ده‌نمکی معراجی‌های ۲ را می‌سازد؟

به گزارش افکارنیوز، پخش سریال «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه کنندگی محمود رضوی از شنبه ۲۲ شهریور از شبکه یک آغاز شد. در این مجموعه ۳۰ قسمتی مهران رجبی، سید جواد هاشمی، برزو ارجمند، پندار اکبری، نیما شاهرخ شاهی، علی صادقی، حدیثه تهرانی، حسین مهری، سمانه پاکدل، اصغر نقی‌زاده، رضا رویگری، سیدمهرداد ضیایی، امیر نوری، کاوه خداشناس، اسماعیل سلطانیان و… بازی کرده‌اند.

**فیلم سینمایی «معراجی‌ها» بیشتر روی موضوع دوران جنگ متمرکز است اما چرا سریال معراجی‌ها بیشتر مربوط به سال‌های بعد از جنگ پرداخته؟

- سریال معراجی ها به نوعی تداوم سرنوشت شخصیت‌هایی است که در نسخه سینمایی آن دیدیم اینکه مخاطب بداند در زمان جنگ چه اتفاقی برای آنها افتاد و چه سرنوشت تلخی داشتند برایم مهم بود در واقع ما در نسخه سینمایی شخصیت‌هایی را معرفی کردیم که مردم با آنها همزاد پنداری کردند و در این سریال باز همان شخصیت‌ها را می‌بینیم که سالها بعد از جنگ چطور زندگی می‌کنند و چطور با آنها رفتار شده است. ضمن اینکه چون هنوز سریال به پایان نرسیده و قصه را به طور شفاف ندیده‌اید و نمی‌دانید چه اتفاقی قرار است بیافتد، نمی توانم زیاد توضیح بدهم.

**به نظر شما زمان پخشی که برای این سریال در نظر گرفته شده مناسب است؟ ترجیح نمی‌دادید در مناسبت‌های خاص که تلویزیون بیننده بیشتری داشته باشد، این سریال پخش شود؟

وقتی فیلم سینمایی معراجی ها هم اکران شد زمستان و زمان رکود سینما بود و خیلی ها می گفتند بهتر است نوروز اکران شود تا دیده شود اما شما دیدید این فیلم تاثیر خود را گذاشت و میلیونها نفر در سینما آن را دیدند و پسندیدند و با قهرمانهایش همراهی کردند مطمئنا سریال آن هم مخاطب میلیونی خواهد داشت بویژه اینکه بیننده تلویزیون با فراغ بال می‌تواند بنشیند و سریال را تماشا کند، به نظر من سریال معراجی ها می تواند مثل نسخه سینمایی اش مردم را با خود همراه کند.

**مهم‌ترین موضوعی که «معراجی‌ها» بر آن تاکید دارد؛ و در حقیقت حرف اصلی این سریال چیست؟

- حرف اصلی سریال معرفی نسل گذشته به نسل امروز، پاسخ به بعضی از شبهات که برخی رسانه ها درباره جنگ و ضد جنگ مطرح کردند و همینطور احترام به رزمنده هاست.

**با توجه به اینکه شما سرپرست نویسندگان هستید طرح اولیه سریال با فیلم فعلی چقدر تفاوت دارد؟

- طرح کلی و چارچوب همان است که به شبکه ارایه دادیم اما در نوشتن فیلمنامه ایده هایی را اضافه کردیم و همینطور برخی دیالوگ ها سرصحنه تغییر کرد.

**چقدر برایتان مهم بود فضای این سریال با آثار مشابه‌ای که در ژانر دفاع مقدس ساخته می‌شوند، متفاوت باشد؟

- آن چیزی که شما در فیلم سینمایی معراجی ها دیدید فضای جدیدی بود و این مسئله در سریال معراجی‌ها بسیار بیشتر است، مثلاً صحنه‌های تصویربرداری کار بسیار چشم نواز است سکانس‌های زیادی داریم که با ۸ دوربین تصویربرداری شده و از نظر تکنیک بی‌نظیر است.

یکی از تفاوت‌ها نیز در تعداد زیاد بازیگران قدیمی و جدید است شما در این سریال گروه زیادی از بازیگران طنز را می بینید که در خدمت یک مضمون ایدئولوژیک هستند و کار در عین طنز بودن تراژدی بالایی دارد. ازطرفی دیگر نوع چینش و تنظیم هنرور ها و لوکیشن ها و غیره به گونه ای است که سطح کار را از یک سریال الف معمولی بالاتر می برد. جلوه های ویژه جنگ و همینطور مضمون فیلم و جسارتی که در بیان نقد در آن بکار رفته از تفاوت های مهم این سریال است.

**مدیران شبکه بیشتر روی چه مواردی حساسیت داشتند؟

- مسئولین شبکه می‌دانستند من برای سرگرمی فیلم نمی‌سازم و معراجی‌ها حتما حرفی دارد و مضمونی دارد که ایجاد حساسیت می‌کند و با من همکاری کردند که امیدوارم در زمان پخش هم این همکاری ادامه داشته باشد و سریال دچار آسیب نشود و خاطره خوشی از همکاری من با تلویزیون باقی بگذارند.

**شما کارگردانی در مدیوم سینما را ترجیح می‌دهید یا تلویزیون؟

- کارگردانی در هر دو بخش کارکرد خاص خود را دارد درست است که این دومین سریال است من است که برای تلویزیون ساخته ام اما هرکدام مخاطب خود را دارد در واقع هرکس حرفی داشته باشد دنبال گوشی می گردد برای شنیده شدن و فرقی نمی کند مخاطبش سینما باشد یا تلویزیون.

**تصمیمی برای ساخت معراجی‌های۲ دارید؟

-خیر. چون پیامی که در سریال به مخاطب می دهیم کامل است و نیازی به نسخه دوم ندارد.