذشته گفت: فاصله ای از اعتماد روانی بین معاونت امور فرهنگی و اهل فرهنگ و نشر وجود داشت. من به عنوان مثال می گویم که یکی از ناشرانی که سال گذشته در عرصه کتاب در آبان ماه برگزیده شده بود، می گفت که من ۴ سال است به وزارت ارشاد نیامده ام!

صالحی از انباشت تعهدات مالی در معاونت امور فرهنگی به عنوان یکی دیگر از چالش هایش با روزهای آغازین مسئولیت خود نام برد و گفت: این بدهی ها ۶۶ میلیارد تومان بود. مسئله دیگر عدم تشکیل ساختارهایی بود که ما اساسا برای انجام فعالیت های خودمان نیازمند آنها بودیم. نکته چهارم وجود یک گسست ساختاری در معاونت فرهنگی بود؛ طوری که به عنوان مثال شعر از این معاونت پر کشیده بود و رفته بود جایی دیگر و یا موسسه نمایشگاههای فرهنگی و دفتر مطالعات و برنامه ریزی کتابخوانی هم ساختارشان دارای ابهاماتی بود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سپس از تشکیل کارگروهی برای تسویه بدهی های این معاونت در بدو ورودش به عنوان یکی از نخستین اقدامات خود نام برد و گفت: بدهی ناشران داخلی بسیار آزاردهنده و در عین حال سنگین بود اما در نهایت ما با یک کار فشرده ۱۰ ماهه توانستیم این بدهی ها را تسویه کنیم. این کار تا پایان سال ۹۲ انجام شد.

همچنین در خصوص تعهدات معاونت فرهنگی به ناشران خارجی که از نمایشگاه بیست و پنجم کتاب تهران باقی مانده بود، با اهتمامی که صورت گرفت ما توانستیم دو ماه قبل همه این بدهی ها را تسویه کنیم.

صالحی در ادامه از ایجاد شفافیت در عملکرد کمیته خرید کتاب وزارت ارشاد خبر داد و افزود: این در حالی بود که تا پیش از آن نه اسامی اعضای هیات خرید مشخص بود و نه کتابهایی که خریداری می شد. مسئله دیگری که صالحی به عنوان یک کامیابی در دوره ۱۰ ماهه اخیر از آن یاد کرد، تشکیل هیات های نظارت بر ضوابط نشر، تشکیل دبیرخانه های دائمی برای نمایشگاه کتاب و هفته کتاب و نیز جشنواره صنعت چاپ بود.

وی بر لزوم کاهش نیروهای ستادی و در عین حال چابک سازی آن تاکید کرد و گفت: ما معتقد هستیم که حوزه های ستادی باید کوچک و در عین حال چابک شود و همچنین حداکثر تفویض امور به استانها صورت گیرد. این هم یک انتظار است و هم یک برنامه مشخص، قطعی و غیر قابل برگشت.

به گفته معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استفاده حداکثری از منابع انسانی در عرصه فرهنگ از اولویت های این معاونت است و وزارت ارشاد از این پس منابع و نیروی انسانی فعال در استانها را در مرکز نیز به کار خواهد گرفت.

صالحی گفت: اعتبارات معاونت فرهنگی، فقط اعتبارات تهران نیست و متعلق به همه کشورهاست و ما تلاش خواهیم کرد به سمت عدالت فرهنگی حرکت کنیم.

وی در ادامه از توفیق همکارانش در معاونت فرهنگی برای برطرف کردن موانع موجود سخن گفت و یادآور شد: ما چاله چوله هایی را که از قبل وجود داشته است، پر کرده ایم و تازه رسیده ایم به نقطه صفر. بدیهی است که از این پس نباید خودمان چاله چوله های جدیدی ایجاد کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اختصاص حدود ۱۲ میلیارد تومان به عنوان بخش اهدای کتاب به استانها خبر داد و گفت: این میزان تقریبا حدود ۹۰ درصد کل اعتبارات بخش اهدای کتاب معاونت فرهنگی را شامل می شود.

به گفته صالحی اعتبار خرید کتاب استانها به از ۸۰ میلیون تومان به ۳ میلیارد تومان در سال ۹۳ افزایش پیدا کرده است و در حوزه اعتبارات برنامه ای هم شاهد ۸۸ درصد افزایش به نسبت سال قبل هستیم.